شماره ۹۴۸ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
وضع قوانین سفت و سخت ضد دخانیات در فرانسه
حلقه‌های دود تنگ‌تر می‌شود

شهروند| زنگ‌های هشدار برای سیگاری‌ها در فرانسه به صدا درآمده است. چرا؟ چون این کشور قرار است سختگیرانه‌ترین قوانین مربوط به دخانیات در دنیا را به اجرا درآورد که صرف نظر از دودی‌های عزیز، این موضوع باعث اعتراض شرکت‌های تولیدکننده سیگار نیز شده است.
بر همین اساس وزیر بهداشت فرانسه با طرحی قاطع عَلَم مبارزه با دخانیات را برافراشته و طبق یک برنامه میان مدت و بلندمدت قصد دارد عادت برخی از مردم این کشور در استعمال سیگار را از بین ببرد. مجموعه این قوانین باعث شده است فرانسه عنوان سختگیرترین کشور در زمینه مبارزه با سیگار را از آن خود کند. هرچند این قوانین قرار نیست تا پایان سال 2016 اجرایی شوند اما رادیو و تلویزیون این کشور از هم اکنون پخش برنامه‌هایی را آغاز کرده‌اند که در آن‌ هشدارهایی در خصوص ضررهای مصرف سیگار به مخاطبان داده می‌شود. به عنوان مثال در یکی از این هشدارها روی این نکته انگشت گذاشته شده است که از هر دو نفر سیگاری یک نفر بر اثر مصرف این ماده مرگبار جان خود را از دست می‌دهد.
قانون نه در مقابل کودکان
به گزارش ایندیپندنت، بر اساس یکی از بندهای این طرح، رنگ‌های شفاف و درخشان و همچنین نام‌های تجاری درج شده روی پاکت‌های سیگار، جای خود را به هشدارهای بهداشتی بزرگ و عکس‌های برجسته  اندام‌هایی می‌دهند که بر اثر استعمال سیگار رنگشان تغییر یافته و دچار نقصان عملکرد شده‌اند. همچنین در بخش دیگری از این قوانین که با عنوان «نه در مقابل کودکان» از آن یاد شده، آمده است که رانندگان و مسافران حق ندارند در مقابل کودکان زیر 12 سال سیگار روشن کنند. مالیات شرکت‌های تولید سیگار نیز در راه فعالیت‌های ضد استعمال دخانیات و اقداماتی که منجر به افشای لابی‌های پنهان در این صنعت می‌شود، هزینه خواهد شد.
خانم وزیر قاطع و ضد دود
ماریسول تورین، وزیر سلامت فرانسه با دفاع از این قوانین طی اظهار نظری تاکید می‌کند: «ما بیش از این نمی‌توانیم اجازه دهیم شمار فرانسوی‌هایی که بر اثر استعمال دخانیات به طور روزانه می‌میرند با تعداد کشته‌شدگان سقوط یک هواپیمای 200 نفره برابری کند.» این وزیر زن برنامه بلند مدت خود را پایان بخشیدن به عادت 40 ساله استعمال سیگار بین فرانسوی‌ها عنوان کرده است. برنامه میان مدت او نیز ترک دادن یک نفر از هر 3 سیگاری تا سال 2024 است.
در کنار فرانسه که طرح بزرگ خود برای کاهش نرخ سیگاری‌ها طی سال‌های آینده را استارت زده، استرالیا دیگر کشوری است که به درج نام‌های تجاری و بسته‌بندی شکیل پاکت‌های سیگار حساسیت نشان داده است. در عین حال به نظر می‌رسد کشورهای دیگر هم فعالیت‌هایی را در این زمینه شروع کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به اقدام‌های مشابه در انگلستان و ایرلند اشاره کرد.
اعتراض تولید کننده‌های سیگار
با این حال قوانینی که قرار است در فرانسه اعمال شود، به مذاق شرکت‌های فعال در عرصه تولید محصولات دُخانی خوش نیامده و صدای اعتراض و مخالفت آنها بلند شده است. این شرکت‌ها تهدید کرده‌اند که اگر فرانسه قوانین خود را اجرا کند، آنها حق شکایت از این کشور را برای خود محفوظ می‌دانند.
بنا بر ادعای این شرکت‌ها بسته‌بندی متمایز و کوچک ‌کردن اندازه حروف در خصوص نام‌ تجاری درج شده روی پاکت‌های سیگار، خلاف مالکیت معنوی و قوانین اتحادیه اروپاست. فعالان این صنعت همچنین در ادامه تهدیدهای خود اشاره کرده‌اند در صورت پافشاری فرانسه برای اجرای طرح‌های ضد دخانیات، اقدام به تظاهرات خیابانی خواهند کرد. البته در این میان برخی از سیاستمداران راستگرا در فرانسه مخالفت خود را با قانون «نه در مقابل کودکان» که قرار است در ماشین‌ها و زمین‌های بازی اجرا شود، اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال یکی از نمایندگان مجلس فرانسه که از احزاب متمایل به جناح راست این کشور است، در این خصوص گفته: «بهتر است پلیس متخلفان را تعقیب کند تا سیگاری‌ها را!»
استقبال انجمن‌های ضد دخانیات
دراین میان انجمن‌های ضد دخانیات، طرح وزیر سلامت را یک انقلاب توصیف کرده‌اند. یکی از اعضای این سازمان‌ها در خصوص قانون ضد دخانیات چنین اظهارنظر کرده است: «برای اولین‌بار در فرانسه ما یک برنامه کامل برای حل مشکلات داریم.» عمده نگرانی سازمان‌های فعال در عرصه مبارزه با مصرف دخانیات از آنجا ناشی می‌شود که طی سال‌های اخیر میزان جوانان سیگاری در مقایسه با والدینشان افزایش قابل توجهی یافته و امروزه در حدود 30 درصد جوانان 17 ساله سیگار می‌کشند. هرچند که شواهد نشان می‌دهد نرخ آنها بالاتر از این نیز می‌تواند باشد. 


تعداد بازدید :  430