شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
اطلاع‌رسانی و گسترش فعالیت داوطلبانه

|  زهره واحدی  |    روانشناس  |

مردم این‌روزها گرفتاری‌های خاص خودشان را دارند. از مشکلات اقتصادی حرف می‌زنند و این‌که فرصتی برای انجام کار خیر ندارند. البته همه اینها بهانه است برای این‌که آدم‌ها بخواهند شرکت‌نکردن در کارهای عام‌المنفعه را توجیه کنند.
همه ما خوب می‌دانیم که تمام 24 ساعت کار نمی‌کنیم و اگر مشکلات اقتصادی را بهانه کمک نکردن می‌کنیم، خوب می‌دانیم کارهایی هستند که به‌صورت معنوی می‌تواند از آدم‌های نیازمند دستگیری کند و هیچ هزینه مادی هم ندارد. اما این‌که چطور می‌توان مردم را تشویق کرد تا به سمت کارهای داوطلبانه پیش روند از نظر من تبلیغات درست و آگاهی‌رسانی است. افرادی که یکبار طعم کمک به دیگران را می‌چشند، دیگر نمی‌توانند از این کار دل بکنند. آمارها هم این مسأله را تأیید می‌کند. دل‌کندن از کارهای معنوی برای کسانی که طعم خوب و دلنشین کمک کردن به دیگران را درک کرده‌اند، سخت است.
برای همین قدم اول تشویق مردم برای رفتن به سمت کارهای خیر مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کاری است که برای گسترش کارهای داوطلبانه و عام‌المنفعه می‌توان انجام داد. حضور هنرمندان و ورزشکاران و کسانی که الگوی مردم هستند هم در این میان نقش بسزایی دارند. آنها می‌توانند روی افراد جامعه تأثیر بگذارند و مسیر درست را به آنها نشان دهند. این افراد باید بیشتر در این کارها حضور داشته باشند تا مردم را هم به شرکت در کارهای خیر تشویق کنند.
این تشویق البته نباید تنها درمورد افراد بزرگسال صورت بگیرد. اگر به مناسبت‌های مختلف افرادی که در کارهای خیر شرکت داشتند به مدارس بروند و از تجربیات و احساس خوب خود بگویند قطعا می‌توانند در ضمیر این بچه‌ها تاثیر بگذارند و آنها را برای آینده آماده کنند.
خیلی‌ها را می‌شناسم که با تخصص‌های خود وارد مراکز مختلف می‌شوند و کارهایی انجام می‌دهند که صدبرابر اقدامات مادی اهمیت دارد.
کسی که نقاشی بلد است و به بچه‌های بی‌بضاعت نقاشی کردن یاد می‌دهد تأثیر بسزایی در زندگی بچه‌ها می‌گذارد چون نقاشی‌کردن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند هیجانات بچه‌ها را تخلیه کند. اگر تمام این موضوعات برای مردم باز شود و این نگاه مادی‌گرا که در همه مراحل زندگی با ما است از بین برود، قطعا تحول بزرگی در کارهای عام‌المنفعه به وجود می‌آید.خیلی‌ها هستند که نمی‌دانند تخصص‌هایشان تا چه اندازه در جامعه و برای کمک به دیگران کاربردی است.
اگر اطلاع‌رسانی و تبلیغ درستی در این زمینه صورت گیرد، کارهای داوطلبانه گسترش پیدا می‌کند و از طرفی دیگر نسلی که در آینده قرار است زمام امور کشور را در دست بگیرد، نگاه مثبت‌تر و روشن‌تری نسبت به کارهای داوطلبانه دارد و در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌تواند زمینه‌های گسترش چنین فعالیت‌هایی را فراهم کند.


تعداد بازدید :  244