شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
د‌یار

 ۳۱‌درصد بیکاران لرستان فارغ‎التحصیلان دانشگاهی هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت:۱۲۰‌هزار نفر بیکار در بنگاه‌های کاریابی استان ثبت‎نام کرده‎اند.   
به گزارش ایسنا، علی آشتاب در جلسه بررسی مشکلات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد افزود: یکی از مشکلات عمده اشتغال در لرستان فقدان مهارت است که ۵۶‌درصد افراد جویای کار را شامل می‌‎شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که بزرگترین مشکل استان بیکاری است، اظهار کرد: ۳۱‌درصد بیکاران لرستان را فارغ‎التحصیلان تشکیل می‌‎دهند.   
وی تصریح کرد: در پنج‌ماهه سال‎جاری ۳۲۰ طرح اشتغالزایی در لرستان به بانک‎ها برای گرفتن تسهیلات معرفی شده‎اند که از این تعداد ۴۲ طرح در شهرستان بروجرد است. آشتاب اضافه کرد: اعتبار ۴۲ طرح معرفی‌شده به بانک‎ها در شهرستان بروجرد ۶۶۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار ریال با اشتغال‎زایی ۶۱ نفر و تثبیت اشتغال 2065 نفر است.   وی گفت: در راستای حمایت از کارفرمایان از ابتدای‌سال جاری ۱۸۲ نفر به تأمین اجتماعی برای تخفیف سهم بیمه کارفرما معرفی شده‎اند.   
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان این‌که در‌سال جاری ۳۵۳‌هزار برگ سهام عدالت بین کارگران لرستان توزیع شده است، افزود: در ارتباط میان صنعت و دانشگاه ضعف وجود دارد و این امر باعث بیکاری فارغ‌التحصیلان شده است.   

سرو کوهی جیرفت در آستانه انقراض
یک دکترای بیماری‌شناسی گیاهی گفت: درخت سروکوهی(ارس) در ارتفاعات شهرستان جیرفت در حال انقراض است، مسئولان هم نسبت به این موضوع کاملا بی‌تفاوت هستند و هیچ اقدامی نمی‌کنند.   
به گزارش ایسنا، حمید محمدی با بیان این‌که استان کرمان در مقایسه با دیگر استان‌ها، فعالیت زیادی در حوزه‌ فضای سبز، مربوط به بخش دولتی ندارد، اظهار کرد: با توجه به نوع اقلیم گرم‌وخشک استان کرمان فضای سبز باید اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان به‌طور خودجوش یک‌سری اقدامات و تحقیقات اولیه را از 2 تا 3‌سال پیش‌ روی برخی گیاهان فضای سبز انجام داده که بیماری‌های مختلفی دارند (به‌خصوص نارون که در حال زوال است) این استاد دانشگاه با بیان این‌که برخی اوقات با یک هزینه‌ بسیار اندک می‌توان بیماری‌ها را به سادگی کنترل کرد تا به کنترل شیمیایی نیاز نباشد، ادامه داد: جلوی انتشار برخی قارچ‌ها را می‌توان به موقع گرفت اما بخش دولتی هزینه نمی‌کند و مشخص است که برخی گونه‌های گیاهی از میان می‌روند. دانشگاه نیز اعتبارات چندانی ندارد، بنابراین برخی طرح‌ها فقط در حد پایان‌نامه‌های دانشجویی کار شده است.   
این دکترای بیماری‌شناسی گیاهی گفت: شهرستان جیرفت و مناطق‌ کوهستانی آن (دلفارد، ساردوئیه و رمون و سربیژن)، درختان کهنسال سروکوهی(اورس) دارند که به‌لحاظ ژنتیکی بسیار غنی هستند. این سروکوهی در مناطق دیگر کشور شاید باشد اما این نوع آن بسیار مهم است؛ همه‌رو به نابودی هستند.   
وی ادامه داد: استان کرمان چون از نظر گیاهان دارویی و زینتی غنی است مطالعاتی انجام شده است؛ بسیاری از قارچ‌هایی که شناسایی شدند در ایران و حتی در دنیا بسیار جدید هستند.   
محمدی با بیان این‌که برای درختان سروکوهی باید برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: محیط‌زیست باید اقدامات لازم را انجام دهد تا فاجعه‌ چند‌سال پیش در شمال کشور رخ ندهد. یکی از کارشناسان که مطالعاتی روی برخی درختان بلوط و زینتی انجام داده بود، اعلام کرد: یک نوع قارچ وجود دارد و ممکن است همه‌ گیاهان را دربر بگیرد، در آن زمان مسئولان توجهی نکردند، 2 تا 3‌سال بعد این بیماری همه‌گیر شد و بسیاری از گیاهان به این قارچ آلوده شدند و شاهد از میان رفتن گیاهان زیادی شدیم، مسئولان زمانی به فکر افتادند که خیلی دیر شده بود. این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اگر مسئولان اکنون بازدیدی از این منطقه داشته باشند می‌بینند که ارس‌ها با سن بالایی که دارند در حال خشک شدن هستند. لازم است مطالعات آغاز و نوع قارچی که باعث خشکیدن این ارس‌ها شده شناسایی شود تا برای جلوگیری و انتشار آن اقداماتی انجام گیرد.  


تعداد بازدید :  211