شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
میز خبر

معاون وزیر بهداشت:   سیگار سالانه 11‌هزار قربانی می‌گیرد
شهروند| معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که سالانه 10‌هزار‌میلیارد تومان صرف هزینه مصرف سیگار در کشور می‌شود، گفت: پیشگیری از مصرف دخانیات از مرگ سالانه 11‌هزار نفر جلوگیری می‌کند.   به گزارش وزارت بهداشت، «علی‌اکبر سیاری» افزود: هزینه مصرف سالانه سیگار با هزینه طرح تحول نظام سلامت کشور برابری می‌کند، به‌طوری‌که هزینه این طرح در‌سال 93، 10‌هزار‌میلیارد تومان است.   او خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات موجب ابتلای فرد به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و ریوی، فشار خون، سکته مغزی و قلبی می‌شود.   سیاری ادامه داد: مرگ ناشی از این بیماری‌ها قابل پیشگیری است، یعنی با ترک دخانیات اعم از سیگار و قلیان می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.    معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد دخانی، اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم، ایجاد محدودیت قانونی در اماکن عمومی برای افراد سیگاری و مصرف‌کننده قلیان و محدودیت تبلیغات می‌توان از مصرف دخانیات در کشور جلوگیری کرد.    سیاری با بیان این‌که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دخانیات با استفاده از ابزارهای متفاوت، افراد مختلف جامعه ازجمله جوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، گفت: باید از طریق دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تحقیقاتی و حوزه‌های علمیه روی جوانان و افراد جامعه تأثیر گذاشت و با اطلاع‌رسانی گسترده و بکارگیری راهکارهای مناسب مصرف سیگار در کشور را کاهش دهیم.    او گفت: با اطلاع‌رسانی گسترده و جلوگیری از مصرف دخانیات، از مرگ سالانه 11‌هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات و ابتلای هزاران نفر به آسم، سل مقاوم و بیماری‌های تنفسی پیشگیری خواهد شد.   نهمین جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور اعضای این ستاد متشکل از چهار وزارتخانه و نیز سازمان صداوسیما، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پنجشنبه 27 شهریورماه در وزارت بهداشت برگزار می‌شود.  

هر ۷ دقیقه یک نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می‌شود
شهروند| انجمن جهانی آلزایمر اعلام کرد:  در هر ۴ ثانیه یک نفر در جهان و در هر ۷ دقیقه یک نفر در ایران به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند. براساس اعلام انجمن آلزایمر ایران، طبق گزارش ‌سال ۲۰۱۳ میلادی انجمن جهانی آلزایمر ۴۴‌میلیون نفر در جهان با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند. آمار دقیق شیوع بیماری آلزایمر در ایران در دسترس نیست اما براساس آمار جهانی و جمعیت سالمند ایران، به‌طور تخمینی حدود ۵۰ تا ۶۰‌هزار نفر در این کشور به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. بنابراین گزارش، دو سوم از ۴۴‌میلیون نفر مبتلا به آلزایمر، در کشورهای جهان سوم بسر می‌برند. همچنین هر ساله 7/7میلیون نفر به تعداد مبتلایان به آلزایمر در جهان افزوده می‌شود. طبق برآوردی که در‌سال ۲۰۱۰ میلادی صورت گرفته، هزینه درمان و مراقبت از این بیماری در جهان ۶۰۴‌میلیارد دلار معادل یک‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور‌ها است.  روز ۳۰ شهریورماه (۲۱ سپتامبر) روز جهانی آلزایمر نام‌گذاری شده است به همین مناسبت هرساله کشور‌ها با برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای، این روز را گرامی می‌دارند. در جریان گرامیداشت این روز، کشورهای عضو انجمن جهانی آلزایمر طی یک ماه (۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه) با اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری و شیوع آن توجه مسئولان را به مشکلات مبتلایان به آلزایمر ازجمله نبود حمایت و مراقبت مناسب و کمبود سرمایه‌گذاری در تحقیقات مربوط به این بیماری جلب می‌کنند.

20‌میلیون کاربر بازی‌های رایانه در کشور
شهروند| دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از راه‌اندازی شبکه نشر و توزیع بازی‌های رایانه‌ای در‌سال تحصیلی جدید در مدارس سراسر کشور خبر داد. حامد علامتي دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: «طبق آمار ارایه‌شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‎ای، ایران حدود 75‌میلیون جمعیت دارد، 46‌میلیون نفر بین سنین 7 تا 40‌سال قرار دارند که از این تعداد 80‌درصد با بازی‌های رایانه‌ای آشنایی داشته و 54‌درصد یعنی حدود 23‌میلیون نفر، بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند. به‌طور قاطع می‌توان گفت که بالای 20‌میلیون گیمر یا کاربر فعال بازی در کشور وجود دارد که 12‌میلیون نفر آنها را پسران و 8‌میلیون نفر از آنان را دختران تشکیل می‌دهند.»  به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، او بازي‌هاي رايانه‌اي را نوعی رسانه برای انتقال فرهنگ جوامع برشمرد: «یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن فرهنگ جامعه خود را به نسل جوان و خصوصا دانش‌آموزان انتقال داد، بازی‌های رایانه‌ای است که در سطح دنیا نیز شایع شده است.»


تعداد بازدید :  342