شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
8 زن و مرد در رامسر مصدوم شدند
سقوط آزاد در شهربازی
دستگاه بازی سقوط آزاد دچار نقص فنی شد و از ارتفاع 20 متری سقوط کرد

گروه حوادث| وقتی 8 زن و مرد برای سوارشدن  به دستگاه سقوط آزاد شهربازی در صف ایستاده بودند هرگز تصور نمی‌کردند در برابر سرنوشت تلخی قرار بگیرند.  
خراب‌شدن دستگاه‌های شهربازی این‌بار در رامسر حادثه آفرید.   هنوز چندماهی از حادثه دستگاه بازی موش دیوانه شهربازی ارم تهران که 3 دختر جوان را تا سر حد مرگ برده بود نگذشته که خبر تکان‌دهنده دیگری به گوش رسید. دستگاه سقوط آزاد شهربازی رامسر وقتی در ارتفاع بالا ایستاده بود ناگهان ترمزش عمل نکرد، ۲۰ متر بالاتر رفته بود که ناگهان در زمان فرود آمدن ترمز از کار افتاد و 7 سرنشینش را راهی بیمارستان کرد.  
حادثه چگونه رخ داد؟
روز یکشنبه 23 شهریور ماه بود. خانواده‌ها و مسافران شهر رامسر در مازندران برای تفریح در آخرین روزهای تعطیلات تابستانی راهی شهربازی تله‌کابین رامسر شده بودند. عقربه‌ها ساعت 30: 20 دقیقه را نشان می‌داد. دستگاه‌های مختلف پارک پر بود از افرادی که آمده بودند یک شب شاد و پر از هیجان را تجربه کنند. صف دستگاه سقوط آزاد هم مثل هر شب پراز جمعیت بود، نوبت  8 زن و مرد و کودک فرا رسید، اما هیچ‌کس تصور نمی‌کرد چه حادثه شومی در انتظارشان است. دستگاه که راه افتاد 20 متر بالا رفت. شهر زیر پای سرنشینان بود، اما ناگهان ورق برگشت. همین که دستگاه بازی برای یک سقوط با سرعت زیاد خواست مسافرانش را هیجان‌زده کند ناگهان کفه‌های حامل از دستگاه سقوط آزاد، با شتاب به پایین پرتاب شد و7 نفر که در دستگاه نشسته بودند هم همراه کفه‌ها سقوط کردند. با کوبیده‌شدن کفه‌ها روی سطح سیمانی دستگاه سرنشینان آن به شدت مصدوم شدند.  
امدادرسانی
ساعت 45: 20 دقیقه بود که حادثه این سقوط هولناک در شهربازی به مرکز اورژانس و هلال‌احمر شهرستان رامسر گزارش شد. با مخابره این خبر 3تیم در قالب 9 امدادگر و یک تیم از چابکسر عملیات خود را کلید زدند. چند دقیقه بعد صدای آژیر‌های خودروهای امدادی هلال‌احمر در پارک رامسر شنیده شد. امدادگران به محض حضور در صحنه حادثه با 5 زن و 3مرد روبه‌رو شدند که به‌شدت آسیب دیده بودند. عملیات نجات آغاز شد و تیم‌های پزشکی با معاینه مصدومان بلافاصله آنها را با اورژانس به بیمارستان امام سجاد(ع) منتقل کردند. شیروانی رئیس جمعیت هلال‌احمر رامسر در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «ساعت 45: 20 دقیقه روز یکشنبه خبر سقوط یکی از دستگاه‌های شهربازی به پایگاه هلال‌احمر رامسر گزارش شد. با دریافت این خبر بلافاصله 9 امدادگر به همراه یک تیم از چابکسر به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد عمل نکردن ترمز دستگاه سقوط آزاد باعث شده کابین آن از ارتفاع به سمت زمین سقوط کند. در این حادثه 5 زن و 3 مرد به شدت آسیب دیده بودند. امدادگران با انجام کمک‌های اولیه بلافاصله آنها را با آمبولانس به بیمارستان امام سجاد (ع) منتقل کردند.»
در بیمارستان چه گذشت؟
با انتقال مصدومان به بیمارستان بلافاصله کادر پزشکی معاینات اولیه را آغاز کردند. میانگین سنی حادثه‌دیدگان بین 13 تا 30‌سال بود. اردشیر صارمی، رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) رامسر در رابطه با  وضع مصدومان حادثه پارک تله‌کابین رامسر گفت: «در این حادثه 8 نفر مصدوم شدند که 7نفر آنها به‌صورت سرپایی درمان شدند. حال یک نفر دیگر نیز به تشخیص پزشک متخصص خوب بوده و لیکن به اصرار خانواده مصدوم برای اطمینان خاطر بیشتر برای انجام مراحل درمانی و تخصصی مغز و اعصاب و انجام ام آر ‌ای به چالوس انتقال داده شد.»
زوایای حادثه
دستگاه سقوط آزاد 26 متر ارتفاع دارد که از فاصله 20 متری زمین با سرعت 4 متر بر ثانیه به سمت زمین سقوط می‌کند.  ‌سال گذشته نیز تاب زنجیری در شهربازی توسکاسرای رامسر دچار اشکال شد که چندنفر از سرنشینان آن مصدوم شدند. اما استانداردنبودن بعضی از دستگاه‌های بازی شهربازی‌های سراسر کشور در چند سال اخیر حوادث این‌چنینی را رقم زده‌اند و شب شاد حضور در پارک را به تلخ‌ترین خاطره تبدیل کرده‌اند. حالا دیگر بسیاری از مردم برای رفتن به پارک‌ها و سوارشدن در دستگاه‌های بازی وسواس بیشتری پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد شهربازی‌ها مثل سابق مشتریان خودشان را ندارند. آمار‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد بدون نظارت دستگاه‌های مسئول همچنان این خطر استفاده‌کنندگان دستگاه‌های بازی را در شهربازی‌ها تهدید خواهد کرد.


تعداد بازدید :  716