شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
حادثه انفجار در دو کارگاه تولیدی قم 2 کشته و 16 مصدوم برجای گذاشت
ترکش‌های چاقو در انفجار مهیب
از شدت انفجار، چاقوها و اجسام بُرنده کارگاه چاقوسازی به سر وصورت ساکنان ساختمان برخورد کرد

گروه حوادث| انفجار در دو تعمیرگاه موتورسیکلت و کارگاه چاقوسازی سرنوشت مرگباری را رقم زد. در انفجار مهیب 2نفر کشته و 16نفر مجروح برجای گذاشت. در این حادثه 2 آتش‌نشان هم در زمان انجام عملیات نجات مصدوم شدند. وقتی کارگران کارگاه چاقوسازی در برابر انفجار مهیب و ریزش آوار ساختمان قرار گرفتند، هرگز تصور نمی‌کردند بر اثر پرتاب چاقوهای کارگاه مجروح شوند. ساختمان با صدای مهیبی لرزید و گردوغبار همراه با ریزش آجر‌های سیمانی بر سر و صورت ساکنان ساختمان فرو ریخت.
انفجار مهیب
ساعت53: 18 دقیقه عصر دوشنبه بود که حادثه‌ای هولناک ساکنان و رهگذران خیابان امام‌زاده‌ابراهیم را در شوک فرو برد. ناگهان صدای انفجار مهیبی به گوش رسید. ساختمان یک واحد تجاری در چشم به هم‌زدنی فرو ریخت. شاهدان حادثه درحالی‌که وحشت‌زده از مکان انفجار فاصله گرفته بودند، این خبر هولناک را به سازمان آتش نشانی و اورژانس گزارش کردند. چنددقیقه بیشتر طول نکشید که صدای خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس در خیابان امام‌زاده ابراهیم به گوش رسید. آتش‌نشانان به محض حضور در محل حادثه عملیات خود را آغاز کردند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد کارگران دو کارگاه چاقو و موتورسیکلت‌سازی مشغول کار روزانه‌شان بودند که ناگهان انفجاری نامعلوم ساختمان را تخریب می‌کند. شیشه‌های خودروهای اطراف نیز شکسته شده بود و آثار این انفجار مهیب در فاصله چندمتری از ساختمان نیز به چشم می‌خورد.3 رهگذر هم که در زمان وقوع حادثه درحال عبور از پیاده رو بودند با سروصورت زخمی در کنار ساختمان افتاده بودند. در تحقیقات میدانی مشخص شد 5 نفر در زیر آوار حبس شده‌اند. آتش‌نشانان بلافاصله با تجهیزات ایمنی وارد ساختمان مخروبه شدند. کانون انفجار مشخص نبود. بیم آن می‌رفت تا با انفجاری دوباره حادثه تلخ دیگری رقم بخورد. حمیدکریمی مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی قم در رابطه با عملیات آتش‌نشانان در این حادثه به «شهروند» گفت: «ساعت 18:53 دقیقه به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی قم خبر هولناکی گزارش شد. شاهدان حادثه خیابان امام‌زاده ابراهیم اعلام کردند که انفجار در 2 کارگاه ساختمان را فرو ریخته و افراد درون ساختمان حبس شده‌اند. با دریافت این گزارش بلافاصله 30 آتش‌نشان به همراه 6 دستگاه خودروی عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند. ساعت 18:57دقیقه خودروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شدند. در بررسی‌ها مشخص شد 5نفر در زیر آوار حبس شده و 13نفر دیگر در اطراف ساختمان و حتی رهگذران پیاده رو به شدت مصدوم شده بودند. آتش‌نشانان برای انجام عملیات نجات وارد ساختمان شدند و توانستند حادثه‌دیدگان را از ساختمان خارج کنند. متأسفانه در این حادثه یک نفر در همان لحظه انفجار به کام مرگ فرو رفته بود و یک نفر دیگر پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. 16 نفر دیگر هم بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان‌های سطح شهر قم منتقل شدند که حال چندنفر از آنها وخیم گزارش شد. این عملیات امداد و نجات 4 ساعت و نیم طول کشید و امدادگران بعد از ایمن‌سازی محل ساعت 30: 23 دقیقه عملیات خود را پایان دادند.»
آتش‌نشانان هم مصدوم شدند
در این حادثه که به علت انفجار در کارگاه چاقوسازی، چاقوها و لوازم بُرنده به هوا پرتاب شده و سپس در زیر خروارها خاک مدفون شده بودند، عملیات سختی پیش‌روی مأموران آتش‌نشانی قرار گرفت. کریمی مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی قم در رابطه با مصدومیت 2آتش‌نشان در زمان عملیات به «شهروند» گفت: «در تحقیقات اولیه مشخص شد یکی از کارگاه‌هایی که دچار انفجارشده کارگاه چاقوسازی و قلاب‌های قالی‌بافی است. وقتی 2 آتش‌نشان برای بیرون کشیدن افراد حبس‌شده به داخل ساختمان رفته بودند، ناگهان چاقویی که در زیر خاک دفن شده بود در کف پای یکی از آتش‌نشانان فرو رفت و بعد از پاره کردن چکمه مخصوصی که پوشیده بود به‌شدت پایش را برید. یکی دیگر از آتش‌نشانان هم در زمان عملیات نجات، قلاب قالی بافی دستش را زخمی کرد.
زوایای حادثه
این حادثه که در عصر روز دوشنبه 24 شهریور ماه رخ داد بود به علت ریزش آوار ساختمان تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر قم هم به صورت آماده‌باش در آمدند. بلفشان مدیرعامل هلال‌احمر قم در رابطه با حضور نیروهای هلال‌احمر در این حادثه گفت: «امدادگران هلال‌احمر همیشه در زمان وقوع حوادث این‌چنینی درحال آماده‌باش قرار می‌گیرند. اما با تصمیم مدیرکل بحران استان قم نیروهای امدادی هلال‌احمر به محل حادثه اعزام نشدند. این درحالی بود که 30 آتش‌نشان در این عملیات وارد عمل شده بودند اما با این حال نیروهای ما هم در پایگاه هلال‌احمر به صورت آماده باش قرار گرفتند تا درصورت نیاز برای جست‌وجو افراد حبس شده در زیر آوار به کمک نیروهای آتش‌نشانی بروند.» پس از شنيدن صداي انفجار و مطلع شدن عوامل شهرداري منطقه ۶، صدنفر از نيروهاي شهرداري اين منطقه به محل اعزام شدند، تا علاوه بر مشاركت در عمليات آوار و نخاله‌برداري، موانع مسير عبور و مرور مردم را از ميان بردارند. تحقیقات کارشناسان شهرداری و آتش‌نشانی برای شناسایی علت این انفجار در محل حادثه همچنان ادامه دارد.


تعداد بازدید :  288