شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

اروپا و آمریکا: انتخابات کریمه را  به رسمیت نمی‌شناسیم
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که اتحادیه اروپا انتخابات جمهوری کریمه و شهر سواستوپل را به رسمیت نمی‌شناسد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، اشتون در روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که «درخصوص گزارش‌های مربوط به انتخابات محلی در کریمه و سواستوپل، ما این نکته را یادآوری می‌کنیم که اتحادیه اروپا چارچوب قانونی و مشروعیت این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد.» ماری‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی گفت: آمریکا انتخابات 14 سپتامبر محلی و منطقه‌ای در کریمه و نتایج آن‌ را قانونی و رسمی نمی‌داند. ‌هارف در ادامه گفت: واشنگتن به محکوم کردن اقدام غاصبانه روسیه در تجاوز به خاک اوکراین و الحاق‌بخشی از خاک این کشور به خود ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد حزب حاکم روسیه با عنوان «روسیه متحد» در انتخابات روز یکشنبه قاطعانه پیروز شده است.  

استقبال ترکیه از رهبران اخوان‌المسلمین
ترکیه از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین که تحت فشار دولت قطر و سایر کشورهای عربی خلیج فارس خاک این کشور را ترک کردند، استقبال می‌کند. به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی «ترکیش» به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد: «از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین برای آمدن به ترکیه در صورت تمایل، استقبال می‌شود.» قطر و ترکیه تنها کشورهای منطقه بودند که پس از سرنگونی محمد مرسی توسط نظامیان در مصر طی‌ سال گذشته و در پی اعتراض‌های گسترده علیه مرسی از جنبش اخوان‌المسلمین حمایت کردند. عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای عربی در خلیج فارس، در مقابل، با کمک‌های‌ میلیارددلاری خود از دولت جدید و حاکمان جدید در مصر حمایت می‌کنند. آنها جنبش اخوان‌المسلمین را تهدیدی برای حکومت خود می‌دانند. دولت مصر همچنین این جنبش را یک جنبش تروریستی اعلام کرده است.

نخستین حمله هوایی ائتلاف مقابله با داعش
جنگنده‌های آمریکایی برای اولین بار مواضع داعش در نزدیکی بغداد را مورد هدف قرار دادند. منابع عراقی از حملات جنگنده‌های آمریکایی به مواضع داعش در نزدیکی بغداد خبر دادند. روز گذشته همچنین حملات دیگری توسط این جنگنده‌ها به مواضع داعش در شمال عراق و نزدیکی منطقه کوهستانی سنجار صورت گرفت. فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی حملات هوایی را به پایگاه داعش در جنوب غرب بغداد انجام دادند که این حمله در راستای کمک به ارتش عراق در مقابله با افراد مسلح داعش صورت می‌گیرد.  به گزارش منابع، این حمله آمریکا به‌عنوان اولین اقدام در چارچوب ائتلافی است که واشنگتن در تلاش برای تشکیل آن جهت مقابله با گروه داعش است.

هشدار کامرون به مردم اسکاتلند
نخست‌وزیر انگلیس در آستانه رفراندوم استقلال اسکاتلند با لحنی تند گفت که اسکاتلندی‌ها یا باید به جدایی‌ از انگلیس رأی منفی بدهند یا با تبعات شوم و مهلک آن روبه‌رو شوند. به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر انگلیس در سفر به اسکاتلند که ممکن است آخرین سفر وی به این منطقه پیش از رفراندوم روز پنجشنبه باشد، قول داد در صورتی که اسکاتلندی‌ها با جدایی از انگلیس مخالفت کنند، اختیارات بیشتری به آنها بدهد. وی گفت: سر، قلب و روح ما می‌خواهد که شما با ما بمانید. استقلال یک جدایی آزمایشی نیست بلکه یک طلاق دردناک خواهد بود.  در آن صورت هیچ راه بازگشتی وجود نخواهد داشت.

اعلام نامزدهای نخست‌وزیر عراق برای تصدی وزارتخانه‌های کشور و دفاع
حیدر العبادی نخست‌وزیر جدید عراق قصد دارد که جابر الجابری و ریاض غریب را به ترتیب به‌عنوان وزیران دفاع و کشور عراق معرفی کند. به گزارش آسوشیتدپرس از بغداد، حسین المالکی و حمد سعدون نمایندگان مجلس عراق روز سه‌شنبه گفتند که العبادی تصمیم خود را درباره پست‌های باقی‌مانده هیأت دولت عراق ازجمله وزیران کشور و دفاع که از اهمیت زیادی برخوردار بوده، گرفته است.
این نمایندگان که عضو ائتلاف دولت قانون به رهبری العبادی هستند، افزودند: الجابری نماینده سنی به‌عنوان وزیر دفاع و غریب نماینده شیعه عضو ائتلاف دولت قانون به‌عنوان وزیر کشور معرفی خواهند شد. به گفته این نمایندگان، با وجود روبه‌روشدن انتخاب غریب با مخالفت به‌ویژه از سوی گردان‌های بدر، این تصمیم نهایی است. مجلس عراق در نشست روز 8 سپتامبر (17 شهریور) با تأیید اعضای هیأت دولت معرفی‌شده العبادی، وی را به‌طور رسمی به‌عنوان نخست‌وزیر به جانشینی نوری المالکی برگزید.


تعداد بازدید :  360