شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزیر امورخارجه:   تأکید بر همبستگی گروه‌های سیاسی و قومی عراق
ایسنا| وزیر امور خارجه بر همبستگی هر چه بیشتر گروه‌های مختلف سیاسی و قومی در عراق تأکید کرد و گفت: امیدوارم با یاری خداوند و همت دولت و ملت عراق به‌زودی کار تروریست‌های تکفیری یکسره شود. محمد جواد ظریف صبح یکشنبه در دیدار با سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با ابراز خشنودی از پیروزی‌های پی‌در‌پی ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با تروریست‌ها، به حوادث تروریستی اخیر در آن کشور اشاره و بار دیگر با دولت و ملت عراق ابراز همدردی کرد.
وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد كه با یاری خداوند و همت دولت و ملت عراق به‌زودی کار تروریست‌های تکفیری در عراق یکسره شود. ظریف همبستگی هر چه بیشتر گروه‌های مختلف سیاسی و قومی در عراق و نیز کشورهای منطقه در شکست دادن نهایی تروریست‌ها را ضروری خواند و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا نابودی کامل تروریست‌ها در کنار دولت و ملت عراق خواهد ایستاد.در این دیدار سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز ضمن ارایه گزارشی از تحولات سیاسی و نظامی در عراق از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد. حکیم افزود: عراق در حال حاضر در شرایطی استثنایی است و در پیروزی‌های اخیر علیه تروریست‌ها، وحدت و انسجام همه نیروهای عراقی به‌ویژه نیروهای مردمی بسیار سرنوشت‌ساز بود.  وی با اشاره به این‌که تروریست‌ها در عراق در آستانه اضمحلال کامل قرار دارند، افزود: تروریست‌ها و حامیان آنها بسیار ناامیدند و کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط دیگر به نفع آنها نیست. رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان این‌که باید مشکلات منطقه توسط کشورهای منطقه و از طریق گفت‌و‌گو حل‌وفصل شود، تأکید کرد: دوره استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به سر آمده است.

کمال خرازی:   عذرخواهی بلر برای مشارکت درحمله به عراق نقطه ننگی در تاریخ انگلیس است
ایسنا| وزیر خارجه پیشین کشورمان با اشاره به عذرخواهی تونی بلر در مشارکت انگلیس در حمله به عراق گفت که «این پشیمانی و عذرخواهی نقطه ننگی را در تاریخ استعمار انگلیس ثبت می‌کند.» سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه کشورمان در سال‌های حمله آمریکا و هم‌پیمانانش ازجمله انگلیس به عراق در‌ سال 2003 در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره عذرخواهی تونی بلر از مشارکت انگلیس در حمله به عراق در ‌سال 2003 چیست؟ گفت: من در همان زمان در جلسه‌هايی که جک استراو نیز حضور داشت، هشدار لازم را به نخست‌وزیر انگلیس داده بودم. من به او گفتم شما در گذشته نیز تجربه دخالت در کشور عراق و پیامدهای آن را داشته‌اید که مردم عراق چگونه با متجاوزان خارجی برخورد می‌کنند. اینک نیز توصیه من به شما این است که در این جنگ شرکت نکنید؛ البته تونی بلر در آن جلسه لبخندی زد که حاکی از تصمیم قطعی و غرورآمیز آنها مبنی بر حمله به عراق بود. وی افزود: اتفاقا یک‌بار دیگر در خلال جنگ نیز که با او ملاقات داشتم و او تا حدی آثار تجاوز به عراق را لمس کرده بود، مجدد به او گفتم تا دیر نشده است نیروهای خود را از باتلاقی که به دست خود آفریده‌اید، خارج کنید. این بار او به فکر فرو رفت و جوابی نداد ولی آثار پشیمانی بر چهره او هویدا بود. خرازی گفت: سرانجام انگلیس پس از 5‌سال ناکامی و تجربه مقاومت جانانه مردم انقلابی عراق در بصره که مسئولیت امنیت آن برعهده انگلیس بود، تصمیم بر خروج زودهنگام از عراق گرفت و این تصمیم انگلیس برای آمریکا و شخص بوش بسیار ناگوار آمد. امروز نیز اعلام نتیجه کمیته تحقیق و عذرخواهی رسمی تونی بلر نشان می‌دهد نتیجه تجاوز به کشورهای دیگر حتی از سوی قدرت‌های بزرگ چه پیامدهایی را برای متجاوز در پی دارد. به هر صورت این پشیمانی و عذرخواهی نقطه ننگی را در تاریخ استعمار انگلیس ثبت می‌کند و می‌تواند درسی برای سایر متجاوزان باشد.

تمرین نظامی مشترک آمریکا و اسراییل برای آمادگی در برابر ایران
ایسنا| یک پایگاه خبری آمریکایی با اشاره به تمرین دفاع موشکی مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا گزارش داد که تجهیزات آمریکایی به اسراییل اجازه دریافت هشدار در صورت حمله ایران را می‌دهد. سازمان دفاع موشکی اسراییل (IMDO)  و آژانس دفاع موشکی آمریکا(MDA)  به همراه مقر فرماندهی اروپایی آمریکا (EVCOM)  یک آزمایش موشکی مشترک را به اجرا گذاشتند که در 22 ژوئن به پایان رسید. این تمرین دفاعی آزمونی برای تعیین قابلیت ساختار ادغام شده موشکی آمریکا و اسراییل برای مقابله با حملات علیه اسراییل بود که در آن سامانه دفاعی تاد و پتریوت 3 آمریکا نیز حاضر بودند. همچنین به نوشته روزنامه تایمز آو اسراییل، وزارت جنگ اسراییل چهارشنبه گذشته اعلام کرد که به منظور مقابله با حملات و تهدیدات از نوار غزه، جنوب لبنان، سوریه و به علاوه ایران که در حال توسعه سامانه‌های موشکی‌اش است، اقدام به برگزاری یک رزمایش دفاع هوایی مشترک با واشنگتن کرده است.


تعداد بازدید :  267