شماره ۳۸۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
ماهیگیرانی که دلتنگ دریا هستند
حال ناخوش صیادان در فصل غیرصید

 فصل صید ماهیان استخوانی تا یک ماه دیگر شروع می‌شود و ماهیگیرانی که بی‌صبرانه صید روزیشان از دریا را لحظه‌شماری می‌کنند اما حال و روز، این روزهایشان همانند حال دریا، ناخوش است.
به گزارش مهر، در مدت 5 ماهی که از فصل صید قبلی گذشته است، کار هر روزشان این است که از دور دریا را به نظاره نشینند و برای شروع فصل صیدی دیگر لحظه شماری کنند.
این ماهیگیران، رفیق روزهای سرد و طوفانی دریا هستند که از خروسخوان سحر برای کسب روزی به دل دریا می‌زدند و تا پاسی از شب با موج‌های دریا دست و پنجه نرم می‌کردند اما به‌راستی، در این روزهای داغ تابستان که نه از صید ماهی خبری است و نه از موج دریا، ماهیگیران خزر چه می‌کنند؟
بیش از 4 ‌هزار صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره در مازندران فعالیت دارند که حدود 6 ماه از ‌سال به صید ماهی مشغولند و 6 ماه دیگر از‌ سال بیکارند. تورهای این صیادان که در فصل صید به دلیل صیدهای غیرمجاز خالی بود و اینک دست صیادان به دلیل نبود حمایت‌های اساسی خالی‌تر از گذشته است.
«نظم‌الله» از صیادان حاشیه خزر در مازندران که هر روز غروب کارش این است که از صخره‌های سنگی ساحل، دریا را به نظاره نشیند، می‌گوید: دریا را همانند عضوی از خانواده‌ام دوست دارم، چرا که محل درآمد و کسب روزی‌ام است.
وی می‌گوید: با پایان یافتن فصل صید که از اواخر فروردین ماه بود، اعضای شرکت تعاونی‌مان نیز هر یک به دیار و زادگاهشان که در استان‌های دیگر بود بازگشتند.
این ماهگیر مازندرانی می‌گوید: 6ماه از ‌سال به صید مشغول هستیم و 6 ماه دیگر بیکار و در این نیمه بیکاری، یا به کارگری مشغولیم یا دستفروشی.
وی بیمه اختیاری فصل غیرصید را ازجمله دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: فقط در فصل صید بیمه هستیم و در 6 ماه دیگر از ‌سال باید خودمان بیمه را بپردازیم که رقم آن بالاست.
نظم‌الله از حمایت نشدن از سوی دستگاه‌های مرتبط گلایه‌مند است و می‌گوید: حتی در فصل صید کسی سراغی از ما نمی‌گیرد و در ایام غیرصید که به‌کلی فراموش شده‌ایم.
اورنگ صیاد دیگری که به گفته خودش هرازگاهی با دوستان ماهیگیرش در کنار ساحل وعده دیدار دارد، می‌گوید: در این روزهایی که بیکاری و نداری مشکلاتمان را بیشتر کرده است، فقط برای شروع فصل صید لحظه شماری می‌کنیم.
این صیاد اردبیلی ادامه می‌دهد: هر چند در فصل صید نیز وضع‌مان چندان خوش و رضایت‌بخش نیست اما صبح به صبح کارمان را می‌دانستیم و برای کسب روزی به دل دریا می‌زنیم.
وی ادامه داد: در فصل غیرصید یا باید بر سر چهار راه‌ها بایستیم تا به‌سمت خودرویی که ترمز می‌کند هجوم بریم و به‌عنوان کارگر سوارش شویم یا همانند سایر همکارانمان به دستفروشی و چوپانی بپردازیم.
این ماهیگر بیان داشت: 60‌سال باید کار کنیم تا 30‌سال سابقه بیمه داشته باشیم و تمام سختی‌های، سردی هوا، شرایط نامناسب کار را تحمل کردیم تا   برای خانواده‌مان راحتی و آسایش فراهم کنیم.
وی که10‌سال به کار صیادی اشتغال دارد، می‌گوید: صیادان هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شوند و در فصل صید کنونی هیچ نهادی به ما مراجعه نکرده تا مشکلاتمان را بازگو کنیم.
صیاد دیگری خواست تا سن بازنشستگی صیادان را کاهش دهند و برای کاهش حق بیمه نیز حمایت‌هایی را داشته باشند زیرا برای صیاد پرداخت مبلغ 130‌هزار تومان حق بیمه سخت است.
«محرم» به برخی بیماری‌هایی که گریبانگیر صیادان است، اشاره کرد و گفت: روماتیسم، دیسک کمر و... از بیماری‌هایی است که صیادان از آن رنج می‌برند و بسیاری از ماهیگیران همواره گرفتار بیمارستان و دارو و درمان هستند.
وی بیان داشت: بیشتر صیادان به خاطر بیمه و استفاده از مزایای آن به کار ماهیگیری اشتغال دارند تا شاید روزی بتوانند از آن بهره‌مند شوند و تابستان و بهار به کارگری مشغولند و پاییز و زمستان به کار صیادی می‌پردازند.
فصل صید ماهیان استخوانی از دهه پایانی مهرماه شروع می‌شوند و صیادانی که مشتاقانه در آرزوی پهن کردن تورهایشان در دریا هستند اما نگرانی از صید غیرمجاز و آلودگی آب‌های رودخانه همواره ذخایر دریای خزر را تهدید می‌کند.
در ماه‌هایی که صید ماهیان استخوانی در دریا صورت نمی‌گیرد، صید دیگر گونه‌ها ازجمله کیلکا انجام می‌شود و دبیرکل شیلات مازندران با بیان این‌که میزان صید ماهیان کیلکا در مردادماه‌ سال جاری 2‌هزار و 607 تن بوده است، گفت: این میزان توليد، نسبت به مدت مشابه در ‌سال گذشته 95 تن افزایش داشته است.
حسن حبیب‌نژاد با اشاره به فعالیت 44 فروند شناور صیادی، طی 760 شب دریاروی در مرداد ماه، افزود: 2‌هزار و 471 تن از این ماهیان به مصرف پودری و 136 تن آن به مصرف انسانی رسیده است.
حبیب‌نژاد، سرانه صید هر شناور را 59 تن برشمرد و افزود: میزان صید تجمعی از ابتدای ‌سال تاکنون3‌هزار و 754 تن بوده که 3‌هزار و 356 تن از این ماهیان در بندر بابلسر و مابقی در بندر امیرآباد صید شده و نسبت به‌سال گذشته 47‌درصد رشد داشته است.  
ماهي کيلکا با جثه بسيار کوچک سرشار از پروتیين، ويتامين و کلسيم است. کنسرو ماهي استخوان‌دار مانند کيلکا منابع عالي کلسيم و فسفر است، زيرا اين‌گونه ماهي‌ها همراه استخوان کنسرو شده صرف مي‌شوند. ميزان ويتامين B ماهي کیلکا نسبتا زياد است و گوشت ماهي‌هاي دريا منبع خوب و مهمي از نظر مواد معدني و يد محسوب مي‌شوند.
338 کیلومتر نوار ساحلی در مازندران واقع شده است.


تعداد بازدید :  164