شماره ۹۴۸ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
آخرین برنامه هفت در فصل تابستان با انتقاد از یالثارات روی آنتن رفت
نرود میخ آهنین در سنگ!

شهروند| بهروز افخمی در آخرین برنامه «هفت» تابستان 95 که جمعه‌شب گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت، اظهارات تندی علیه فیلم «فروشنده» مطرح کرد و نسبت به انتشار مطالب در هفته‌نامه یالثارات واکنش نشان داد.
به نظر افخمی آخرین ساخته فرهادی ضعیف‌ترین اثر کارنامه کاری اوست و نمی‌تواند در آکادمی اسکار به موفقیت دست یابد. در ادامه این برنامه، احمدرضا درویش و حبیب احمدزاده به‌عنوان میهمان به بررسی سینمای دفاع مقدس در ایران پرداختند. احمدزاده در بخشی از صحبت‌های خود به انتقاد شدید از نشریه «یالثارات» پرداخت و افخمی نیز این نشریه را غیردینی و ضد مصالح نظام خواند.
 درویش در ادامه به انتقاد از عدم اکران فیلم‌های خارجی در سینمای ایران پرداخت و گفت: «سوال من این است که بابت حضور بین‌المللی سینمای ایران در همه جشنواره‌ها چقدر هزینه شده و برای همین موضوع چقدر ارز وارد ایران شده است؟ همواره هزینه کرده‌ایم و مردم دنیا از سینمای ما خبری ندارند. مهم‌ترین علت برگزاری جشنواره‌های خارجی دادوستد فیلم‌ها در بازار آنهاست، اما ما در ایران هیچ‌کدام از فیلم‌های خارجی را که اتفاقا شرایط نمایش در ایران را هم دارند، اکران نمی‌کنیم چون فضای سینمای ما بسته است. عوامل جشنواره‌ها بعد از نمایش دادن فیلم‌های ایرانی توقع دارند که فیلم‌هایشان در کشور ما هم اکران شود، اما ما این‌جا در یک فضای تنگ نشسته‌ایم و از خودمان تعریف می‌کنیم.»
شاید مهم‌ترین بخش‌ گفته‌های درویش را بتوان صحبت‌های او در مورد پایین کشیده شدن فیلم «رستاخیز» از پرده سینماهای کشور عنوان کرد. کارگردان «متولد ماه مهر» درباره به تعلیق درآمدن آخرین ساخته‌اش گفت: «پایین کشیده شدن فیلم «رستاخیز» از پرده سینماها به مسائل فرامتنی سینما برمی‌گردد. خیلی از مسائل ارتباطی به سینما ندارد. مگر رستاخیز زیرزمینی ساخته شده است؟ این فیلم بعد از مجوز ساخت جلوی دوربین رفت و با دریافت چندین سیمرغ بلورین پروانه نمایش آن صادر شد. امروز شأن و شخصیت قوانین ارشاد زیر سوال رفته است. بعد از پایین کشیده شدن فیلم، وزیر ارشاد مصاحبه کرد که به دلیل تحت‌الشعاع قرار نگرفتن جشن هسته‌ای، «رستاخیز» را از ترس گروه‌های فشار از پرده پایین کشیدیم. اما حالا دادگاه رأی خود را مبنی بر تخلف ارشاد اعلام کرده و آقای ایوبی، رئیس سازمان سینمایی هم با هوشیاری نسبت به این فیلم موضع‌گیری کرد. بحث اکران این فیلم جداست اما این‌که همه به قانون تمکین کنند، بحث دیگری دارد. از مدیران سینمایی درخواست می‌کنم به امضا و قول‌های خود وفادار باشند. رستاخیز را کل سینمای ایران نساختند اما نباید به خاطر یک فیلم سرنوشت سینمای ایران در حوزه‌های مختلف زیر سوال برود.»
به گزارش‌ ای‌سینما؛ مجری «هفت» در اواخر این برنامه به شکلی ناگهانی، انتقادات تند و تیزی به نشریه «یالثارات» وارد کرد و گفت: «نشریه یالثارات برای چندمین‌بار به اشاعه فحشا پرداخته و مطلبی را منتشر کرده که تماما غیردینی و ضد مصالح نظام است. من پیش از این یادداشتی علیه مطلب کثیف آنها در مورد جشن حافظ منتشر کرده بودم و نمی‌خواستم در برنامه هفت از آنها صحبت به میان آورم، چون مطالب آنها را در حدی نمی‌دانستم که در این برنامه عنوان کنم، اما «نرود میخ آهنی در سنگ!» اینها اصلا توجیه‌پذیر نیستند.»
در پایان حبیب احمدزاده هم به انتقاد از اقدامات این نشریه لغو مجوز شده پرداخت و گفت: «کاش آقایان شهامت این را هم داشتند پای متن خود نامشان را هم می‌زدند. چون آنها بی‌پروا و بدون در نظر گرفتن شأ‌نی اقدام به انتشار این مطالب می‌کنند و چون نام خود را هم زیر مطالب خود ذکر نمی‌کنند ما نمی‌دانیم با چه کسی طرف هستیم! کاش این دوستان مقداری شهامت داشته باشند و نام خود را زیر مطالب خود درج کنند.»


تعداد بازدید :  470