شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
یک هفته پس از تغییر رئیس شورای شهر تهران
ساخت‌وساز در عمارت تاریخی عین‌الدوله از سر گرفته شد
شهرداری تهران خلاف مصوبه شورا، سه ماه پیش مجوز ساخت بنایی 8 طبقه در باغ عین‌الدوله را صادر کرده است

شهروند| به‌رغم مصوبه شورای شهر تهران که شهرداری را ملزم به نگهداری، حفظ و مرمت عمارت و باغ قاجاری عین‌الدوله کرده، درست یک هفته پس از انتخابات هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران ساخت‌وسازها در زمین این عمارت تاریخی آغاز شده است. آنطور که پیداست کمبود زمین در تهران کار را به جایی رسانده که بساز و بفروش‌ها حالا دیگر یا در پارک‌ها و فضای سبز فوندانسیون ساختمان‌های جدیدشان را می‌کارند یا در عرصه آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی.
 عمارت تاریخی عین‌الدوله یکی از معدود بناهای تاریخی قاجاری تهران است که در سال‌های اخیر موضوع بحث و بررسی‌های فراوانی بوده است. چندین بار در جلسات علنی شورای شهر تهران اعضا نسبت به وضع این اثر تاریخی هشدار داده و از شهرداری تهران خواستند هرگونه ساخت‌وساز و اقدامی را که به هویت تاریخی این خانه منحصربه‌فرد و باغش آسیب می‌رساند متوقف کند. این واکنش‌ها البته به تذکر محدود نماند و شورای شهر تهران همین چند ماه پیش یعنی در اسفند ‌سال 92 پیش‌مصوبه‌ای را به تصویب رساند و در آن شهرداری تهران ملزم به نگهداری، مرمت و آماده‌سازی این بنای تاریخی برای کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی شد حالا اما خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد نه آن تذکرها راه به جایی برده و نه حتی مصوبه شورا ضمانت اجرایی برای نجات عمارت تاریخی و باغ عین‌الدوله داشته است. خبرگزاری «ایلنا» به نقل از تعدادی از همسایگان عمارت عین‌الدوله گزارش داده ساخت‌وسازهایی که پیشتر با پیگیری‌های شورا در یک‌سال گذشته متوقف شده بود بار دیگر آغاز شده است.
 عمارت عین‌الدوله از بناهای ارزشمند تاریخی شهر تهران در دوره قاجاریه احداث شده است. این بنا از حدود ‌سال ۷۶ در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته و از آن زمان تاکنون اقداماتی چون تخریب این بنا، واگذاری بخشی از آن به بخش خصوصی و اجرای عملیات ساخت‌وساز اعتراض‌های زیادی را در پی داشته.  نگرانی‌ها درباره آنچه این روزها در ارتباط با عمارت تاریخی عین‌الدوله و بناهای مشابه آن می‌گذرد زمانی بالا می‌گیرد که به نظر می‌رسد در تهران تسلط بساز و بفروش‌ها بر نظام مدیریت شهری تهران تا به آن‌جا گسترده شده که دیگر حتی دستورهای مستقیم و مصوبات شورای شهر تهران هم هیچ تاثیری بر روند فعالیت‌ها و تخلفات آشکار آنها ندارد. درحالی‌که اسفند ‌سال 92 براساس مصوبه شورای شهر و به دستور احمد مسجدجامعی رئیس وقت شورا، عملیات ساخت‌وساز در این عمارت متوقف شد و فعالان میراث فرهنگی نفس راحتی کشیدند که با وجود این مصوبه دست‌کم یک خانه تاریخی را از خطر نابودی و تخریب نجات داده‌اند حالا به نوشته «ایلنا» در خردادماه امسال شهرداری تهران مجوز دیگری برای ساخت ساختمانی ۸طبقه در ضلع جنوبی عمارت به مالک خصوصی آن داده است.  باغ و عمارت عین‌الدوله به نشانی خیابان افتخاریان، کوچه ‌هزارپیشه به مساحت ۱۱۹۰۰ متر مربع در تاریخ ۴/۴/۱۳۷۷ به شماره ۲۰۴۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از زمان ثبت بنا و باغ، ساخت‌وساز در عرصه و اعیان و حریم ملک مذکور محل مناقشه فی‌مابین میراث فرهنگی، شهرداری و کمیسیون ماده ۵ بوده است.
