شماره ۹۲۷ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
بدانیم

 روزنامه شهروند با هدف بالا بردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.

زميني داشتيم كه شخصي آن را تصاحب كرده و ادعاي مالكيت مي‌كند. لطفا راهنمايي كنيد بايد در طرح دعوي، دعوي خلع يد كرد يا تصرف عدواني؟
در تصرف عدواني نياز نيست فرد مالك يا سند به نامش شده باشد اما در خلع يد فرد حتما بايد مالك باشد و سند به نامش شده باشد. درخصوص دعوي تصرف عدواني دو ديدگاه فعلا وجود دارد: 1- اگر مقررات قانون سابق را قابل اجرا بدانيم كه يك‌سال از تصرف متصرف نگذشته باشد و قبل از آن هم يك‌سال در تصرف شما بوده باشد، با تحقق اين شرايط مي‌توانيد اقامه دعوي تصرف عدواني کنید و الا بايد دعوي خلع يد اقامه كنيد. 2ـ اما اگر قايل به اين شديم كه مقررات قانوني سابق منسوخ شده است و در دعوي تصرف عدواني زمان‌هاي مقرر وجود ندارد، شما مي‌توانيد يا با دعوي رفع تصرف عدواني يا با دعوي خلع يد اقدام كنيد، البته اقامه دعوي خلع يد مشروط به داشتن مالكیت رسمي است، بنابراين بدون داشتن سند رسمي از ملك مورد بحث نمي‌توانيد دعواي خلع يد اقامه كنيد.
خودرویي را از شخصي خريداري كردم كه بعدا‌ توقيف شد. پس از گذشت يك‌سال فروشنده دادخواست اعسار داد و دادگاه با دادخواست وي موافقت كرد و طبق رأي دادگاه مقرر شد وي مبلغ 2ميليون تومان نقد و ماهانه 200‌هزار تومان پرداخت كند. بعد از اين ماجرا متوجه شدم وي داراي اموالي همچون 2 باب منزل مسكوني و مقداري طلا است. سوالم اين است كه چطور مي‌توانم طلبم را به‌طور كامل از ايشان بگيرم؟
هر زمان متوجه شويد كه اموالي دارد، آنها را به دادگاه مجري حكم معرفي كنيد تا توقيف شوند.
شخصي حدود 2ميليون تومان از بنده خريد كرده و حدود 300‌هزار تومان از پولش باقي‌مانده و بدهكار است. ايشان اهل شهر ديگري است و تنها نشاني كه از خود به من داده‌ است يك شماره تلفن همراه است. الان بعد از گذشت چند ماه با شماره مورد نظر كه تماس مي‌گيرم مي‌گويند واگذار شده است. از شما راهنمايي مي‌خواهم كه چطور مي‌توانم اين موضوع را پيگيري كنم؟
اگر آدرس وي را مي‌دانيد در هر شهرستاني كه ساكن است بايد به آن‌جا مراجعه و از طريق شوراي حل‌اختلاف با تقديم دادخواست مطالبه كنيد اما اگر هيچ آدرسي از وي نداريد با اعلام مجهول‌المكان بودن با راهنمايي شورا از طريق آگهي عمومي اقدام كرده و اصطلاحا موضوع دادخواست ابلاغ قانوني كنيد و پس از گذشت مواعد قانوني مسأله در شورا بررسي شده و حكم صادر ‌مي‌شود.
از شخصي چك دارم به مبلغ 3ميليون تومان، مي‌خواهم حكم جلب آن شخص را بگيرم. چه كاري بايد انجام بدهم؟
در صورتي‌كه چك جنبه كيفري داشته باشد (چك روز) در فرجه مقرر قانوني مي‌توانيد از طريق مراجعه به دادسرا اقدام به طرح شكايت كيفري كنيد.
معلم با خط‌کش فلزی بچه من را تنبیه کرده و بر اثر برخورد خط‌کش روی صورت او خطی افتاده، چطور می‌توانم پیگیری کنم؟
چون به صدمه ایجادشده دیه تعلق می‌گیرد می‌توانيد به دادسرای محل مراجعه و تقاضای رسیدگی كنيد. البته بايد به پزشكي‌قانوني مراجعه و گواهي مورد تاييد پزشكي‌قانوني را دريافت كنید.
آيا رأی غیابی کیفری باید مورد متابعت دادگاه حقوقی قرار گیرد؟
اگر رأی غیابی کیفری به مرحله قطعیت رسیده باشد ذینفع می‌تواند از آن به‌عنوان سند استفاده كند.
کسی منزل مسکونی و خودرو ندارد و دارای بدهی، قرض و اقساط بانکی است و در زندگی فقط یک باب مغازه دارد که تنها راه کسبش است و فروش آن یعنی از هم پاشیدن اصل زندگی و حیات او. سوال این‌جاست آیا مغازه فوق از مستثنیات دین است؟
آنچه در قانون آمده این است که وسایل و ابزار کار کسبه که وسیله امرار معاش محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی است جزو مستثنیات دین است. تشخیص موضوع با دادگاه و مدارک بوده، بنابراین در مورد مغازه مذکور تصمیم نهایی با دادگاه است.
آیا می‌شود معامله‌ای که در بخشی از ثمن یا مثمن تصرف‌شده با ادله کافی آن را باطل کرد و نسبت به بخش تصرف‌شده چه کاری باید انجام داد؟
تصرف یا عدم‌تصرف ثمن یا مبیع تاثیری در این قضیه ندارد و اگر ادله کافی بر بطلان معامله داشته باشید می‌توانید طرح دعوی كنيد.
من مهریه دخترم را به اجرا گذاشتم و مال معرفی‌کرده دوبار آگهی شده است. آیا طبق ماده 131 می‌شود مال را از قیمت کارشناسی ارزان‌تر خرید؟
خیر، فقط با قیمت کارشناسی می‌توانید بخرید.


تعداد بازدید :  467