شماره ۳۸۱ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ شهريور
صفحه را ببند
نگاهی به اقتصاد جدیدترین عضو گروه اقتصاد نوظهور«بریکس»
اقتصاد آفریقای جنوبی؛ ساختارهای مدرن و زیرساخت‌های سنتی

گروه اقتصادی  شهروند| آفریقای جنوبی یک اقتصاد نوظهور با درآمد متوسط است که به شدت به منابع طبیعی فراوان خود اتکا دارد.  بعد از پیوستن آفریقای جنوبی به گروه اقتصادهای نوظهور و قدرتمند بریکس، این اقتصاد توانسته نام خود را به‌عنوان یکی از سردمداران بازارهای نوظهور اقتصادی دنیا مطرح کند.  اقتصاد آفریقای جنوبی ساختار مالی پیشرفته‌ای دارد و بورس این کشور از نظر میزان سرمایه‌گذاری در رتبه هفدهم دنیا قرار گرفته است. همچنین این کشور از بخش‌های اقتصادی پیشرفته‌ای در حوزه انرژی، ارتباطات و حمل و نقل و از زیربنای لجستیکی مدرنی برای توزیع موثر کالا برخوردار است.  با وجود بهره‌مندی از این ساختار مدرن، میراث دوران آپارتاید و توزیع ناهماهنگ و نامتعادل ثروت و فرصت‌های شغلی،جامعه را به دو بخش نامتوازن تقسیم کرده است. درحال حاضر بیش از 30‌درصد جمعیت این کشور زیر خط فقر به سر می‌برند و از امکانات اولیه زندگی بی‌بهره هستند.
تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در ‌سال گذشته میلادی 7/595‌ میلیارد دلار برآورد شده و این کشور از این بابت در رتبه 26 دنیا قرار گرفته است.  رشد تولید ناخالص داخلی آفریقا نیز در این‌سال 2‌درصد برآورد شده و سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور نیز 11500 دلار بوده است. گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که میزان پس‌انداز ناخالص ملی این کشور معادل 1/15درصد تولید ناخالص داخلی آن است. 6/2درصد از این تولید ناخالص داخلی از بخش کشاورزی،29‌درصد از صنعت و 4/68درصد از بخش خدمات نشات می‌گیرد.
رتبه اول تولید پلاتین، طلا و کروم
تولیدات کشاورزی و دامی آفریقای جنوبی شامل گندم، نیشکر، میوه، سبزیجات، گوشت گاو، مرغ و خروس و گوسفند، پشم و لبنیات است و سیستم آبیاری پیشرفته این کشور، صادرات مواد غذایی را در آن تقویت کرده است. علاوه بر این، آفریقای جنوبی به لطف منابع و معادن غنی خود، بزرگترین تولیدکننده پلاتین، طلا و کروم در دنیاست و در زمینه مونتاژ خودرو، فلزکاری، ماشین آلات، منسوجات، آهن و فولاد، مواد شیمیایی، کود، مواد غذایی و تعمیر کشتی‌های تجاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.رشد تولیدات صنعتی آفریقای جنوبی در‌سال گذشته میلادی 9/0‌درصد برآورد شده است.
صادرات آفریقای جنوبی در‌ سال گذشته میلادی 05/91‌میلیارد دلار تخمین زده شده و این کشور از این نظر در رتبه 42 دنیا قرار گرفته است.  عمده کالاهای صادراتی آفریقای جنوبی شامل طلا، الماس، پلاتین و سایر فلزات و سنگ‌های معدنی و ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی است و چین، آمریکا، ژاپن، آلمان و هند به ترتیب مهم‌ترین شرکای صادراتی آفریقای جنوبی هستند. در بحث واردات نیز این کشور با واردات 55/99میلیارد دلاری در رتبه 34 دنیا قرار گرفته است.  چین، آلمان، عربستان سعودی، آمریکا، ژاپن و هند به ترتیب اصلی‌ترین شرکای وارداتی آفریقای جنوبی هستند.  
نرخ بیکاری 25 درصدی
آفریقای جنوبی 54/18‌میلیون نیروی کار فعال دارد که 9‌درصد این جمعیت در بخش کشاورزی، 26‌درصد در بخش صنعت و 65‌درصد در بخش خدمات فعالیت می‌کنند.  نرخ بیکاری آفریقای جنوبی در‌ سال2013 ،9/24‌درصد برآورد شده و این کشور از این بابت در رتبه 173 دنیا قرار گرفته است.
آخرین عضو گروه بریکس در ‌سال گذشته میلادی53/88‌میلیارد دلار درآمد داشته و مخارج آن نیز 5/105 میلیارد دلار برآورد شده است. کسری بودجه این کشور 8/4درصد تولید ناخالص داخلی آن بوده که این کشور را در رتبه 162 دنیا قرار می‌دهد.  تراز بودجه جاری این کشور نیز 78/23‌- میلیارد دلار برآورد شده است. بدهی عمومی آفریقای جنوبی 4/45 درصد تولید ناخالص داخلی و بدهی خارجی آن هم 139‌میلیارد دلار برآورد شده است.  این کشور در‌ سال 2013، 46/48‌ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز داشته و از این بابت در رتبه 42 دنیا قرار گرفته است.
تداوم رشد تورم در آفریقای جنوبی
در ماه‌های اخیر، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی یا شاخص هزینه زندگی در آفریقای جنوبی روندی رو به رشد را در پیش گرفته است. این کشور که در‌ سال 2013 یک تورم8/5‌درصدی را تجربه کرده، حالا برخلاف پیش‌بینی‌های بانک مرکزی، خود دچار یک تورم 6‌ درصدی است. هرچند در‌ سال گذشته میلادی حدود 3/143میلیارد دلار در آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته، اما پیش‌بینی می‌شود که با افزایش نرخ تورم، میزان خوش بینی سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به آینده اقتصادی این کشور کاهش پیدا کرده و کاهش تقاضای داخلی، رشد اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار بدهد. کارشناسان بر این باورند که ادامه روند افزایش نرخ تورم، بانک مرکزی آفریقای جنوبی را ناچار خواهد کرد تا نرخ بهره بانکی خود را افزایش دهد.  این درحالی است که این بانک در ماه ژانویه نرخ بهره بانکی را از 5‌ درصد به 5/5‌درصد افزایش داد تا به این ترتیب از روند کاهش ارزش پول خود در مقابل دلار آمریکا و یورو جلوگیری کند. 


تعداد بازدید :  212