شماره ۸۹۱ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با نوشاد عالمیان، نماینده تنیس‌روی میز در المپیک
حمایت کنند، روی سکوی المپیک هم می‌روم
باید قانونی بگذارند تا تبعیض‌ها از بین برود من و نیما نخستین برادران تاریخ تنیس‌روی میز هستیم

شهروند|  شمارش معکوس برای شروع رقابت‌های المپیک 2016 ریو آغاز شده و تمامی ورزشکاران درحال جنب و جوش و کسب امادگی برای این بازی‌ها هستند. نوشادعالمیان، پینگ‌پنگ باز المپیکی ورزش ایران هم از این قاعده استثنا نیست و تمریناتش را برای حضوری پرقدرت در برزیل دنبال می‌کند. نوشاد که به همراه برادرش نیما باید در المپیک شرکت کند، انگیزه زیادی دارد تا بتواند نام ایران را در تنیس‌روی میز هم سربلند کند. عالمیان گلایه‌های مختصری نسبت به مسئولین ورزش دارد و اعلام می‌کند نباید پاداش کسانی که در المپیک مدال می‌گیرند از افرادی مثل خودش بیشتر باشد. او از سختی‌های تنیس‌روی میز و کار بزرگی که خودش و برادرش انجام دادند، سخن می‌گوید. گفت‌وگوی خبرنگار « شهروند» با نوشاد عالمیان را در ادامه می‌خوانید:   
 زمان زیادی تا المپیک باقی نمانده است. شرایط تمرینی‌ات چطور است؟
شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارم؛ مسابقات اخیر در کره‌جنوبی تأثیر مثبتی روی روند تمرینی من گذاشت. عملکردمان رو به رشد است، روز به روز شرایطم بهتر می‌شود و مسابقات کره نیز محک خوبی برای من و نیما برادرم بود. برنامه‌ریزی خوبی انجام شده و به گونه‌ای پیش می‌رویم که به امید خدا نتیجه خوبی را در المپیک کسب کنیم. شک ندارم می‌توانیم نتیجه خوبی از خود برجای بگذاریم.
 به مسابقات کره‌جنوبی اشاره کردی. این مسابقات با تورنمنت‌های قبلی چه تفاوت‌هایی داشت؟
مسابقات کره‌جنوبی فوق‌العاده بود؛ همه افرادی که در این رقابت‌ها شرکت کردند جزو بزرگترین پینگ‌پنگ بازان دنیا بودند و سطح رقابت‌ها را بالا بردند. این تورنمنت بالاترین رنکینگ را در خود جای داده بود. از سوی دیگر من مدت زیادی بود که نمی‌توانستم نتایج خوبی کسب کنم و در این مسابقات توانستم خودم را قبل از المپیک محک بزنم و نشان دهم همچنان توانایی زیادی دارم. تجربه بسیار خوبی برای من و نیما بود. فکر می‌کنم به دوران خوبم بازگشته‌ام؛ اعتماد به نفسم بالا رفته و از هر نظر برای المپیک آماده‌ام.
 در این مسابقات تو و نیما مقابل نفر اول و دوم دنیا قرار گرفتید و با اختلاف یک ست باختید. فکر این مسأله را می‌کردید؟
بله، ما در این دیدار عالی بودیم و واقعا با بدشانسی محض این مسابقه را واگذار کردیم. از لحاظ فنی تا ست پنجم از حریفمان پیش بودیم و عملکرد فوق العاده‌ای از خودمان به نمایش گذاشتیم. می‌توانم به جرأت بگویم در حدی پیشرفت کرده‌ایم که می‌توانیم در برابر بهترین‌های جهان نیز قد علم کنیم.
 با این پتانسیل، به نظر می‌رسد می‌توانیم امیدوار باشیم تو و برادرت در المپیک هم به مراحل نهایی راه پیدا کنید. درست است؟
قولی نمی‌شود داد اما به هرحال تلاشمان را می‌کنیم. همان‌طور که گفتم مسابقات اخیر باعث شد که محک خوبی بخوریم. متوجه شدیم که سطح‌ما از تیم‌های دیگر کمتر نیست و می‌توانیم با بهترین‌های جهان برابری کنیم. مسابقات المپیک را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما تمام سعی ما بر این است تا موفقیت بزرگی کسب کنیم.
 اینکه تو و برادرت نیما در کنار یکدیگر هستید، چقدر از نظر روحی به شما کمک می‌کند؟
این موضوع یک غنیمت است. لطف خدا شامل حالمان شده تا در المپیک هم کنار یکدیگر باشیم و شکر می‌کنم. فکر می‌کنم در تاریخ رقابت‌های المپیک سابقه نداشته دو برادر باهم در یک رشته حضور داشته باشند. قطعا برای هردوی ما قوت قلب بزرگی است. هر دو از این‌که در المپیک هستیم، خوشحالیم و امیدوارم در کنار یکدیگر بتوانیم برای ایران عزیز افتخار بیافرینیم.
 تو در المپیک لندن نیز حضور داشتی. این موضوع در ریو کمکی می‌کند؟
قطعا حضور در المپیک برای هر شخصی یک تجربه بزرگ است که من هم از این موضوع مستثنا نیستم. لندن کمک زیادی به من کرد و باعث شد گام‌های خوبی را بردارم. قطعا می‌توانم از این تجربه در برزیل استفاده کنم و امیدوار باشم که این دفعه افتخار آفرینی کنم.
 در ماه‌های گذشته به اندازه کافی از تو حمایت شده است؟
خوشبختانه شرایط بد نبوده است. فدراسیون برنامه‌های خوبی را در یک‌ماه آینده برای من و نیما در نظر گرفته است که می‌تواند تاثیرگذار باشد و به ما کمک کند. تا امروز هم همه چیز خوب بوده است. اردوهای موثری را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم بتوانیم حاصل زحمات‌مان را در المپیک ببینیم.
 فکر می‌کنی پینگ‌پنگ بازان ایرانی می‌توانند تا سکوی المپیک و جهانی پیش بروند؟
صد‌درصد می‌توانیم؛ کسب موفقیت در این رشته برای ما راحت خواهدبود اما به شرطی که امکانات خوبی مهیا شود و به این رشته بهای کافی دهند. استعدادهای خوبی در تنیس‌روی میز ایران وجود دارد که کسی به آنها توجه نمی‌کند. تنیس‌روی‌میز به هوش نیاز دارد که ایرانی‌ها از این بابت بهترین شرایط را دارند.
 اما در ایران به اندازه کافی به تنیس‌روی میز توجه نمی‌شود. این تبعیض اذیتت نمی‌کند؟
قطعا تبعیض وجود دارد اما این مسأله عرف است و من نمی‌توانم کاری کنم. اگر قانونی تصویب کنند که بتواند به ما کمکی در این راه شود، بسیار مطلوب است. باور کنید زحمتی که ما در این رشته می‌کشیم، واقعا عجیب و غریب است. اگر توجهی به ما کنند قطعا می‌توانیم نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کنیم.


تعداد بازدید :  115