تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی در زندگی افراد بر هیچکس پوشیده نیست که همین موضوع لزوم بررسی این تأثیر را آشکار میکند. اینکه سن، جنس، تحصیلات، شغل و سایر ویژگیهای فردی تا چه اندازه بر استفاده افراد در شبکههای اجتماعی موثر است. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر ابعاد زندگی مردم در آذر ماهسال گذشته، طرح نظرسنجی با موضوع «بررسی دیدگاه شهروندان ایرانی در مورد شبکههای اجتماعی» را در سطح ملی اجرا و نتایج آن را اعلام کرده است. جامعه آماری این نظرسنجی شامل تمامی افراد بالای ۱۸سال در خانوارهای معمولی ساکن در ۳۱ استان ایران بوده و اندازه نمونه با استفاده از فرمول خطای نسبی، ۴۴۰۰ نفر به دست آمده است. سنجش میزان عضویت و عدم عضویت شهروندان در شبکههای اجتماعی مجازی غیرایرانی حاکی از آن است که بیش از نیمی از افراد عضو شبکههای اجتماعی هستند. براساس این نظرسنجی، بررسی میزان عضویت شهروندان در شبکههای اجتماعی مجازی نشان میدهد 46.8درصد پاسخگویان عضو هیچ یک از شبکههای اجتماعی نبودهاند، درحالیکه 52.8درصد شهروندان حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی مجازی بودهاند. بین سن و عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی نیز رابطه معکوس وجود دارد، به طوریکه با افزاش سن، میزان عضویت در شبکههای اجتماعی کاهش مییابد.
مقایسه تحصیلات افراد و تأثیر آن بر عضویت در شبکههای اجتماعی نیز نشان میدهد افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، بیش از دیگران از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. چنانچه حدود ۷۵درصد از افرادی که دارای تحصیلات هستند، اعلام کردند عضو شبکههای اجتماعی مجازی هستند.
اما بررسی رابطه بین عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی و جنسیت نشان میدهد مردان بیشتر از زنان عضو شبکههای اجتماعی مجازی بودهاند. همچنین بین وضع تاهل و عضویت شهروندان در این شبکهها رابطه معنیداری وجود داشته، بهطوری که افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل عضو شبکههای مجازی هستند.
از سوی دیگر رابطه معناداری بین سن و عضویت در شبکههای مجازی دیده میشود، بهطوری که با افزایش سن میزان عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی کاهش مییابد. همچنین تفاوت معناداری بین سطح تحصیلات با عضویت وجود دارد، یعنی اشخاصی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند بیش از دیگران از شبکههای مجازی استفاده میکنند، چنانکه سهچهارم اشخاص با تحصیلات دانشگاهی یعنی 75.2درصد از آنها بیان داشتند عضو شبکههای اجتماعی هستند.
در بررسی تفکیکی در شبکههای مختلف اجتماعی مجازی و پاسخ به اینکه عضو کدام یک از شبکههای اجتماعی اینترنتی هستند میتوان اشاره کرد انواع شبکههای اجتماعی اینترنتی مانند فیسبوک، واتسآپ، اینستاگرام، وایبر، تانگو، ویچت، گوگل، توییتر، لاین و تلگرام مورد سوال بودهاند که برای مثال حدود ۶۲درصد افراد عضو شبکه اجتماعی تلگرام نبوده و حدود ۳۷درصد عضو این شبکه اجتماعی بودند.
در واقع با توجه به نتایج مربوطه بیش از یکسوم پاسخگویان عضو شبکه اجتماعی مجازی تلگرام بودند. این اعداد در شهر تهران نشان میدهد حدود ۴۷درصد از پاسخگویان عضو شبکه اجتماعی تلگرام بوده و حدود ۵۲درصد عضو شبکه اجتماعی نبودهاند.
البته نظرسنجی انجام شده در اواخر فروردین سال ۱۳۹۴ حاکی از این بود که ۲۴درصد از پاسخدهندگان عضو تلگرام بودند که این عدد در فاصله هفت ماه به حدود ۴۸درصد رسیده، یعنی دوبرابر افزایش پیدا کرده است.