شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
خبر

هشدار هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران درباره بحران آب در ایران
ایرانی ها باید بدانند که خطر کم آبی جدی تر از این حرفهاست
   هر ایرانی  دو برابر بیشتر از نیاز آب استفاده می کند و کسی توجهی به بی آبی نمی کند

شهروند| هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران درباره بحران آب در ایران هشدار داد و از همه خواست برای کاهش این شرایط دست به دست هم دهند. بعد از هشدارهای مسئولان ایرانی درباره بحران آب در ایران، حالا این «گری لوئیس»، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران است که درباره مسائل زیست محیطی و بحران آب در ایران هشدار داده و از رسانه ها خواسته درباره این بحران به صورت جدی وارد شوند تا با آموزش همگانی در کاهش این بحران گام اساسی برداشته شود.
لوئیس در این باره گفت: «علاوه بر آن، به خاطر این که کمبود آب، از دست رفتن تنوع زیستی و جنگل ها را داریم؛ زندگی مردم در این مناطق پایدار نخواهد بود و مجبور به مهاجرت می شوند. جناب آقای دکتر روحانی، خانم دکتر ابتکار، جناب آقای چیت چیان وزیر نیرو و آقای کلانتری بارها در خلال ماه های گذشته از وضعیت هشدارآمیز آب صحبت کرده اند و سازمان ملل متحد معتقد است هشدارهایی که اینها به افراد می دهند، بسیار دقیق و بجاست. در اینجا نقش رسانه ها بسیار پررنگ تر خواهد بود.» به گفته او: «هر شهروند ایرانی باید از این خطرات که الان ایران را تهدید می کند، آگاه باشد. به عنوان نمونه دیگر از آب برای تمیز کردن بالکنش استفاده نکند و پیاده روی جلوی خانه اش را به کمک آب شرب تمیز نکند و باید متوجه شوند که خطر جدی تر از اینهاست. در ایران با توجه به مشکل کم آبی که دارد؛ هر شهروندش دو برابر بیش از مقداری که باید، از آب استفاده می کند و کسی توجهی به این امر نمی کند. ما باید رفتارهای خود را در حیطه مصرف این منبع طبیعی بسیار مهم تغییر دهیم و عوض کنیم.»
او گفت: «در ارتباط با دریاچه ارومیه یک سری حوضه آبریز وجود داشت که مسیر آنها تغییر یافته و به زمین های کشاورزی سرازیر شده اند، این دریاچه و رودهای منتهی به آن در داخل ایران واقع شده و با کشور دیگر سهیم نیست. مشخص است که وضعیت کنونی آن کاملا به داخل ایران مربوط است.»
لوئیس ادامه داد: «اما در مورد افغانستان و مشهد؛ مشهد از سه منبع آب می گیرد و آب خود را تامین می کند. یکی رودخانه کشف رود است که الان کاملا خشک شده است. منبع بعدی حوضه آبخیز کشف رود است که مردم، چاه های زیادی حفر کرده اند و مستقیم آب از آن برمی دارند. بیشتر آب زمین های کشاورزی که در حاشیه مشهد وجود دارد از این منبع آب خود را دریافت می کنند و منبع سوم ‹حریررود› است که وارد ایران شده به سمت شمال می رود، از سد دوستی، آب پمپاژ شده و به سمت مشهد ارسال می شود.»
او گفت: «بیشتر آب آشامیدنی مشهد از سد دوستی تامین می شود که فکر می کنم آبی که از این سد وارد ایران می شود حدود 15 درصد است. همانگونه که اشاره کردید الان افغان ها سد سلما را در این کشور ساخته اند که باعث می شود آب کمتری وارد سد دوستی شده و آب سد پایین آمده و مردم دسترسی به آب کمتری دارند. رودخانه هیرمند هم وارد ایران می شود و به سه شاخه(هامون) تقسیم می شود. افغانستان دوباره آنجا سد زده که با آن کشاورزی می کند و برای تولید تریاک استفاده می شود و مجدد آب کمتری وارد ایران می شود. به خاطر همین امر است که الان آب خیلی کمتری در این منطقه وجود دارد تا وارد هامون شود. خیلی وقت ها آبی هم که وارد ایران می شود، مستقیم وارد هامون نشده و به چاه نیمه ها واقع در منطقه تغییر مسیر می دهند.»

وزیر کار از کیمیا علیزاده خواست سفیر بهزیستی شود
مهر|  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کیمیا علیزاده نخستین زن ایرانی مدال‌آور المپیک خواست سفیر بهزیستی شود.
علی ربیعی درمراسم استقبال از نخستین زن ایرانی مدال‌آور تاریخ المپیک گفت: «برای حضور پروژه‌های اشتغال، مسکن معلولان و بررسی مباحث اجتماعی به استان البرز سفر کرده‌ام.»
او با بیان این‌که مدال‌آوری کیمیا علیزاده قابل تحسین است و عملکرد وی جای تقدیر دارد، ادامه داد: «جامعه ایران به موفقیت در بخش‌های مختلف نیاز دارد. کیمیا علیزاده امیدی برای آینده کشور است، با حضور چنین جوانانی آینده درخشانی را برای کشور می‌توان متصور شد.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز گفت: «کیمیا علیزاده با داشته‌های کم، افتخار عظیمی برای کشور به ارمغان آورد؛ امروزه به جامعه پرنشاط نیاز داریم.»
او با بیان این‌که نام کیمیا علیزاده الگویی برای نشاط و شادی درجامعه است، ادامه داد: «این فرد با توانایی و حجاب کامل خود درعرصه‌های جهانی خوش درخشید. این امر بیش از هرچیز دیگری ارزش‌های کیمیا را افزایش داده است.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درپایان گفت: «از این ورزشکار نامی می‌خواهم سفیر بهزیستی
 کشور شود.»

 


تعداد بازدید :  259