شهروند| طرح آزادسازی قیمت بلیت قطار به اندازه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به اندازه کافی خوششانس نبود که بتواند به سرعت همهگیر شود و همه آن را بپذیرند. به همین دلیل هم هرچند که با توجه به استدلال شرکتهای مسافربری و قطارها افزایش قیمت بلیت به حق و درست بود اما نتوانست به مرحله اجرا در بیاید، اما به نظر میرسد که شرایط شرکتهای مسافربری درحوزه حملونقل ریلی به شکلی پیش رفته که چارهای جز افزایش قیمت بلیت نیست و گویا شرایط برای این افزایش هم فراهم شده است. سیدحسن موسوینژاد مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا گفت: با ایجاد رقابت بین حملونقل جادهای و ریلی هماکنون مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطارهای مسافری درکشور فراهم شده است.او افزود: هماکنون قیمت بلیت قطارهای ویژه و قطارهای زندگی 5 ستاره آزاد شده است اما هنوز قیمت بلیت قطارهای تکلیفی را راهآهن جمهوری اسلامی ایران تعیین میکند.وی با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای عمومی آخرینبار در آذرماه سال 1394 افزایش یافت، گفت: شرکت رجا اعمال تخفیفهای خاصی را برای مسافران در این قطارها به مناسبتهای مختلف درنظر میگیرد.موسوینژاد با اشاره به افزایش تردد قطارهای حومهای در اطراف تهران یادآور شد: هماکنون تعداد قطارهای حومهای در اطراف کلانشهر تهران 8برابر شده، اما یارانه آن از طرف دولت به شرکت رجا در این 4سال پرداخت نشده است. مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا در ادامه با بیان اینکه شرکت رجا بهعنوان یک شرکت زیانده ورشکسته نیست، گفت: در تعریف واقعی، شرکت رجا وضع ورشکستهای ندارد زیرا بدهیهای این شرکت کمتر از یکپنجم سرمایه آن است. موسوینژاد گفت: شرکت رجا برای نوسازی ناوگان خود برنامهریزی خاصی را درنظر گرفته است، بهطوری که درنظر دارد با خرید 500 واگن نو و 200 واگن دست دوم میانگین عمر ناوگان خود را به حداقل کاهش دهد. وی افزود: هماکنون میانگین عمر ناوگان شرکت رجا 33سال است، اما تلاش خواهیم کرد از تمام ظرفیتهای داخلی برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنیم. مدیرعامل شرکت حملونقل ریلی رجا گفت: براساس مصوبه صاحبان شرکت رجا، 15 تا 20درصد منابع مالی مورد نیاز خرید این واگنها به مبلغ 3هزارو500میلیارد ریال امسال دراختیار شرکت رجا قرار میگیرد و مابقی آن نیز از طریق فاینانس و سرمایهگذاریهای خارجی تأمین خواهد شد. موسوینژاد تأکید کرد، سرمایهگذاری در صنعت حملونقل ریلی و بازگشت سرمایه آن بسیار طولانی است و در واگذاری شرکت رجا به بخش خصوصی با 3 مصوبه هیأتوزیران برخی از مسائل واگذاریها باقی مانده که امیدواریم بتوانیم این مسائل را در آینده نزدیک حلوفصل کنیم. وی گفت: شرکت رجا در سال 1385 برای خرید 150 ریل باس با شرکت ایریکو قراردادی منعقد کرد که 58 ریل باس آن تحویل رجا شده و پس از اجراییشدن برجام 4 ریل باس دیگر تحویل شد و قرار است مابقی نیز به تدریج دراختیار شرکت رجا قرارگیرد. وی گفت: توسعه حملونقل ریلی در سالهای اخیر در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته، بهطوری که هماکنون شرکتهای ریلی درصدد هستند با ارایه برنامههای مطلوب قطارهای مناسبی را در مسیرهای مختلف راهاندازی کنند تا مردم به صورت گسترده به جای شبکه حملونقل جادهای از حملونقل ریلی
استفاده کنند.