یادگار امام با تأکید بر توجه به تمام ابعاد اندیشه امام، گفت: یاران کسانی هستند که وقتی طرفداری از امام نان نداشت و شکنجه و زندان و اعدام داشت، یار ایشان بودند. درحالیکه خیلیها بعدا به سفره آماده رسیدند و شدیدا طرفدار امام شدند و الان کاتولیکتر از پاپ شدهاند.
به گزارش جماران، حجتالاسلام سیدحسن خمینی در اجلاسیه مدرسان درس وصیتنامه سیاسی-الهی حضرت امام خمینی که روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، «تحریف» را ازجمله آفتهای مورد تهدید امام و اندیشه ایشان ذکر کرد و گفت: تحریف که بازگرداندن یک شیء از معنای اصلیاش است در دو نوع مستقیم و غیرمستقیم رخ میدهد که نوع مستقیم آن روشن بوده و در طول تاریخ نمونههای فراوانی دارد. بدین معنا که بغض و کینه باعث میشود تا یک اتفاق یا جمله صریح بهطور مستقیم مورد تحریف قرار گیرد.
وی ضمن روایت چند نمونه تاریخی از تحریف مستقیم، جلوگیری از این نوع تحریف را وظیفه همگان دانست و افزود: متاسفانه امروز اینگونه است که اگر نفع افراد در یک تحریف بود، در قبال آن سکوت میکنند و اگر ضرری به آنها وارد میکند حرف میزنند و اعتراض میکنند و اگر خاطرهای به نفعشان بود سکوت اختیار کرده و در غیراین صورت معترض میشوند.
وی یادآور شد: بارها در سخنانم از این مثال استفاده کردهام که اگر چشم، یک دهم صورت شما یا بینی یک چهارم آن است، در کاریکاتور این نسبتها به هم میخورد و کسی که آن را میبیند شما را در آن میبیند اما این تصویر واقعی شما نیست. بنابراین اگر درون یک مکتب فکری هم نسبتها به هم ریخته شود آن مکتب تحریف غیرمستقیم شده است. تولیت آستان امام خمینی (س) در ادامه سخنان خود با بیان این هشدار که اگر مراقب نباشیم و در نظام و مکتب امام یکی از پایهها را فربهتر ببینیم یک تحریف غیرمستقیم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: امروز گروهی اینگونه بحث میکند که انگار در مکتب امام مردم نقشی ندارند و گروهی دیگر به گونهای بحث میکنند که گویی اسلامیت توسط امام کنار گذاشته شده است؛ خیر! همان امامی که میگوید میزان رأی ملت است، نظریه ولایت فقیه را هم مطرح میکند و همان امامی که قید «مطلقه» را برای ولایت فقیه ذکر کرد، در فلسفه سیاسی و ذهنیاش بالاترین نقش و جایگاه را به مردم میدهد.
وی با بیان اینکه با پررنگ کردن برخی از ابعاد اندیشه امام دچار تحریف غیرمستقیم اندیشههای ایشان شدهایم، گفت: «استقلال و عزت» و در کنار آن «همزیستی مسالمتآمیز با دنیا» از پایههای اندیشه امام است و این بدان معنا نیست که اگر میخواهیم با جهان همزیستی کنیم استقلال را از دست دهیم و اگر میخواهیم استقلال داشته باشیم با همه دنیا ستیزه کنیم. سیدحسن خمینی با اشاره به «آزادی» بهعنوان یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی، گفت: ممکن است با پررنگ کردن آزادی ارزشهای اخلاقی جامعه مورد بیتوجهی قرار گیرد یا خدای نکرده با پررنگتر کردن ارزشها به آزادی بیتوجهی شود.
وی گفت: علمای علم اخلاق میگویند اخلاق عین عدالت است و عدالت عین اعتدال است؛ اعتدال یعنی حد فاصل بین افراط و تفریط و رفتن به طرف هر کدام از این طرف، خروج از اعتدال و حکمت است.
سیدحسن یادآور شد: یکی از بحثهایی که در سخنان امام گم شده، موضوع «تحجر» است. اتفاقا یکی از بحثهای مهمی که امام در دو، سهسال آخر عمر خود در کنار «اطلاق ولایت فقیه» مطرح کردند تحجر بود؛ مخاطب ایشان چه کسانی بودند و چه کسانی را براساس این سخنان برنمیتابیدند؟ مگر امام در مورد امثال فتوای حلال بودن برخی از انواع موسیقی نگفتند که اگر قرار است کسی در این راه فدا شود اولین نفر خودم هستم؟ یادگار امام با تأکید بر اینکه اسلام امام کاریکاتوری نبود، گفت: اگر یک نفر جلوی من و شما شرب خمر کرد او را طرد میکنیم، اما اگر او غیبت کند، تهمت بزند و دروغ بگوید پشت سر او ممکن است نماز هم بخوانیم درحالیکه در دین خدا غیبت از زنا هم بدتر است. چرا نسبت به غیبت حساس نیستیم؟ چون اسلام ما کاریکاتوری شده است و تناسبها در ذهنمان به هم ریخته است. اما نزد امام اینگونه نبود و هرکس جلوی ایشان غیبت میکرد ایشان چهرهاش در هم تنیده میشد و بشدت برخورد میکردند.
وی ادامه داد: در بحثهای فرهنگی و فضاهای دانشگاهی، یکی از مباحثی که امام مطرح کردند تحجر است و امروز باید تحجر را تعریف کنید و آن را خط قرمز قرار دهید؛ همانگونه که وادادگی و عدم توجه به ارزشها و بیتوجهی به حجاب اسلامی نیز غیرقابل پذیرش است.