شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
قائم مقام وزارت بهداشت مطرح کرد:
جزییات جدید از پرونده پزشکی «کیارستمی»

شهروند|  مردم ایران و هنرمندان دیروز درحالی برای آخرین‌بار با عباس کیارستمی، کارگردان نامدار ایران وداع و پیکر او را برای خاکسپاری درمزرعه‌ای در لواسان بدرقه کردند که سوی دیگر شهر خبرها و نظرها درباره معمای مرگ او همچنان داغ بود.
وزیر بهداشت و قائم‌مقام او به‌طور جداگانه درباره پرونده پزشکی کیارستمی و ابهام‌هایی که درباره خطای پزشکی در آن مطرح شده، صحبت کردند و به حاشیه‌های این پرونده پاسخ دادند.  
حسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی، وزیر بهداشت، روز گذشته درحاشیه همایش پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، درپاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «در زمینه پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی سازمان نظام‌پزشکی ورود پیدا کرده و حتما آن را بررسی کرده و به اطلاع عموم می‌رساند. درعین حال از خانواده آقای کیارستمی درخواست کردیم که در این رسیدگی با ما همراهی کند. بنابراین وزارت بهداشت حضوری جدی در این رسیدگی خواهد داشت، اما وظیفه ذاتی و قانونی در این زمینه برعهده سازمان نظام‌پزشکی است.» همان روز، ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت هم در مصاحبه‌ای به ابهاماتی که درباره پرونده عباس کیارستمی ایجاد شده، پاسخ داد.
 او خطاب به افرادی که در این زمینه بدون ارایه مستندات اظهارنظر می‌کنند، افزود: «بگذارید کاری که درست است، انجام شود. باید بگویم که پدر همکارمان که عمل آقای کیارستمی را انجام دادند، از اساتید جراحی هستند و ۹۳سالشان است و ۱۵‌سال است که جراحی انجام نمی‌دهند. بنابراین باید براساس واقعیت‌ها صحبت کنیم.»
حریرچی با بیان این‌که همه در انتخاب پزشک خود آزاد هستند، گفت: «البته این‌که در سیر درمان چه اتفاقی افتاده، قابل بحث است. درعین حال تأکید می‌کنم که برای ما به‌عنوان متولی سلامت کشور تمام ۷۹‌میلیون نفر ایرانی فارغ از رنگ، قوم، مذهب، سطح درآمد و تحصیلات و غیره در زمان ویزیت و انجام اقدامات درمانی یکسان هستند.»
قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان این‌که برخی اظهارنظرها که در زمینه فرق گذاشتن میان مشاهیر و مردم عادی درحوزه بهداشت و درمان است، از مبنا درست نیست، افزود: «درعین حال این‌که ما به‌عنوان وزارت بهداشت برای اشخاص خاص به دلیل نقش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و هنری‌شان احترام ویژه قائلیم یک موضوع جداست.»
او درباره این‌که گفته می‌شود عمل جراحی این کارگردان ازسوی پسر جراحی که قرار بوده، او را عمل کند، انجام شده، گفت:   «خواهش می‌کنم تمام کسانی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند، گفته‌هایشان به صورت مستند باشد. اخیرا شاهد بودیم که یکی از همکاران پزشک عمومی ما درباره نحوه درمان آقای کیارستمی اظهارنظر‌هایی کرده بود که بعد از آن خودشان اعلام کردند که من براساس شنیده‌هایم از پزشک و غیرپزشک این صحبت‌ها را کرده بودم که از این همکار به دلیل شجاعتی که داشتند، تشکر می‌کنیم.»
اشاره قائم‌مقام وزیر بهداشت به صحبت‌های امید ربانی‌فر، همان پزشک عمومی است که پیش از این با انتشار یک مطلب اینستاگرامی، وقوع خطای پزشکی در پرونده عباس کیارستمی را تأیید کرده بود، حالا او در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به اشتباهش اعتراف کرد. مطلب اینستاگرامی که هزاران بار در فضای مجازی بازنشر شد و موج وسیعی از اعتراض‌های مردمی نسبت به وقوع خطاهای پزشکی را ایجاد کرد. او روز گذشته، یعنی درست همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر، کیارستمی، اعتراف کرد که تمام آنچه در مطلب اینستاگرامش نوشته، براساس شنیده‌هایی از پزشک و غیرپزشک بوده است. او به ایسنا گفت:  «من اصلا آقای کیارستمی را در طول عمرم ندیده‌ام. پربازدیدترین مطلبی که در صفحه‌ شخصی خودم می‌گذارم، 25 لایک می‌خورد،‌ اما نمی‌دانم چه کسی مطلب من را منتشر کرد که این‌قدر بازتاب پیدا کرد و در تمام کانال‌ها و گروه‌ها منتشر شد.» این پزشک عمومی حرف‌های دیگری هم زد: «درباره این موضوع تحقیق نکرده و تنها براساس شنیده‌ها نوشته بودم. ضمن آن‌که حتی اگر این شنیده‌ها از طرف پزشک متخصص هم باشد، نامعتبر است. من پزشک عمومی هستم،‌ اما اگر متخصص هم بودم، باز هم نمی‌توانستم درباره روند درمان ایشان نظر بدهم، چون شرح عمل و پرونده را ندیده‌ بودم.»
صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت درحالی است که پیش از این وزیر بهداشت، سیزدهم فروردین‌ماه در عیادت از کیارستمی گفته بود که: «اگر آن شب (به بیمارستان) نرفته بودم، آقای کیارستمی وضعش تمام بود.» نقل قولی که ازسوی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگاران گفته شد. نقل قولی که اما و اگرهایی درباره وقوع خطای پزشکی در روند درمان این کارگردان بین‌المللی ایجاد می‌کند.
درخواست از نظام پرستاری فرانسه برای پیگیری پرونده کیارستمی
حالا براساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده، سازمان نظام‌پزشکی مسئول رسیدگی به پرونده است. روز شنبه بود که روابط عمومی این سازمان از برگزاری نخستین جلسه بررسی پرونده این کارگردان خبر داد. جلسه‌ای که خارج از نوبت برپا شد. در ادامه نیز، رئیس سازمان نظام‌پزشکی، در نامه‌ای به «پاتریک بوئت»، رئیس سازمان نظام‌پزشکی فرانسه، خواسته بود تا همکاری دوجانبه‌ای برای روشن شدن زوایای فوت کیارستمی انجام شود. علیرضا زالی، در نامه‌ای به رئیس نظام‌پزشکی فرانسه نوشته است:   «اینجانب به‌عنوان رئیس سازمان نظام‌پزشکی ایران، یک گروه کارشناسی جهت رسیدگی به پرونده و سوابق پزشکی آقای کیارستمی در ایران تشکیل داده‌ام. از آن‌جا که درگذشت ایشان در فرانسه روی داده است، موجب امتنان خواهد بود که همکاری دو‌جانبه برای روشن‌شدن بیشتر زوایای این رویداد اندوه‌بار صورت بگیرد که ازجمله می‌توان به آگاهی از نظر پزشکان فرانسوی که پرونده پزشکی ایشان را در فرانسه بررسی کرده‌اند، اشاره کرد. علاوه بر این موجب امتنان خواهد بود با رعایت کلیه ملاحظات قانونی، سازمان نظام‌پزشکی ایران پرونده پزشکی آقای کیارستمی در فرانسه را دریافت کند.»


تعداد بازدید :  550