شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رئیس جمهوری: در مذاکرات هسته‌ای کاملا جدی هستیم
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای کاملا جدی است، گفت:  امیدواریم طرف‌های ما هم در این مذاکرات جدی باشند تا بتوانیم در زمان باقیمانده به توافق جامع دست پیدا کنیم و امیدوارم کلمه تحریم از روابط جهانی حذف شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» در دیدار معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه کشور اسلواکی با بیان این‌که در زمینه مسائل بین‌المللی هم موضوعات فراوانی وجود دارد که می‌توان در آن زمینه‌ها با یکدیگر رایزنی و همکاری کنیم، اظهار داشت:  اگر چه اسلواکی عضو 1+5 نیست ولی عضو اتحادیه اروپا است و می‌تواند در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و توافق جامع موثر باشد. رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در زمینه مذاکرات هسته‌ای کاملا جدی است، گفت:  امیدواریم طرف‌های ما هم در این مذاکرات جدی باشند تا بتوانیم در زمان باقیمانده به توافق جامع دست پیدا کنیم و امیدوارم کلمه تحریم از روابط جهانی حذف شود مخصوصا تحریم‌های کوری که مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. روحانی تأکید کرد: معتقدیم که خاورمیانه باید عاری از سلاح‌های کشتارجمعی به‌ویژه سلاح هسته‌ای باشد و این طرح را سال‌هاست که به سازمان ملل ارایه داده‌ایم. میرو سلووکجکک، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسلواکی نیز  با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، از رسیدن به راه‌حل برد - برد اظهار امیدواری کرد و گفت:  مذاکرات هسته‌ای سخت و حساس است ولی امیدواریم به راه‌حل برد - برد برسد و همه بتوانند از آن سود ببرند.

کاخ سفید:  اوباما و روحانی در نیویورک دیدار نمی‌کنند
کاخ سفید اعلام کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا با حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نیویورک دیدار نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد:  باراک اوباما در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با رؤسای جمهور ایران و روسیه دیدار نخواهد داشت. پس از گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش پس از اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در 2013 گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال دیدار این دو مقام ارشد آمریکا و ایران افزایش یافته است. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید دراین‌باره گفت: تا آنجایی که من می‌دانم دیدار با حسن‌روحانی و پوتین رؤسای جمهوری ایران و روسیه در برنامه هفته آینده اوباما در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیست.

آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی:  صداقت، شرط موفقیت مذاکرات هسته‌ای است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صداقت را شرط موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دانست و گفت: احتمال دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای بهانه قدرت‌های جهانی برای کارشکنی در مذاکرات است. به گزارش ایرنا، آیت‌الله «اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی» در دیدار معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه و امور اروپایی جمهوری اسلواکی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهارداشت: با تحلیل مجموع اتفاقات به‌ویژه در دوره جدید، ایران در اهداف طرف‌های مذاکره تردید دارد، چرا که راه‌حل این مسأله مذاکره است و تشدید تحریم‌ها در میانه راه مذاکرات، هیچ توجیه سیاسی ندارد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، راستی آزمایی را یکی از اهداف ایران در مذاکرات دانست و گفت: آنها به تعهدات خویش در قبال تحریم‌ها عمل نکردند و انتظار دارند ایران در مسائلی که هیچ تعهدی ندارد، کوتاه بیاید.

آمانو: تحقیقات آژانس می‌تواند 15 ماهه پایان یابد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:  تحقیقات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک پروسه بدون پایان نخواهد بود. به گزارش رویترز، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست آغازین شورای حکام در یک کنفرانس خبری با اشاره به چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس، اظهار کرد:  لازم است که ایران تا حد ممکن شفاف باشد تا بتواند نگرانی‌ها را در مورد برنامه هسته‌ای‌اش برطرف کند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در صورت همکاری ایران با آژانس تحقیقات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور می‌تواند در طول یک چارچوب زمانی معقول انجام شود و این یک پروسه بدون پایان نخواهد بود. آمانو یادآور شد: این پروسه می‌تواند در طول 15ماه یا کمتر به پایان برسد.


تعداد بازدید :  365