شماره ۹۲۷ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
بهترین‌های ایران در ریو

حسن یزدانی

 دارنده مدال طلای جوانان جهان طلسم‌شکن کشتی آزاد ایران در ریو شد. بعد از آخرین مدال طلای کشتی آزاد ایران در المپیک 2000 سیدنی که توسط علیرضا دبیر به دست آمد، آزادکاران در کسب طلا ناکام بودند. حسن یزدانی توانست در نخستين المپیکی که شرکت کرد طلسم‌شکن شود و این طلای باارزش را به دست بیاورد. کشتی‌گیر 22ساله اهل جویبار با مدال ارزشمندی که گرفته تاریخ‌ساز شده و طلسم بدریخت طلا نگرفتن آزاد در المپیک را شکسته است. یزدانی این فرصت را دارد که تعداد مدال‌هایش را در المپیک بیشتر کند و در ورزش ایران ماندگار شود.

سهراب مرادی

اصلا معلوم نبود که به المپیک برسد یا نرسد اما رسید و طلای وزن 94 کیلو را بدون حرف نصیب خودش کرد. مرادی که در زمان فدراسیون رضازاده بازنشسته به فدراسیون جهانی معرفی شده بود، تلاش زیادی کرد و سهمیه را گرفت و در حالی‌که کمتر کسی به کسب مدالش امید داشت، خارق‌العاده وزنه زد. مرادی خیلی انگیزه داشت که با گرفتن مدال در این المپیک شایستگی‌هایش را ثابت کند و این کار را هم انجام داد. راستی چه خوب شد که فدراسیون این همه برای بازنشسته نشدن مرادی تلاش کرد تا او این طلای باارزش را برایمان بگیرد.

کیانوش رستمی

تنها تمرین کرد و تنها صاحب طلای المپیک شد. آنهایی که تمرینات تیم‌ملی وزنه‌برداری را می‌دیدند، برایشان عجیب بود که چرا کیانوش رستمی تنها یک گوشه تمرین می‌کند و سرمربی تیم‌ملی توجهی به او ندارد. کیانوش دوست داشت با حسین توکلی تمرین کند اما فدراسیون مخالف بود. دست آخر هم کیانوش به تنهایی برای المپیک تمرین کرد و توانست خوش‌رنگ‌ترین مدال را برای خودش و کاروان ایران به ارمغان بیاورد. پهلوان کُرد ورزش ایران حالا مرد طلایی وزنه‌برداری ایران است. لبخندهای کیانوش وقتی وزنه‌ها را بالای سر می‌برد، برای همیشه در ذهنمان می‌ماند.

مجتبی عابدینی

تاریخ‌ساز شمشیربازی ایران در المپیک. . . بی‌شک نام مجتبی عابدینی در تاریخ ورزش ایران ثبت شده است. او اگرچه نتوانست مدالی بگیرد، اما کسب نخستين مقام چهارمی شمشیربازی در المپیک بهترین عنوانی است که تاکنون نصیب این رشته شده است. عابدینی که در بازی‌های آسیایی اینچئون هم مدال نقره گرفت، در المپیک کاری کرد کارستان و نام خودش را برای همیشه در تاریخ شمشیربازی ثبت کرد. عابدینی با این مقام چهارمی به رده ششم رنکینگ سابریست‌های جهان با امتیاز ١٤٩ رسید. عابدینی امید دارد که در المپیک 2020 مدال بگیرد تا بیشتر از این تاریخ‌ساز شود.

کیمیا علیزاده

 دختر 18ساله تکواندوی ایران در المپیک کیمیاگری کرد. کیمیا علیزاده نخستين مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را گرفت و به قول خودش راه را برای همه باز کرد. او در میان مردان پرافتخار تکواندو که همگی به تلخی ناکام شدند، با یک مدال برنز بزرگترین افتخار تاریخ ورزش بانوان را رقم زد. کار بزرگ کیمیا آن‌قدر با ارزش بود که مدالش برای همه رنگ طلا داشت. او با 18‌سال سن حالاحالاها برای درخشیدن در المپیک و مدال گرفتن فرصت دارد. المپیک‌های زیادی مانده تا با طلاهای کیمیا به پا خیزیم و به احترامش بایستیم.


تعداد بازدید :  297