شماره ۳۸۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
د‌یار

 خارجی‌ها تمایلی به خرید خرمای ایرانی ندارند
رئیس اتحادیه خشکبار خوزستان گفت: ‌افزایش هزینه‌ها، قیمت تمام شده خرما را به شدت افزایش داده است و به همین علت تجار خارجی تمایلی به خرید خرمای ایرانی ندارند.   
حسین رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هزینه‌های حمل‌ونقل و بسته‌بندی سرسام‌آور است و از طرفی به دلیل شرایط تحریم بانک‌ها، در برگشت ارز با مشکل مواجه هستیم.   
رئیسی اظهارکرد: ‌سال ‌گذشته به دلیل کاهش تقاضا از سوی خریداران خارجی 10‌هزار تن خرما در انبارها ماند.   
وی خاطرنشان کرد: سالانه 50‌هزار تن از خرمای خوزستان به کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا صادر می‌شود.   


طرح فراملی راه‌آهن اینچه‌برون - ترکمنستان آماده بهره‌برداری شد
عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از آماده‌شدن طرح فراملی راه‌آهن اینچه‌برون - ترکمنستان که قرار است به‌زودی با حضور مقامات بلندپایه 3 کشور دوست و همسایه افتتاح شود، خبر داد.   
به گزارش ایرنا؛ «علی غراوی» در شورای برنامه‌ریزی استان گلستان در گرگان اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی اولیه این شبکه ریلی بین‌المللی اوایل آبان ماه‌سال جاری با حضور روسای جمهوری ایران - ترکمنستان و قزاقستان در جزیره اینچه‌برون و در نقطه صفر مرزی به بهره‌برداری می‌رسد.  
وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این شبکه ریلی بین‌المللی تبادلات ریلی کشورهای آسیای میانه با جمهوری اسلامی ایران و به‌خصوص استان گلستان برقرار شده و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه باشد.  
وی افزود: تمام امکانات و تجهیزات موردنیاز برای بهره‌برداری از راه‌آهن اینچه‌برون - ترکمنستان در ایران فراهم و منتظر روز افتتاحیه هستیم.  
عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از دست‌اندرکاران و پیمانکاران این پروژه ریلی خواست تا مراحل مقدماتی افتتاحیه طرح را با حضور روسای جمهوری 3کشور فراهم کنند.  
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی استاندار گلستان نیز گفت: برای تکمیل پروژه راه‌آهن اینچه‌برون - ترکمنستان تمام دستگاه‌های مرتبط داخل استان گلستان فعالیت خوبی داشته تا پروژه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.  
«علی مرگدری» اظهار کرد: در شرایط کنونی کار عمرانی پروژه راه‌آهن اینچه‌برون - ترکمنستان داخل مرز ایران که مرتبط با پیمانکاران و دستگاه‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی بوده به اتمام رسیده است.  
وی افزود: براساس گزارش‌های ارسالی در آن طرف مرز نیز کشور ترکمنستان پروژه را تا روزهای آینده به اتمام می‌رساند و زمینه برای بهره‌برداری از آن با حضور روسای جمهوری 3 کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان فراهم شده است.  
وی اضافه کرد: دستگاه‌های دولتی مرتبط با این شبکه ریلی در داخل استان گلستان باید زمینه را برای مراسم افتتاح این پروژه ریلی بین‌المللی فراهم کرده و جانمایی مکان افتتاحیه نیز داخل استان پیش‌بینی شده است.  
معاون استاندار از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان نیز خواست تا با همکاری یکی از بانک‌های عامل دولتی برای ساماندهی مکان افتتاحیه اقدام لازم را انجام دهند.  
به‌گفته وی برای مسائل امنیتی روز افتتاحیه نیز سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی کارهای خود را به خوبی انجام داده و مشکلی از این لحاظ نیز وجود ندارد.  
مرگدری در پایان گفت: زمان قطعی افتتاحیه این شبکه ریلی بین‌المللی هنوز مشخص نشده ولی پیش‌بینی می‌شود اواخر مهر یا اوایل آبان‌ماه عملیاتی شود.  
راه‌آهن اینچه‌برون - ترکمنستان به طول 88 کیلومتر جمهوری اسلامی ایران را از طریق ترکمنستان به کشور روسیه و سی‌ای‌اس و چین متصل می‌کند.  

برابری انار گرمسار با انار ساوه
فرماندار شهرستان گرمسار با اشاره به برگزاری جشنواره انار گرمسار در‌ سال جاری گفت: انار گرمسار از نظر کیفی با انار ساوه برابری می‌کند.   
به‌گزارش ایسنا، داریوش طاهری در نشست هماهنگی برگزاری این جشنواره که با حضور رؤسای ادارات جهادکشاورزی، منابع طبیعی و شهرداری گرمسار برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان گرمسار از نظر تولید و کشت انار در رتبه اول استان قرار دارد، ضمن این‌که انار گرمسار از نظر مرغوبیت با انار ساوه برابری می‌کند.   
فرماندار گرمسار با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، اظهار کرد: برگزاری چنین همایشی تأثیر فرهنگی، استراتژیک و اقتصادی مهمی برای شهرستان به همراه دارد.   
وی افزود: این جشنواره می‌تواند با همکاری دانشگاه‌های سطح شهرستان، صاحبان صنایع، دستگاه‌های اجرایی مرتبط و باغداران شهرستان و با تشکیل کمیته‌های تخصصی و بررسی امکانات و مطالعات دقیق در گرمسار برگزار شود.  


تعداد بازدید :  174