شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
ایرج خدری، پیشکسوت بسکتبال درگذشت
مرگ در میان فقر و بیماری

شهروند| ایرج خدری اولین ورزشکار یا هنرمند ایرانی نیست که در تنگدستی و بیماری از این دنیا می‌رود. با کوله‌باری از مشکلات از ورزش رانده شد و درنهایت شنبه‌شب در 45 سالگی و در شرایطی که آخرین شغلش دست‌فروشی بود، دار فانی را وداع گفت.
فعالیت بسکتبالی
خدری که متولد ۱۳۵۰ کرمانشاه است، از اواسط دهه ۶۰ بسکتبال را شروع کرد و از اواخر همین دهه هم به تیم‌ملی بسکتبال دعوت شد. او تا میانه‌های دهه هفتاد در رده‌های مختلف تیم‌ملی از تیم‌ملی نوجوانان تا تیم‌ملی جوانان و بزرگسالان حضور داشت. حدوداً هفت‌سال عضو تیم‌ملی بسکتبال بود تا این‌که یک حادثه تلخ ورزشی او را برای همیشه خانه نشین کرد.
تشخیص اشتباه پزشک فدراسیون
در‌سال ۷۷ که خدری در تیم فجر سپاه در لیگ ایران بازی می‌کرد در بازی مقابل منتخب مشهد دچار زمین خوردگی شد و مصدومیت شدیدی پیدا کرد. بعد از این بازی پزشک فدراسیون با معاینه خدری گفت که او مشکل خاصی ندارد اما بعد از 6 ماه علایمی که داشت، نشان می‌داد نخاع او آسیب دیده است. او حتی بعد از این اتفاق یک عمل جراحی هم انجام داد اما دیگر برای بهبودی‌اش خیلی دیر شده بود و متاسفانه تشخیص نادرست پزشک فدراسیون بسکتبال و جدی نگرفتن مصدومیت او منجر به معلولیتش شد. خدری بعد از این معلولیت خانه‌نشین شد و هر چند بارها به فدراسیون بسکتبال مراجعه کرد تا کمکی به او شود یا این‌که در تیم‌های پارالمپیک بسکتبال مربیگری کند اما هرگز توجهی به او نشد. این پیشکسوت بسکتبال درحالی‌که خودش هم با معلولیت و بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، با بیماری ‌ام اس همسرش شرایط برایش دشوارتر شده بود. هزینه سنگین بیماری همسر خدری و داشتن دو کودک خردسال باعث شده بود گذران زندگی را برای مرد دو متری بسکتبال ایران بسیار سخت کرده بود. مرحوم خدری سابق بر این فعالیت‌های هنری هم داشت و با کارگردان‌هایی مثل فرهاد پوراعظم، یدالله صمدی، ابوالحسن داودی و جعفر والی کار کرد اما نه از اهالی ورزش و نه از اهالی هنر کسی نبود که در روزهای فقر و تنگدستی جویای حال او و خانواده‌اش شود.
دست‌فروشی ورزشکار هنرمند
ایرج خدری اخیراً با دستفروشی در اطراف میدان امام حسین(ع) روزگار می‌گذراند. او به دلیل ضایعه نخاعی دچار مشکل تنفسی هم شده بود و آخرین بار که به کما رفت، بعد از به هوش آمدن حال مساعدی نداشت و شنبه شب در بیمارستان امام حسین(ع) درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی.

 


تعداد بازدید :  377