شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
مرگ خرس قهوه‌ای با طعمه مسموم

گروه حوادث| طعمه آغشته به سم کافی بود تا مرگ یکی از خاص‌ترین گونه‌های خرس در ارتفاعات شمیرانات رقم زده شود.  مرگ یک خرس قهوه‌ای در شمیرانات تهران، ساکنان روستای آهار را در برابر ماجرای عجیبی قرار داد. دو توله‌خرس کوچک ساعت‌ها بعد از مرگ مادرشان بالای جسد او ایستاده بودند.
خرس قهوه‌ای مرموز
بعدازظهر روز پنجشنبه اهالی روستای آهار در شهرستان شمیرانات استان تهران با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. چند زن و مرد روستایی وقتی درحال حرکت به سمت خانه‌شان بودند متوجه یک خرس بزرگ قهوه‌ای درحالی‌که بی‌حرکت روی زمین افتاده بود، شدند. روستاییان که هنوز نمی‌دانستند چه حادثه‌ای برای این خرس بزرگ رخ داده است بلافاصله محیط‌بانان منطقه را در جریان ماجرا قرار دادند. ماموران با مخابره این خبر راهی منطقه شدند. حافظان محیط‌زیست با تصور این‌که خرس مادر زنده است و به دلیل وحشت‌زده نشدن توله‌خرس‌ها به سمت آنان نزدیک نشدند. اما بررسی‌های اولیه نشان می‌داد این ماده خرس شرایط جسمی خوبی ندارد. همین اطلاعات کافی بود تا عملیات امداد و نجات کلید بخورد. با درخواست تجهیزات بیهوشی و دامپزشکی اکیپی از تیم‌های امدادی راهی منطقه شدند.
طعمه   مسموم
دقایقی پیش از حضور تیم امدادی در محل حادثه، توله‌خرس‌ها به سمت ارتفاعات حرکت کردند و از دید محیط‌بانان دور شدند.  با حضور تیم‌های پزشکی، امدادگران بلافاصله عملیات نجات خرس قهوه‌ای را آغاز کردند. تا این‌که در معاینات دامپزشک تیم، مرگ خرس ماده، تأیید و لاشه خرس قهوه‌ای برای کالبدشکافی و بررسی علت مرگ به کلینیک دامپزشکی سازمان محیط‌زیست در پارک پردیسان منتقل شد. اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد با اعلام نتیجه کالبدشکافی در برابر مرگ مرموز این خرس قرار بگیرند.  دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک تخصصی حیات‌وحش پردیسان پس از انجام کالبدگشایی درمورد علت مرگ ماده خرس گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد خونریزی شدید در اندام داخلی که بر اثر مسمومیت با مرگ موش رخ داده است علت اصلی مرگ ماده خرس است. همچنین آثار یک شکستگی در تصاویر رادیوگرافی روی گونه خرس مشاهده شده که به احتمال فراوان به دلیل سقوط خرس از صخره‌ها پس از تأثیر سم در بدن حیوان بوده است.
چگونه سم وارد بدن خرس شد؟
تحقیقات کارشناسان نشان می‌داد محتویات درون معده خرس حاوی مقادیر زیادی موی حیوان است و نشان‌دهنده این بود که خرس ماده از لاشه یک حیوان دارای مو و بدون پشم مانند الاغ مسموم تغذیه کرده که به احتمال زیاد همین امر عامل انتقال مرگ موش به بدن خرس بوده است.  دامپزشک کلینیک تخصصی حیات‌وحش پردیسان گفت: این خرس، ماده و حدودا ۸ساله بوده که بررسی پستان‌های حیوان نشان می‌دهد درون پستان‌ها شیر وجود دارد و توله‌ها هنوز با شیر مادر تغذیه می‌شدند. دکتر ایمان معماریان در مورد سرنوشت دو توله خرس مشاهده شده در کنار لاشه خرس مادر گفت: توله‌خرس‌ها درحال حاضر حدودا ۸ماهه هستند و تغذیه آنها وابسته به شیر نیست ضمن این‌که از لحاظ جثه توانایی دفاع از خود و زندگی در طبیعت را دارند بنابراین نیازی به زنده‌گیری آنها از طبیعت وجود ندارد.
زوایای حادثه
اطراف روستای آهار تماما باغات میوه و کندوهای پرورش زنبور عسل قرار دارند. به احتمال فراوان نزدیک شدن این ماده خرس و توله‌هایش به اطراف روستا برای استفاده از میوه و عسل، خشم باغداران و زنبورداران را برانگیخته و آنان نیز با قرار دادن طعمه آغشته به سم موجب مرگ این خرس قهوه‌ای شده‌اند. محیط‌بانان استان تهران از ساعات اولیه صبح روز جمعه در محل تلف شدن ماده خرس حضور داشته‌اند تا در صورت مشاهده و نزدیک شدن توله خرس‌ها به روستا اقدامات لازم را انجام دهند.  اما با توجه به ترس و استرس توله‌ها، این احتمال وجود دارد که آنها در کوه مخفی شده باشند.


تعداد بازدید :  167