شماره ۹۲۷ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
بهترین نتیجه کشتی آزاد بعد از 20 سال
خادم تاریخ را تکرار کرد

شاید انتظار بیشتری از خادم و شاگردانش در المپیک 2016 می‌رفت اما همین یک طلا، یک نقره و یک برنز نیز در 20‌سال اخیر نتیجه بی‌سابقه‌ای در کشتی آزاد به شمار می‌رود.
طلای پدیده تا ناکامی کاپیتان
روز نخست مسابقات کشتی آزاد برای ایران رویایی سپری شد و 2 کشتی‌گیر آماده یعنی حسن یزدانی و حسن رحیمی در اوزان 74 و 57 کیلوگرم با قدرت تا نیمه نهایی پیش رفتند. رحیمی درنهایت یک برنز برای ایران به ارمغان آورد. از سوی دیگر حسن یزدانی که در یکی از سخت‌ترین و پرمدعی‌ترین اوزان کشتی المپیک رقابت می‌کرد، توانست به سختی کشتی آزاد ایران را بعد از 16‌سال طلایی کند. نقره کمیل قاسمی در سنگین وزن نیز نتیجه نسبتا قابل قبولی به حساب می‌آمد اما قطعا ناکام بزرگ در جمع آزادکاران رضا یزدانی کاپیتان این تیم بود که به امید کسب طلا روی تشک حاضر شد اما با 2 شکست حتی از رسیدن به برنز هم بازماند.
تکرار تاریخ بعد از 20 سال
کسب 3 مدال توسط آزادکاران ایرانی در المپیک آخرین بار در المپیک 1996 آتلانتا به دست آمده بود؛ جایی که رسول خادم به‌عنوان کشتی‌گیر تنها طلایی ایران لقب گرفت و عباس جدیدی نقره و امیررضا خادم برنز گرفتند اما این بار رسول خادم در سمت سرمربیگری توانست به نتایج قابل قبولی دست پیدا کند. پیش از این تنها در المپیک 1956 ملبورن آزادکاران ایرانی به 2 مدال طلا دست یافته بودند که امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی طلایی‌های ایران بودند.
نایب قهرمانی امیدوارکننده
رسول خادم که پیش از این اعلام کرده بود تنها تا المپیک 2016 در سمت سرمربیگری تیم‌ملی باقی می‌ماند، با نتایج قابل قبولی که در این رویداد کسب کرده، قطعا بازهم با اصرار پیشکسوتان و شورای فنی برای هدایت همزمان فدراسیون و آزادکاران روبه رو خواهد شد. او که حالا هم در سمت مربی و هم ورزشکار توانسته کشتی آزاد ایران را در المپیک طلایی کند، معتقد است اگر ناداوری رخ نمی‌داد، قطعا مدال‌های بیشتری در انتظار ایران بود. آزادکاران ایرانی بعد از روسیه که 2 مدال طلا در مجموع 6 وزن به دست آورد، به مقام نایب قهرمانی در بخش تیمی این رشته دست یافتند. به نظر می‌رسد با روی کار آمدن چند پدیده جدید در کشتی آزاد، در آینده با روند فعلی افتخارات بیشتری انتظار آزادکاران ایرانی را می‌کشد.

 


تعداد بازدید :  129