شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
حواشی سومین روز پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک
مرضیه برومند به نشانه اعتراض، سالن را ترک کرد

نمایش‌های عروسکی در سومین روز پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک با خودشان اتفاقات جالبی از ترک سالن توسط مرضیه برومند در اعتراض به ورود بیش از حد میهمانان ویژه، اجرای نمایشی که برای افراد زیر 18‌سال ممنوع بود، عکس‌های یواشکی تماشاگران نمایش‌ها تا دردسرهای بلیت‌های بدون شماره به همراه داشتند که فضای این جشنواره را با اندکی بی‌نظمی روبه‌رو کردند.
ترک سالن توسط مرضیه برومند
در اعتراض به ورود بیش از حد میهمانان ویژه
روز دوشنبه، 24 شهریورماه کارگاه نمایش تئاتر شهر هم اتفاقات جالبی را پشت‌سر گذاشت. این سالن که ظرفیت آن 50 تماشاگر است، میزبان نمایش «تشپ کال» نوشته و کار مرجان پورغلامحسین بود. در اولین اجرای این اثر، تعداد زیادی از تماشاگران با کارت VIP به سالن وارد شدند و تمام ظرفیت آن را پر کردند به طوری‌که دیگر تماشاگران امکان ورود به این تالار را پیدا نکردند. به همین دلیل مرضیه برومند دبیر جشنواره نه‌تنها خودش تصمیم به ترک سالن گرفت، بلکه تعدادی دیگر را که کارت VIP داشتند از جایشان بلند کرد تا دیگر تماشاگرانی که بلیت خریده بودند یا کارتی به جز میهمان ویژه داشتند، نیز بتوانند به سالن راه یابند و از نمایش دیدن کنند.  
عروسک‌هایی از افغانستان
واکنش کودکان را برانگیخت
نمایش «شیری که نوشتن نمی‌دانست» کاری از کشور افغانستان در سومین روز از جشنواره تئاتر عروسکی ویژه کودکان دوبار در تالار «هنر» روی صحنه رفت، برای کودکان حاضر در سالن جالب توجه بود و حس کنجکاوی‌شان را برمی‌انگیخت. البته بچه‌هایی هم از همان ابتدا ساکت و آرام روی صندلی‌هایشان تا پایان اجرا نشسته بودند و سوالی را از پدران و مادرهایشان درباره نمایش نمی‌پرسیدند.  
اجرای نمایشی
که برای افراد زیر 18‌سال ممنوع بود
نمایش «ناگهان کفتری» به کارگردانی و نویسندگی مهدی چاکری در سومین روز از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران در تالار حافظ اجرا شد که استقبال نسبتا خوبی هم از آن صورت گرفت. تماشای این نمایش به تأکید کارگردان برای افراد زیر 18‌سال ممنوع بود که آن هم بیشتر به دلیل مضمون نمایش و برخی جملات به‌کاررفته در آن بود. این ممنوعیت که خیلی هم جدی گرفته می‌شد، تا آن‌جا بود که یکی از عوامل نمایش پیش از شروع اجرا از چند تماشاگری که به همراه فرزندشان آمده بودند خواست که در صورت تمایل کار دیگری را برای تماشا انتخاب کنند، چون «ناگهان کفتری» مخصوص مخاطب بزرگسال است. این تئاتر داستان زن و شوهری شیرازی را روایت می‌کرد که برای ادای نذر و دانه دادن به کفترهای حرم امام رضا(ع) در این مکان مجاور می‌شوند، اما با گم شدن مرد یکی از کفتر‌ها عاشق زن تنها می‌شود. این ماجرا واکنش دیگر کفترهای حرم را به دنبال دارد و می‌گویند: «آدما‌؟ مگه می‌شد عاشقشون شد!» یکی از بخش‌های جالب توجه این نمایش استفاده از اصطلاحات روز مانند شادونه زدن‌ به جای قرص اکس و کات کردن رابطه یا کنایه‌ها و انتقادهای اجتماعی مثل اتوبوس‌های اسکانیا که باعث تصادف و به کما رفتن یکی از نقش‌های این نمایش می‌شد، بود‌.
تاخیر در اجرا و اشک‌هایی که ریخته شد
به گزارش ایسنا، در سومین روز جشنواره تئاتر عروسکی، اجرای نمایش «مریم» کار مریم معینی واکنش متفاوت تماشاگران را به همراه داشت؛ این نمایش هم اشک برخی از تماشاگران را درآورد و هم برخی دیگر را مجبور به ترک سالن کرد. نمایش «مریم» درباره زن بارداری به نام «مریم» است که به نظر می‌رسد با درونش درحال جنگ است. صدای نگار عابدی و نیما رئیسی با اجرای بازیگران این نمایش برخی از تماشاگران را تحت‌تأثیر قرار داد و اشک آنها را درآورد. در عین حال تعداد بسیاری از تماشاگران هم مجبور به ترک سالن شدند اما مشخص نبود که آنها از نمایش خوش‌شان نیامده است یا به علت تأخیر در شروع نمایش و برای آن‌که به اجرای یکی دیگر از نمایش‌های جشنواره برسند، سالن را ترک کردند. برخلاف آن‌که در جدول اجرای نمایش‌ها ساعت شروع «مریم» را 19 درج کرده بودند، با نیم‌ساعت تأخیر شروع شد و به عبارتی برنامه برخی از تماشاگران را برای دیدن نمایش‌های دیگر بر هم زد.  
عکس‌های یواشکی و «هیس»های بلند
دست زدن، سوت و کل کشیدن، همچنین حضور تعداد زیادی از کودکان از نکات قابل توجه در سراسر اجرای نمایش عروسکی «کمند گیسو» بود. نمایش «کمند گیسو» که از استان همدان در پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد، روز دوشنبه (24 شهریورماه) در دو سانس تماشاخانه «سنگلج» به صحنه رفت. با وجود توضیحات مسئول سالن برای عدم عکاسی در طول اجرای نمایش‌، برخی از تماشاگران به محض آن‌که مسئول سالن سرش را برمی‌گرداند، شروع به گرفتن عکس می‌کردند‌. حضور تعداد زیادی از کودکان که با صدای بلند صحبت می‌کردند و همچنین صدای هیس گفتن مادران برای آرام کردن کودکانشان، نظم سالن را به هم ریخته بود‌، به‌طوری که در بسیاری از مواقع دیالوگ‌های بازیگران شنیده نمی‌شد.


تعداد بازدید :  351