شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
اندر حکایت عملکرد تیم فوتبال امید در اینچئون
نتیجه و اخلاق را با هم باختیم
منصور پورحیدری در گفت‌وگو با «شهروند»: دو پرتغالی فوتبال ایران را بیچاره کرده‌اند

گروه ورزش| تیم‌ملی فوتبال امید بعد از نتیجه عجیبی که در نخستین دیدار خود مقابل ویتنام در بازی‌های آسیایی کسب کرد، روز پنجشنبه در دومین گام نیز نتوانست از پس قرقیزستان بر بیاید تا ثابت شود که باخت 4 بر یک مقابل ویتنام نیز فقط یک اتفاق نبوده است. ایران که به‌عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌ها پای به اینچئون گذاشته بود، حالا باید در انتظار یک معجزه برای صعود به دور بعدی باشد، اتفاقی كه حتی اگر رخ دهد نباید نتایج ضعیف در 2 بازی اخیر را فراموش کنیم.
تساوی برابر تیم درجه چهارمی
بعد از شکست عجیب تیم‌ملی فوتبال امید در دیدار نخست که با حاشیه‌های زیادی همراه بود، بازیکنان و کادرفنی در مصاحبه‌هایشان اعلام کردند که این فقط یک اتفاق بوده و در دیدار دوم مقابل قرقیزستان آن را جبران خواهند کرد اما روز پنجشنبه شاهد دومین جدال شاگردان وینگادا در بازی‌های آسیایی بودیم که فقط یک امتیاز نه چندان با ارزش برای ایران به همراه داشت. مرتضی پورعلی‌گنجی ایران را پیش انداخت اما در دقیقه 88 گل تساوی وارد دروازه ایران شد تا امیدها برای صعود ناامید شوند. حالا آنها باید در انتظار شکست سنگین با بیش از 3 اختلاف گل قرقیزستان مقابل ویتنام باشند.
اخلاق را هم باختیم
متأسفانه ایران که با 4 قهرمانی پرافتخارترین تیم بازی‌های آسیایی به شمار می‌رود، در هفدهمین دوره این رقابت‌ها هم از نظر فنی و هم اخلاقی نمایش بسیار ضعیفی داشت، به‌طوری‌که احتمالا قبل از برگزاری افتتاحیه این بازی‌ها حذفش تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. از یک شکست سنگین و یک تساوی مقابل تیم‌های درجه سوم و چهارم آسیا که شاید در خواب هم پیروزی برابر ایران را نمی‌دیدند تا حرکت زشت مدیر تدارکات تیم که هنوز هم پرونده‌اش در جریان است. طبق آخرین اخبار او که به آزار و اذیت جنسی و کلامی متهم شده، باید در دادگاهی در اینچئون حاضر شود و پاسخگوی کارش باشد. دستاورد منفی دیگر تیم وینگادا نیز محرومیت احتمالی خانزاده، مدافع ملی‌پوش پرسپولیس است که در بازی نخست با حمله به بازیکن حریف از زمین اخراج شد.
وینگادا: استعفا نمی‌دهم
نلو وینگادا، سرمربی پرتغالی تیم‌ملی امید کشورمان پس از کسب نتایج ضعیف در مرحله گروهی از مردم ایران عذرخواهی کرد اما می‌گوید که حاضر به استعفا نیست: «کفاشیان به خوبی می‌داند که به شخصه هیچ تلاشی برای به‌دست آوردن این سمت نداشته‌ام و به آن چنگ نزده‌ام. من از آدم‌هایی نیستم که بخواهم برای به‌ دست آوردن پست هر کاری را انجام دهم. این بدترین حضور ایران در تمام دوران بازی‌های آسیایی بود. من نمی‌خواهم عذر و بهانه بیاورم. فقط می‌توانم بگویم که هیچ‌کس مقصر نیست و تمام مسئولیت باخت را برعهده می‌گیرم و همه مسئولیت‌ها روی دوش من است. من هرگز استعفا نمی‌دهم و در این شرایط تیم امید را ترک نخواهم کرد، فقط از مردم عذرخواهی می‌کنم.»
قاسمپور: وینگادا از سوی کی‌روش تحمیل شد
ابراهیم قاسپور، کارشناس فوتبال کشورمان در رابطه با نتیجه ضعیف تیم‌ملی امید به «شهروند» می‌گوید: «این نتایج دقیقا خلاف پیش‌بینی بود که همگان از تیم‌ملی کشورمان داشتند. انتخاب سرمربی این تیم توسط کی‌روش به فدراسیون تحمیل شده بود و نتایجش هم شد این‌که دیدیم. اکثرا بازیکنان این تیم در لیگ برتر به‌صورت فیکس بازی می‌کنند و نمی‌توان گفت بی‌تجربه بودند. همچنین اتفاقاتی اطراف تیم رخ داد که واقعا شرم‌آور بود و البته به سوء مدیریت بازمی‌گردد.»
وی همچنین می‌افزاید: «برای موفقیت در تیم‌های پایه و همچنین امید باید کار زیربنایی انجام شود. ما همیشه در مقطعی که تیم امید قرار است به مسابقات مهمی اعزام شود، یکسری بازیکن را که در همان زمان فقط شرایط سنی‌شان به این تیم می‌خورد جمع می‌کنیم و اصلا به فکر آینده نیستیم، درحالی‌که باید این روند از تیم نوجوانان و جوانان به تیم امید برسد. با این وجود به عقیده من نباید تغییرات با عجله‌ای در این تیم انجام شود و با وینگادا همان را ادامه دهیم، البته نه به این شکل.»
پورحیدری: فوتبال درگیر روابط شده است
منصور پورحیدری، سرمربی سابق تیم‌ملی کشورمان با اشاره به عملکرد ضعیف تیم امید به «شهروند» می‌گوید: «پس از شکست در بازی نخست گفتیم شاید این فقط یک اتفاق باشد و یکبار ممکن است برای هر تیمی این شرایط به وجود بیاید اما در بازی دوم نیز هیچ چیزی تغییر نکرده بود. تیم ایران در این رقابت‌ها هیچ‌چیز نداشت و هم از نظر فنی و هم اخلاقی افتضاح بود. دلیلش هم این است که فوتبال ملی ما درگیر روابط شده و معلوم نیست که تصمیمات بر چه اساسی گرفته می‌شود.» وی همچنین با انتقاد از برکناری کادرفنی قبلی این تیم می‌افزاید: «مشخص نیست که چه اتفاقی افتاد و منصوریان که چندسالی با این تیم کار کرد، کنار رفت. او می‌توانست بسیار بهتر کار کند. تا آن‌جایی که من شنیدم، می‌گویند نتایج این بازی‌ها مهم نیست و باید به فکر انتخابی المپیک باشند. شاید به نظر مسئولان این نتایج خیلی هم بد نبوده! به‌طورکلی فوتبال ما جالب شده که جام ملت‌های آسیا هم در آن مهم نیست و به انتخابی جام‌جهانی 4‌سال بعد فکر می‌کنند. متأسفم که دو پرتغالی فوتبال ایران را بیچاره کرده‌اند.»


تعداد بازدید :  130