شهروند| امکان تغییر اپراتور موبایل بدون نیاز به تغییر شماره از دو روز گذشته به صورت رسمی بین 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل آغاز شد و نخستین قدم در فصل تازه رقابت اپراتورها بر سر مشترکان برداشته شده است. حالا با اجرای رسمی طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه (MNP)، رقابت همیشگی بین اپراتورها رنگ تازهتری به خود گرفته و جدیتر از قبل دنبال میشود. در این میان پرسشهای متعددی برای مشترکان وجود دارد. نخستين سوال اینجاست که متقاضیان برای انجام ترابرد شماره تلفن همراه خود چگونه باید اقدام کنند؟ پاسخ آن روشن است. متقاضیان ترابرد شماره میتوانند با مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین یا پایگاه اینترنتی اپراتوری که قصد مهاجرت و استفاده از شبکهاش را دارند، از شرایط ترابرد شماره مطلع شده و پس از تأیید شرایط و ارایه اطلاعات لازم، درخواست خود را ثبت کنند. اما از جمله نکاتی که برای تغییر اپراتور باید بدان توجه داشته باشند، این است که مشترکان برای مهاجرت به اپراتور دیگر باید بدهی کارکرد خود را پرداخت کنند؛ چون اپراتور پس از آن، فرآیند انتقال را انجام خواهد داد. گفتنی است میزان اعتبار سیمکارتهای اعتباری، بعد از ترابرد صفر میشود، به همین دلیل مشترکان سیمکارت اعتباری باید اعتبار سیمکارت خود را پیش از ترابرد مصرف کنند. ناگفته نماند که هر مشترک برای هر شماره میتواند حداکثر دو بار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد. برای نخستين درخواست ترابرد به اپراتور دیگر، فرد متقاضی میبایست حداقل سه ماه مشترک اپراتور فعلی بوده و از فعال بودن سیمکارت وی نیز سه ماه سپری شده باشد. درخصوص درخواستهای بعدی ترابرد مشترک، تنها فعال بودن سیمکارت (بدون قید بازه زمانی سه ماهه) کافی است.گفتنی است که فرآیند ترابردپذیری تا فعالسازی سیمکارت، برای سیمکارتهای اعتباری حداکثر تا 3 روز و برای سیمکارتهای دائمی، حداکثر تا 5 روز انجام میشود. اما نکته قابل توجه در خصوص این طرح اینجاست که ممکن است درخواست مشترک برای ترابرد شماره به 6 دلیل رد شود. عدم احراز هویت مانند عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره، عدم رعایت ترابرد نظیر به نظیر مثل درخواست ترابرد از سیمکارت دایمی به اعتباری و بالعکس، فعال نبودن سیمکارت، احکام صادره از سوی مراجع ذیصلاح ازجمله این دلایل است. همچنین اگر کمتر از 3 ماه از ترابردپذیری سیمکارت گذشته شده باشد یا صورتحساب اولیه صادره شده از سوی اپراتور فرستنده بهموقع پرداخت نشده باشد، با درخواست مشترکین موافقت نخواهد شد. شاید جالب باشد که بدانید در صورت انصراف مشترک از انجام ترابرد، مشترک میتواند تا قبل از شروع فرآیند اجرا یعنی 15 دقیقه قبل از قطع سیمکارت قبلی، با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست انصراف خود را اعلام کند. گزینه انصراف برای مشترک از طریق کد رهگیری تا زمان فرآیند اجرا بر روی پورتال اپراتور پذیرا فعال است. براساس اعلام وزارت ارتباطات با ترابرد شدن شماره تلفن همراه تمامی اطلاعات که از قبل روی سیمکارت وجود داشت مانند دفترچه تلفن حذف میشود؛ چرا که تعویض سیمکارت مانند سوزاندن سیمكارت قبلی و دریافت سیمکارت جدید است. علاوه بر اینکه برای سیمکارتهای اعتباری، میزان اعتبار نیز صفر خواهد شد.