 در‌سال ۷۷ در زمان مدیریت آقای الویری، شهرداری تهران ۵‌هزار و ۵۰۰ متر مربع از این عمارت را به فردی فروخته و در‌‌ همان راستا ‌هزار اصله نهال این عمارت قطع شد که این امر در همان زمان هم تخلفی آشکار بود چراکه این ملک پیش از آن به ثبت آثار ملی رسیده بود. در آن زمان پس از گودبرداری، ادامه کار به درخواست میراث فرهنگی و مقامات قضایی متوقف شد و عمارت عین‌الدوله و باغش نزدیک به ۱۵‌سال در این وضع ماند و درنهایت کمیسیون ماده ۵ در  ۶ مهر ۷۹ در نامه شماره ۴۴۱۳/۱۱۴ به شهردار وقت ابلاغ کرد که کاربری ملک مذکور از مسکونی لغو شود و به کاربری فرهنگی اختصاص یابد.
چند‌سال بعد اما به‌رغم مصوبه کمیسیون ماده 5 در‌سال ۹۰ و در زمان مدیریت قالیباف بار دیگر بخشی از این ملک به فروش گذاشته شد. همزمان با اعلام آگهی فروش ملک فوق در نامه‌ای در تاریخ   ۶مهر 90 توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به معاونت فروش سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران درخواست شد تا مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی که هرگونه دخل و تصرف و ساخت‌وساز در عرصه و عیان آثار ملی را ممنوع می‌کند، در آگهی فروش موضوع عدم امکان ساخت‌وساز در زمین آگهی‌شده به خریداران ابلاغ شود. این نامه هم اما بی‌اثر ماند چراکه اگر در این آگهی به چنین موضوعی اشاره می‌شد فروش این خانه عملا ممکن نبود. در چنین شرایطی خانه عین‌الدوله را فروختند تا ساخت و سازها در یک اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی آغاز شود. پس از شروع مجدد ساخت‌وساز در‌سال ۹۲ و با پیگیری مجدد سازمان میراث فرهنگی و درخواست از شهرداری وقت منطقه ۴ (آقای کریمیان) باردیگر ساخت‌وساز در این ملک متوقف شد و بعد از آن در مورخ ۳۰/۰۷/۱۳۹۲ و با پیگیری کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و گزارش این کمیسیون درباره تخریب این ملک و خطر ریزش خیابان‌های اطراف و عمارت و همچنین مطرح کردن یک فوریت موضوع این عمارت در صحن علنی شورای شهر تهران و کسب حداکثر آرا مصوب شد تا شهرداری تهران ملزم به حفظ و بازسازی عمارت و باغ عین‌الدوله شود و برای همیشه این ملک از لیست فروش شهرداری خارج شود. حالا اما به گفته «الهه اکبری‌زاده» یکی همسایگان باغ عین‌الدوله می‌گویند دقیقا از یک هفته پیش ساخت و سازها در این عمارت و باغش از سر گرفته شده است. به نظر می‌رسد این بار درست یک هفته پس از تغییر ریاست شورا و واگذاری این مسئولیت از سوی مسجدجامعی به چمران، که با حساسیت‌های زیادی وضع آثار تاریخی و میراث فرهنگی تهران را دنبال می‌کرد حالا کسانی که در اثر پیگیری‌های قبلی بساط ساخت‌وساز در بناهای تاریخی را جمع کرده بودند و کارشان معطل مانده بود از نو دست به کار شده‌اند تا در روز روشن آن هم خلاف همه مصوبات و قوانین موجود کارشان را پیش ببرند.


تعداد بازدید :  266