شماره ۳۸۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز ویلیام کاتبرت فاکنر
117 سال پیش، برابر با بیست و پنجم سپتامبر 1897 میلادی، ويليام فاكنر نویسنده معروف آمريکايي و برنده جايزه نوبل ادبيات به دنیا آمد. او در نگارش، تكنيک خاصي به كار مي‌برد و در نوشته‌هايش مي‌كوشيد اهميت ارزش‌ها به ويژه ارزش خانواده، ارزش‌هاي فرهنگي و ... را تبليغ كند و عقیده داشت تمدن صنعتي، ارزش‌هاي تمدن كشاورزي را كه مردم معنويت بيشتري داشتند، از ميان برده است.

اخراج انگلیسی‌ها از ایران
63 سال پیش، برابر با سوم مهر 1330 خورشیدی، دکتر محمد مصدق نخست وزير  وقت، كاركنان انگليسي صنعت نفت را كه حاضر به انعقاد قرارداد استخدام با دولت ايران نبودند از كشور اخراج كرد. این افراد بعد از اخراج به بصره رفتند و منتظر حمله نظامي انگلستان و بازگشت به خوزستان شدند. هدف از عدم انعقاد قرارداد که به اشاره لندن صورت گرفت، اين بود كه با خودداري متخصصان آن كشور از همكاري با ايران، پالايشگاه آبادن بخوابد و ايرانيان دچار مضيقه نفت و بنزين شوند و از مصدق روي برگردانند.
    
نجات زمین از جنگ اتمی
31 سال پیش، برابر با بیست و پنجم سپتامبر 1983 میلادی، دستگاه هشدار دهنده ارتش شوروي (ارلي وارنينگ) زنگ خطر حمله اتمي به شوروي را به صدا در آورد و حركت موشك‌هاي اتمی آمريكا به سوي خاك شوروي را اعلام کرد. سرهنگ استانيسلاو پتروف مسئول دفاع اتمی شوروی در آخرين لحظه پيش از تماس با كرملين، نسبت به دقت زنگ خطر ترديد كرد و دستور كسب اطلاع مجدد و تاييد حركت موشك‌هاي آمريكا را داد كه خبر رسيد، دستگاه «ارلي وارنينگ» دچار اختلال شده و پس از نخستين زنگ، موشك در حال حركت ديده نشده است. در نتيجه، همه چيز به حالت عادي باز گشت. اين موضوع تا سال 1998 به مدت 15 سال محرمانه نگه‌داشته شده بود.


تعداد بازدید :  217