شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
لزوم جلوگیری از جذب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت

بیژن  ذوالفقارنسب کارشناس  فوتبال
1-بحث ورود بازیکنان خارجی نالایق موضوعی است که باید بیش از اینها به آن توجه کرد. به شخصه معتقدم بیش از 90‌درصد از بازیکنانی که به ایران می‌آیند بازیکنانی هستند که به درد تیم‌های ما نمی‌خورند و کاربرد خاصی هم ندارند. البته دلیل اصلی جذب این بازیکنان عدم آشنایی و درک مطلوب مدیران باشگاه‌های ما در کشور است. زیرا ساختار حرفه‌ای در باشگاه‌ها و فوتبال ما وجود ندارد. مدیران ما قدرت تشخیص خوبی نسبت به این موضوع ندارند که چه بازیکنانی با چه معیارهایی می‌توانند به کمک آنها در تیم بیایند.
2- هر باشگاهی نیاز به یک دستورالعمل حرفه‌ای نسبت به جذب بازیکنان دارد که متاسفانه باز هم این موضوع در ایران رعایت نمی‌شود. معضل دیگری که در بحث ترانسفر در ایران وجود دارد حضور دلال‌هایی است که اغلب مدیران باشگاه‌ها را دچار تزلزل و اشتباه می‌کند. آنها اغلب بازیکنان بی‌کیفیتی را به تیم‌های باشگاهی پیشنهاد می‌دهند. بیشتر بازیکنان خارجی که به ایران می‌آیند مدیران فوتبالی کشور را با یک سی‌دی و ارایه یک صحنه کوتاه از بازی‌شان متقاعد می‌کنند و مدیران ما هم متاسفانه می‌پذیرند و بعد از چند وقت متوجه می‌شوند که چه اشتباهی را مرتکب شده‌اند.
3- طی 10‌سال اخیر اگر ما 50 بازیکن خارجی جذب کرده باشیم، اعتقاد دارم 3 نفر از آنها هم نتوانسته‌اند در ایران موفق باشند و متاسفانه این یک افت بزرگ برای فوتبالمان است که البته قابل حل هم نیست. بدون تردید 99‌درصد از بازیکنانی که به ایران آمده‌اند بازیکنان با کیفیتی نبوده‌اند. اگر پول کمی دریافت می‌کردند و کیفیت نداشتند، می‌گفتیم که ارزش‌شان به همین اندازه است اما آنها اغلب پول زیادی دریافت می‌کنند و عملکرد خوبی هم ندارند. اگر این پول خرج چند بازیکن جوان ایرانی شود، قطعا می‌تواند برای آینده فوتبال کشورمان مفید باشد.
4- ما باید ضوابطی را در جهت جذب بازیکنان در نظر بگیریم تا بازیکنانی بیایند که یا در تیم‌ملی کشورشان فعالیت داشته باشند و یا این‌که جوان باشند و از استعداد خوبی برخوردار باشند. این موضوع تا حد زیادی می‌تواند کمک کند. راه دیگر این است که با پول بیشتر بازیکنان پابه‌سن گذاشته فوتبال جهان رو جذب کنیم که این امر تقریبا دور از دسترس است.

 


تعداد بازدید :  258