شماره ۳۸۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۶ شهريور
صفحه را ببند
فراموشی سال‌های پیری، زیر شوک الکتریکی دانشمندان

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند، تقویت حافظه و درمان برخی اختلالات مغزی مرتبط با افزایش سن با استفاده از شوک الکتریکی امکان‌پذیر است.
این روش غیرتهاجمی شامل استفاده از جریان الکتریکی با استفاده از پالس‌های مغناطیسی موسوم به تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال (TMS) است که موجب افزایش توانایی افراد در یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود.
این نخستین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد، یادآوری رویدادها نیاز به مجموعه‌ای از مناطق مغزی دارد که در شرایط طبیعی با ساختار کلیدی مغز - هیپوکامپ - کار می‌کند.
امکان تحریک مستقیم هیپوکامپ - به دلیل قرار داشتن در عمق مغز - وجود ندارد؛ محققان با استفاده از اسکن ام‌آر‌آی، ناحیه‌ای از مغز که در سطح زیر جمجمه قرار دارد و در ارتباط با هیپوکامپوس است را شناسایی کردند.
این ناحیه با استفاده از روش TMS تحریک شد؛ تصاویر ام‌آر‌آی نشان داد که با این تحریک الکتریکی، عملکرد نواحی مختلف مغز بهتر شد و توانایی یادگیری اطلاعات جدید نیز افزایش یافت؛ همچنین عملکرد مناطق مغزی و هیپوکامپ هماهنگ‌تر شد.
«جوئل واسی» از محققان دانشگاه نورث‌وسترن و نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: برای نخستین‌بار نشان دادیم که امکان تغییر عملکرد حافظه در بزرگسالان بدون نیاز به جراحی و دارو وجود دارد؛‌ این تحریک غیرتهاجمی علاوه‌بر ارتقای توانایی یادگیری مهارت‌های جدید، از قابلیت درمان اختلالات حافظه نیز برخوردار است.  این روش در درمان عوارض ناشی از سکته مغزی، بیماری آلزایمر در مراحل اولیه، برخی اختلالات مغزی مرتبط با افزایش سن، اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی نیز کاربرد دارد.
در ادامه تحقیقات محققان قصد دارند کارآیی تحریک الکتریکی برای درمان مبتلایان به زوال حافظه در مراحل اولیه را مورد بررسی قرار دهند.
نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.


تعداد بازدید :  263