شماره ۳۸۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
روغن پالم حذف ‌شد، سرب هم حذف می‌شود؟

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه دارویی ایران، از حذف کامل روغن پالم از صنعت شیر و لبنیات کشور خبر داد.   
آنچه معاون وزیر بهداشت و مجموعه تحت مدیریت او را بر آن داشته تا «با افزودن غیرمجاز چربی گیاهی پالم به فرآورده‌های پرچرب لبنی به شدت برخورد و از آن جلوگیری ‌کند» عاملی به نام «سلامت مردم و شهروندان» است. عاملی که کلیه کارشناسان معتقدند اگر تأمین شود، جامعه‌ای فعال، پرنشاط با رفتارهای انسانی متعالی خواهیم داشت. تلاش برای تأمین سلامتی مردم تا جایی گسترش یافته که «پالم» به‌عنوان یکی از عوامل افزایش سکته قلبی مورد توجه قرار گرفته و حذف آن به مرحله اجرا گذاشته شده است. حتی به‌رغم مجاز بودن افزودن آن به برخی موارد غذایی، روغن پالم از پروسه تولید فرآورده‌هایی نظیر پنیر پیتزا نیز حذف خواهد شد. مطابق اعلام دیناروند، «توافقاتی با صنعت»، صورت گرفته است که از اول مهر، (حتی در موارد مجاز) افزودن این روغن به فرآورده‌های لبنی، قطع شود. یعنی روغن گیاهی پالم به‌طور کامل از صنعت شیر و لبنیات حذف خواهد شد.  
با این اوصاف هر چند تلاش‌هایی که توسط وزارت بهداشت انجام شده، قابل ستایش است اما به‌نظر می‌رسد این توانایی‌ها به حوزه‌های دیگر هم باید تسری یابد. حالا که وزارت بهداشت با پیگیری‌های مجدانه خویش توانسته است روغن پالم را از لبنیات ایران حذف کند، بد نیست تلاش‌هایش را در زمینه آلودگی هوا متمرکز کرده و پیگیری‌های خود را در این حوزه ادامه دهد و با توافقاتی که انجام خواهد داد، سرب و دیگر مواد مضر برای سلامتی شهروندان را از هوا، حذف کند. اگر بشود همان «توافقی که با صنعت» انجام شده تا پالم را از لبنیات حذف کنند انجام شود تا خودروهای سالم‌تری تولید کنند یا با بخش دیگرش هم توافقی انجام شود که روند حذف سرب و دیگر آلاینده‌ها از هوا، سرعت گیرد!


تعداد بازدید :  191