شماره ۹۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور
صفحه را ببند
«شیما میرحمیدی» طراح لباس

طراحی لباس در این نمایش خیلی به چشم می‌آمد. ضمن این‌که در مرز هم حرکت می‌کنید. امکان داشت با تزریق پارامترهای بیش از حد، کار به سمت فانتزی محض پیش برود و تاریخ از آن حذف شود. در این مورد توضیح می‌دهید.
در اين نمايش تاريخ خيلى اهميت نداشت، چيزى كه مهم بود به وجود آمدن كمدى و فانتزى فضاى نمايش بود و همان‌طور كه در طراحى صحنه و بازى‌ها ديده مى‌شد بايد در طراحى لباس هم رعايت مى‌شد. به‌طور كلى من با طراحى لباس تاريخى صرف، بدون هيچ خلاقيتى مخالفم، در اين نمايش هم سعى كرده‌ام از نقاشى‌ها و مجسمه‌هاى يونان باستان با نگاه فانتزى الهام بگيرم. درواقع تاريخ هم در اين نمايش ابزارى بود در جهت رسيدن به همين هدف، به‌طور مثال من مى‌توانستم براى صادق ملك لباس كاملا آتنى در نظر بگيرم ولى تلاش كردم با استفاده از فيزيك او لباسى طراحى كنم كه بلندى و باريكى پاهاى او بيشتر به چشم بيايد و با درنظر گرفتن جايگاه او در نمايش كه پادشاه آتن است، مضحك به‌نظر برسد، البته خود آقاى ملك در طراحى لباسش بى‌تأثير نبود و درواقع پيشنهاد پاى برهنه از سمت ايشان بود.
در بخش طراحی لباس جن و پری‌ها هم بعضی مؤلفه‌های صحنه را شما در لباس مدنظر قرار دادید، طوری که دیگر نیازی نباشد در دکور ما آنها را ببینیم.
بخش هيجان‌انگيز براى من در اين نمايش طراحى لباس جن و پرى‌ها بود، چون مى‌توانستم بدون درنظر گرفتن تاريخ، تمام خلاقيتم را رها كنم. من در طراحى لباس جن‌ها از عناصر موجود در طبيعت الهام گرفتم تا بتوانم فضاى جنگل را در لباس‌ها نشان بدهم و در اين بخش بيشتر از هر چيزى جزیيات و استفاده از رنگ و بافت برايم اهميت داشت. براى من هميشه جزیيات در درجه نخست اهميت قرار دارد و معمول از جزیيات به كليات مى‌رسم؛ استفاده مينيمال از رنگ و فضاى طبيعت با استفاده از بافت در لباس، نخستين مشخصه طراحى لباس جن و پرى‌ها است. بخش اعظم پارچه‌هاى اين بخش دست‌ساز است و توسط خودم رنگ‌آميزى و بافته شده است. در هرحال توجه به جزیيات هميشه مرا وادار مى‌كند براى رنگ‌آميزى و پارچه‌سازى خودم دست به كار شوم.
در پایان هم بايد بگویم خيلى خوشحالم كه مجموع اين نمايش به‌گونه‌ای بود كه توانست توجه را به عوامل  پشت صحنه جلب كند. در هر حال وقتى نمايشى روى صحنه مى‌رود حاصل تلاش عده‌اى روى صحنه و عده‌ بيشترى پشت صحنه است و اگر پشت‌صحنه وجود نداشته باشد، چيزى برای تماشا روى صحنه نخواهد بود. وقتى ما هنر نمايش را انتخاب كرديم، وارد ميدانى شده‌ايم كه محصول مجموعه‌اى از هنرهاست. كار گروهى در اين نمايش اهميت ويژه‌اى دارد و در نهايت كل نمايش را تحت‌تأثير قرار داده است. هر چند من خيلى دير به گروه پيوستم اما گروه به سرعت مرا در خود جذب كرد و خيلى خوشحالم كه با اين گروه دوست‌داشتنى همراه بودم.


تعداد بازدید :  1506