شماره ۹۲۷ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
ایرانی‌ها به اختتامیه نرفتند تا یک کانادایی پرچم را حمل کند
پایان غریبانه المپیک‌

شهروند| 16 روز بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه در ورزشگاه ماراکانای ریودوژانیرو، ورزشکاران کشورهای مختلف روی پیست دوومیدانی این استادیوم رژه رفتند تا بزرگترین رویداد ورزشی جهان در ‌سال 2016 با تمام صحنه‌های خوش و تلخی که در خود جای داده بود، به اتمام برسد. شاید اتفاقاتی در طول برگزاری این مسابقات رخ داد که میزبانی برزیل را زیر سوال برد اما در مجموع روی ندادن حملات تروریستی گسترده و نبودن اثری از بیماری زیکا، باعث شد تا برزیلی‌ها در پایان میزبانی المپیک سرشان را بالا بگیرند و با افتخار درباره اتفاقات 2، 3 هفته اخیر صحبت کنند.
قهرمانان رشته‌های تیمی
در روز پایانی مسابقات المپیک رقابت‌های پایانی 3 رشته تیمی برگزار شد که از اهمیت بالایی برخوردار است. در والیبال، تنها رشته تیمی که ایران نیز در آن حضور داشت، آمریکا در دیداری نزدیک توانست روسیه را شکست دهد و به مدال برنز برسد. در دیدار پایانی اما برزیل با حمایت هوادارانش موفق شد 3 بر صفر ایتالیای آماده را از پیش رو بردارد و یک روز بعد از قهرمانی در رشته فوتبال،‌ در والیبال نیز به مدال طلا دست پیدا کند. در رشته بسکتبال هم مثل والیبال دیدار رده‌بندی بسیار نزدیک دنبال شد و درنهایت اسپانیا با نتیجه 89 بر 88 استرالیای شگفتی‌ساز را از پیش رو برداشت و به برنز رسید. در فینال این مسابقات آمریکا مثل دوره‌های گذشته با اختلاف 30 امتیاز از سد صربستان گذشت و قهرمانی را جشن گرفت. در هندبال، آلمان در دیدار رده‌بندی از سد لهستان گذشت و در فینال نیز دانمارک توانست فرانسه قدرتمند را از پیش رو بردارد و قهرمانی‌اش را جشن بگیرد.
آمریکا بازهم در صدر
ایالات متحده آمریکا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در پایان المپیک 2016 نیز صدرنشین جدول توزیع مدال‌ها باقی ماند. آنها به 46 طلا، 37 نقره و 36 برنز و در مجموع 121 مدال دست یافتند. نکته جالب و غیرقابل پیش‌بینی اما دومی کاروان ورزشی بریتانیا بود که 27 طلا، 23 نقره و 17 برنز بالاتر از چین قرار گرفتند و رتبه خود را یک پله ارتقا دادند. چینی‌ها که معمولا به اول یا دوم شدن در المپیک عادت داشتند با یک طلا کمتر از بریتانیا در جایگاه سوم ایستادند. روسیه، آلمان و ژاپن نیز رده‌های چهارم تا ششم را در اختیار گرفتند. در این بین برزیل میزبان با 7 طلا، 6 نقره و 6 برنز و مجموع 19 مدال در جایگاه سیزدهم قرار گرفت.
اختتامیه در غیاب ایران
مراسم اختتامیه المپیک 2016 مثل ادوار گذشته از شور و حال خاصی برخوردار بود و نمایندگان اکثر کشورها زیر پرچم ملی خود رژه رفتند. استادیوم ماراکانا میزبان نمایندگان کشورهای مختلف بود و در ابتدای مراسم که به وقت تهران در اولین ساعات صبح برگزار شد، پرچم کشور برزیل بر افراشته شد و در ادامه نمایندگانی از کشورهای مختلف رژه رفتند. یکی از اتفاقات جالب بارش باران در طول برگزاری مراسم بود که باعث شده بود برخی ورزشکاران با پوشش پلاستیکی رژه بروند. همچنین برخی از مدال‌آوران المپیک، با مدالی که بر گردن داشتند، در مراسم حاضرشدند. پس از حضور تیم‌ها در ورزشگاه همه ورزشکاران در حاشیه زمین نشستند و به نور افشانی توجه کردند.
پرچمدار ایران چه کسی بود؟
برخلاف مراسم افتتاحیه، در اختتامیه المپیک شاهد حضور کاروان ایران نبودیم؛ البته این اولین بار نبود که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. دلیل این اتفاق از سوی مسئولان کاروان ایران عدم ضرورت حضور در این مراسم اعلام شده بود، اگرچه در بخشی از این مراسم که کلیپی از مدال آوران کشورهای مختلف پخش می‌شد، تصویری از کیمیا علیزاده نیز روی اسکوبورد نمایش داده شد. در غیاب کاروان ایران، طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک پرچم کشورمان در این مراسم به اهتزاز درآمد و جالب است بدانید که یکی از داوطلبانی که در طول برگزاری مسابقات در ریو حاضر شده بود، وظیفه حمل پرچم ایران را برعهده گرفت. کم‌گالیندو، داوطلب اهل کشور کانادا بعد از حمل پرچم ایران ویدیویی از حضور خود را در مراسم اختتامیه در بین ورزشکاران کانادایی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده و گفته است: «آه خدای من! از من درخواست شده تا پرچم ایران را در اختتامیه حمل کنم. هیجان‌زده‌ام.»
تمام نگاه‌ها به سوی توکیو
با پایان سی‌ویکمین دوره المپیک، نمایندگان تمام کشورها به تدریج از ریودوژانیرو خارج شدند و تمام نگاه‌ها به سوی توکیو، میزبان دوره بعدی المپیک جلب شد. توماس باخ در بخشی از صحبت‌های خود در اختتامیه المپیک می‌گوید: «از همه کسانی که با لبخندهایشان به قلب ما گرما بخشیدند، تشکر و از همه ورزشکاران تقدیر می‌کنم. المپیک می‌تواند یکی از دلایل همدلی در دنیا باشد.» ژاپنی‌ها از همان مراسم اختتامیه المپیک 2016 کار خود را آغاز کردند و در بخشی از مراسم اختتامیه حرکاتی از آداب و فرهنگ ژاپن به نمایش درآمد. در انتهای مراسم اختتامیه مشعل المپیک ریو 2016 طی مراسمی شکیل خاموش شد.


تعداد بازدید :  298