شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
خارج از مرز

فرار 400 خانوار از آتش‌سوزی کالیفرنیا
وقوع آتش‌سوزی در دو منطقه ایالت کالیفرنیا، صدها نفر را در این ایالت وادار به ترک خانه‌هایشان کرد. این آتش‌سوزی از جنوب پارک ملی یوسمیت (Yosemite) آغاز و به سرعت تا دریاچه «باس لیک» شعله‌ور شد که 400خانوار را مجبور به ترک محل اسکان خود کرد.
بر اثر این آتش‌سوزی 21 واحد مسکونی در آتش سوخت و به تأسیسات زیربنایی هم در این ایالت خساراتی وارد شد. تنها 20‌درصد از وسعت این آتش‌سوزی دراین مناطق تاکنون مهار شده است. جری براون فرماندار کالیفرنیا، از دولت مرکزی برای تأمین 75‌درصد از هزینه‌های مبارزه با آتش‌سوزی تقاضای کمک کرده است.

در نیجریه رخ داد
آوار ساختمان کلیسا 45 نفر را قربانی کرد
ساختمان یک کلیسا و مرکز خرید در شهر لاگوس نیجریه 45 تن را به‌کام مرگ برد. امدادگران توانستند 130 تن را از زیر آوار زنده بیرون بیاورند. ابراهیم فارینلویه هماهنگ‌کننده سازمان مدیریت اضطراری ملی نیجریه در بخش جنوب غربی این کشور می‌گوید: با بیرون کشیده‌شدن 3 جنازه دیگر از زیر آوار میهمانخانه این کلیسا در «ایکوتان» در لاگوس، شمار تلفات این حادثه به 45 تن رسیده است. در جریان این حادثه که روز جمعه رخ داد، حدود 130 تن دیگر نیز زخمی و مصدوم شدند. میهمانخانه این کلسیا سالانه میزبان هزاران دیدار‌کننده داخلی و خارجی است که برای شنیدن سخنان «تی بی جاشوا» کشیش آن گرد می‌آیند. در حالی که جاشوا گفته است که فرو ریختن سقف این ساختمان احتمالا به علت گذر یک هواپیما از ارتفاع پایین بوده، اما امدادگران گفته‌اند که به احتمال زیاد علت این حادثه ساخته‌شدن طبقات بیشتر روی این ساختمان بدون تقویت پایه‌های آن بوده است. فروریختن ساختمان در کشور آفریقایی نیجریه به علت استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نادیده گرفتن مقررات ساخت‌وساز معمول است. با این‌که فرمانداری ایالتی دستور تحقیق درباره این حادثه را داده، اما گفته است هنوز دستیابی به نتیجه دراین‌باره زود است. مقام‌های ایالتی قصد دارند درباره این‌که کلیسا مصوبه‌ای برای افزودن طبقات بیشتر به این ساختمان داشته است، نیز تحقیق کنند.

زندانی بلژیکی خودکشی می‌کند
یک مرد بلژیکی که به‌خاطر تجاوز و قتل به حبس ابد محکوم شده، از دادگاه اجازه گرفت تا با کمک پزشکان به زندگی خود پایان دهد.
 «فرانک ون دن بلیکن» که اکنون 50‌سال دارد اعتراف کرده که قادر به کنترل تمایلات بیمارگونه و خشن جنسی خود نیست و هرگز آزاد نخواهد شد. این زندانی در دهه 1980 میلادی محکوم شناخته شد. وکیل ون دن بلیکن به خبرنگاران گفت که او به‌زودی به یک بیمارستان منتقل خواهد شد تا روند پزشکی کمک به خودکشی اجرا شود. وی افزود که نمی‌داند این کار دقیقا چه زمانی و کجا انجام خواهد شد. بلیکن ابتدا در‌ سال 2011 میلادی با ذکر «رنج جانکاه روانی» درخواست کرده بود پزشکان برای خودکشی به او کمک کنند اما کمیسیون ویژه «مرگ یاری‌شده» در بلژیک خواهان بررسی راه‌های درمان این زندانی پیش از توسل به چنین راهی بود. دادگاه حقوق بشر اروپا چندین‌بار از بلژیک به خاطر ناکامی در درمان مناسب بیماران مبتلا به مشکلات روانی انتقاد کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، شمار موارد خودکشی‌های یاری‌شده از‌ سال 2002 میلادی در بلژیک به تدریج درحال افزایش بوده و اکنون اکثر این خودکشی‌ها غیرجنجالی است و شامل افراد پیر یا کسانی می‌شود که به بیماری‌های مهلک مبتلا هستند اما گاه در مواردی این خودکشی‌ها با اعتراضات و انتقاداتی روبه‌رو شده است.

ژاپن 5/6 ریشتر لرزید
زمین لرزه‌ای به بزرگی 6/5 ریشتر شرق ژاپن را به لرزه درآورد. بنابر اعلام مقامات داخلی ژاپن، زمین لرزه‌ای به بزرگی 6/5 ریشتر ساختمان‌های شرق این کشور ازجمله توکیو را لرزاند. سازمان هواشناسی ژاپن با بیان این‌که این زلزله در عمق 50 کیلومتری زمین اتفاق افتاده اعلام کرد: خطر وقوع سونامی مناطق زلزله‌زده را تهدید نمی‌کند.
مقامات داخلی ژاپن همچنین اظهار داشتند: برای تأسیسات هسته‌ای این کشور مشکلی پیش نیامده و گزارشی از خسارات احتمالی در پی این حادثه طبیعی منتشر نشده است.


تعداد بازدید :  399