شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
ردیابی کوکایین در شریان‌های مغز

محققان برای نخستین بار بلایی را که مصرف کوکایین بر جریان خون در مغز می‌آورد، نشان داده‌اند.   تیمی از محققان دانشگاه استونی بروک در نیویورک و موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا یک روش مبتنی‌بر لیزر را برای اندازه‌گیری چگونگی مختل کردن جریان خون مغز موش‌ها توسط کوکایین ابداع کردند.  
تصاویر به دست آمده توسط این روش برای اولین بار به‌طور واضح و مستقیم نشان داد که مصرف این ماده مخدر چگونه بر مغز تأثیر می‌گذارد.   این دستاورد بزرگ می‌تواند به پزشکان و محققان در درک بهتر تاثیرات مواد مخدر بر مغز کمک کرده و شاید بتواند در ارتقای جراحی‌های سرطان مغز و مهندسی بافت و همچنین گزینه‌های درمانی بهتر برای بازپروری معتادان به مواد مخدر مورد استفاده قرار بگیرد.  
مواد مخدری مانند کوکایین می‌توانند منجر به خونریزی مانند آنوریسم و سکته مغزی شوند اما جزییات دقیق تأثیر آنها بر رگ‌های خونی مغز تاکنون ناشناخته باقی مانده که بخشی به دلیل محدود بودن ابزارهای تصویربرداری کنونی است.  
اما محققان با استفاده از روش‌های جدید و ارتقا یافته خود توانستند به‌طور دقیق تاثیرات کوکایین را بر رگ‌های خونی ریز در مغز موش‌ها مشاهده کنند.   این تصاویر نشان دادند که پس از 30 روز تزریق مزمن یا حتی تزریقات حاد مکرر، کاهش چشمگیری در سرعت گردش خون به وجود می‌آید. محققان برای نخستین‌بار توانستند ایسکمی خرد ناشی از کوکایین را شناسایی کنند که در آن گردش خون متوقف می‌شود.  
دانشمندان روش دیگری موسوم به توموگرافی انسجام نوری داپلر(ODT)  را ابداع کردند که در آن، نور لیزر به سلول‌های خونی برخورد کرده و بازتابیده می‌شود.   آنها با اندازه‌گیری تغییر در فرکانس نور بازتابی توانستند سرعت جریان خون را تعیین کنند.   به گفته محققان، این روش می‌تواند به ارایه دید وسیع با وضوح بالا بپردازد. روش ODT می‌تواند یک الی 5/1 میلی‌متر زیر سطح را مشاهده کند بنابراین درحال حاضر تنها بر حیوانات کوچکتر قابل استفاده است، اما به ادعای محققان، می‌توان از آن در زمان جراحی مغز که جمجمه سر باز شده، برای کمک به جراحی تومورها بهره برد. 


تعداد بازدید :  150