شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
موافقت با ساخت هتل 17 طبقه در باغ پسیان
چنارهای خیابان ولیعصر زیر سایه آسمان خراش‌ها

مهر| سازمان میراث فرهنگی درحالی‌سال 91 و یک‌سال پس از ثبت ملی خیابان ولیعصر با ساخت هتل 17 طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرده که سازمان محیط‌زیست با تخریب این باغ مخالف است و فعالان زیست‌محیطی ساخت چنین برج‌های بلندی که کلنگ آن در روز‌های اخیر در باغ پسیان زده شده را بلای جان چنار‌های 70 ساله ولیعصر می‌دانند.
در پی قطع درختان باغ پسیان در خیابان ولیعصر و تخریب بخشی از آن با توجه به قرارگیری این باغ زیبا در بر خیابان ولیعصر و حساسیت موضوع از ابعاد زیست‌محیطی و میراث فرهنگی تعداد زیادی از فعالان این حوزه‌ها برای جلوگیری از ادامه روند تخریب و نابودی این باغ پیگیری‌هایی انجام داده و اطلاعات تکمیلی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است.    باغ پسیان در پلاک ثبتی 1/3545 به مساحت 2‌هزار و 633 متر مربع واقع شده است. این باغ شامل خانه تاریخی پسیان و بیش از صد اصله درخت چنار تنومند و قدیمی است.  فرشید ایلاتی، فعال محیط‌زیست دراین‌باره می‌گوید: بررسی مصوبه کمیسیون ماده 5 نشان می‌دهد که شهرداری تهران تقاضای ساخت مجتمع جهانگردی 31طبقه در این باغ را به کمیسیون ماده 5 برده است که درنهایت کمیسیون با ساخت هتلی 17طبقه موافقت کرده است. به گفته او، البته مصوبه کمیسیون به امضای نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده وزارت نیرو نرسیده است که این موضوع یادآور مخالفت نماینده سازمان محیط‌زیست با مصوبه دیگر کمیسیون ماده 5 درباره تخریب باغ معنوی جمشیدیه است. فرشید ایلاتی اضافه می‌کند: با وجود عدم موافقت نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست این مصوبه با امضای نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده سازمان میراث فرهنگی، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران به تصویب رسیده است. این فعال محیط‌زیست معتقد است: از میان امضاهای فوق مهم‌ترین امضاء مربوط به نماینده سازمان میراث فرهنگی است چرا که سازمان میراث فرهنگی در 7 دیماه‌سال 1390 خیابان ولیعصر را به ثبت میراث ملی رساند.  به گفته او، با این وجود براساس صورتجلسه شماره 1 کمیته فنی معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی مورخ 4 دیماه 1391، ساخت این هتل بلامانع اعلام شد. این مصوبه در زمان ریاست محمد شریف ملک‌زاده در این سازمان تصویب شد.  او تأکید می‌کند: باید مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی توضیح دهند که چطور با وجود ثبت میراثی خیابان ولیعصر با ساخت هتل 15 طبقه و شاید 31 طبقه در کنار این خیابان موافقت کرده اند؟ آنچه مسلم است با اجرای این طرح، دو سوی خیابان ولیعصر را ساختمان‌های حداقل 9 طبقه با ارتفاع حداقل
30 متر احاطه می‌کند و خیابانی که زمانی به چنارهای بلند و زیبای دو سویش شناخته می‌شد، در آینده نزدیک با ساختمان‌های بلند تجاری و اداری احاطه خواهد شد.


تعداد بازدید :  289