شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
در جلسه سینما روایت مطرح شد
ماجراي انتساب كارگردان «ملكه» به جريان فتنه

«باشه‌آهنگر» از منظری به انتقادهايي كه از فيلم «ملكه» و صحنه جلوگیری از خودکشی سرگرد عراقی با اشاره به يكي از سخنان امام درباره مردم عراق بيان شده بود، پرداخت و از سوي ديگر اشاره كرد كه برای حذف فیلمش او را رفیق «میرحسین موسوی» معرفی کردند.
به گزارش مهر، شانزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های نمایش فیلم «سینما روایت» با نمایش فیلم سینمایی «ملکه» برگزار شد و در این نشست علاوه بر محسن یزدی، فعال رسانه‌ای و محمدتقی فهیم منتقد سینما، محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان فیلم نیز حضور داشت.  محمدعلي باشه‌آهنگر درباره بي‌مهری‌های برخی منتقدان با اشاره به برنامه «هفت» گفت: شبی که به برنامه «هفت» دعوت شدم به خاطر حضور دوستي منتقد نرفتم چون پیشتر حرف‌هایش را شنیده بودم و بسیاری از دوستان وی هم برای حذف فیلم من گفتند که آهنگر در جریان فتنه بوده و رفیق میرحسین است!
كارگردان فيلم ملكه ادامه داد: جنگ مملو از اتفاقات مختلف است و به مانند تمامی پدیده‌ها مقوله‌ای نسبی است، در سینما سیاه و سفید کردن شخصیت‌ها آغاز نابودی است. اجازه رهایی در این دریای غوطه‌ور را نمی‌دهند و برای همین است که اثر خوب کم تولید می‌شود. این همه منفی‌نگاری برای یک سکانس را می‌بینند اما انتهای فیلم را نمی‌بینند که نمایی زیبا از شهری را می‌بینیم که با رشادت‌ها و ایستادگی‌ها به امروز رسیده است.  آهنگر همچنين با تاكيد بر يكي از جمله‌هاي امام گفت: من تاریخ‌نگار نیستم و بنا نیست تاریخ را روایت کنم و با تحلیلی که به متن می‌زنم اثرم ماندگار می‌شود. امـــام‌خمیـنی(س) جمله‌ای درباره عراق دارند با این مضمون که عراقی‌ها هم مثل ما هستند و فقط یک دیکتاتور آنها را زور کرده است. این عین جمله‌ای است که در فیلم هم می‌شنویم اما همه به خاطر این جمله که از امام(س) است به من ایراد می‌گیرند. اما بدانید که من هیچ‌چیز از خودم نگفتم و جمله امام(س) را نقل کردم و آن را در فیلم اجرایی کردم. نعوذبالله اگر امام اشتباه کرده بیایید،  بگویید!
آهنگر با بیان این‌که کاش کسی پیدا می‌شد که به جای این همه نقد محتوایی «ملکه» را نقد ساختاری کند، گفت: این همه می‌گویید چرا جلوی خودکشی سرگرد عراقی را می‌گیری اما کسی درباره پلان - سکانس‌های فیلم حرفی نمی‌زند. به‌خدا دستتان را می‌بوسم اگر تحلیل ساختاری کنید. فهیم هم در واکنش به این جمله آهنگر بیان کرد: نقد محتوایی می‌کنیم و این همه از ما گلایه می‌کنید وای به روزی که بخواهیم نقد ساختاری کنیم. آنگاه حتما ما را آتش می‌زنید! محمدتقي فهيم با بیان این‌که سینمای بعد از انقلاب، فیلمساز دلداده به انقلاب کم دارد، گفت: فیلمسازانی که زوایای مختلف انقلاب را بشناسند و با این شناخت وارد گود شوند خیلی کم هستند و البته که این نقطه ضعف مدیریت انقلاب است که نتوانسته کادر مفید خودش را تربیت کند. محمدعلی باشه‌آهنگر یکی از آن فیلمسازانی است که اتفاقا با شناخت وارد گود شده و اسفا که فردیت خودش باعث ترقی‌اش شده و نه سیستم فرهنگی. به جرأت می‌توانم بگویم که آهنگر یکی از سه فیلمساز معتبر دفاع مقدس ماست.  اين منتقد با اشاره به یکی از نقاط ضعف سینمای ایران افزود: فیلمسازان ما به جای فیلمسازی متن می‌نویسند و مرتب از زبان کاراکترهایشان حرف می‌زنند اما آهنگر این‌طور نیست. در فیلم‌های آهنگر کاراکتر به جای آن‌که داد بزند با اکت‌هایش است که بر مخاطب اثر می‌گذارد و صدالبته که فیلمسازی به این شیوه دشوار است. فهیم بعد از این تحسین‌ها به نقد آهنگر پرداخت و گفت: رگه‌های فرم‌گرایانه‌ای که از «بیداری رویاها» شروع شد و حالا به «ملکه» رسید به مانند دامی است برای فیلمساز که بهتر است در آن اصرار نورزد.


تعداد بازدید :  202