شهروند| کرهجنوبی که در دهه60 یک کشور عقب افتاده بود، با الگوبرداری از ژاپن حرکتهای بزرگی را برای صنعتیشدن در دهه70 آغاز کرد و به جای کپیکاری محصولات اروپایی به مهندسی و پژوهش رو آورد. تلاشهای این کشور درنهایت در دهه90 میلادی به بار نشست و امروزه میان کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا قرار گرفته است. حال دیگر زمان آن رسیده که ایران نیز الگوهای اقتصادی خود را تغییر داده و به جای مونتاژ محصولات کرهای، بستر توسعه صنعت در ایران را فراهم کند. این نکتهای بود که محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درنشست هیأت کرهجنوبی با فعالان بخش خصوصی ایران در اتاق بازرگانی نیز بدان اشاره داشت. او میگوید که سیاستهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران اجازه تولید محصول به صورت قطعات منفصله CKD و قطعات دارای مونتاژ اولیهSKD که مونتاژ و واردات را دنبال میکند را نمیدهد و شرکتهای کرهای دیگر نباید به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. درمقابل ایران هم تسهیلات مالیاتی به کرهایها ارایه خواهد داد و اگر کمبود و نواقصی در روند سرمایهگذاری آنها باشد، آن را بررسی و رفع میکند. بیشک با توجه به تغییر نگرشها به اقتصاد ایران در فضای پساتحریم و جذابیت بازار ایران برای سرمایهگذاری هیچ یک از کشورها حاضر به از دست دادن چنین فرصتی نیستند. این جذابیت به قدری است که «پارک گئون هی» رئیسجمهوری کرهجنوبی به همراه بیش از ۲۳۰نفر از بازرگانان این کشور روز گذشته با اخبار خوشی به جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آمده بود، از تصویب یک بسته حمایت مالی ۲۵میلیارد دلاری برای سرمایهگذاری زیرساختهای ایران خبر داد. او درحالی معتقد است که ایران بهعنوان یک کشور ثروتمند میتواند زمینه مناسبی برای سرمایهگذاری فعالان اقتصادی کرهجنوبی باشد که تفاهمنامههای متعددی در زمینه همکاریهای اقتصادی دوکشور منعقد شده که میتواند زمینهساز توسعه اقتصادی دوکشور باشد. به گفته پارک گئون هی، میز ایران در کره و میز کره در ایران راهاندازی خواهد شد تا مسائل تجاری و مدیریتی را حمایت کند اما پس از چند دور مذاکره فشرده میان مسئولان ایرانی و نمایندگان اقتصادی کرهجنوبی که به ایران سفر کردهاند، دوطرف نسبت به نهاییکردن پروژههای متعددی در بخشهای فرودگاهی، ریلی و دریایی به تفاهم نهایی رسیدند. امضای تفاهمنامه همكاری همهجانبه در زمینههای تبادل تجربیات، سرمایهگذاری، ساخت، اجرا و مدیریت میان شهر فرودگاهی جمهوری اسلامی ایران و شهر فرودگاهی اینچئون كره یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی کشور درجریان سفری هیأتی بلندپایه از کرهجنوبی بود. محمود نویدی مدیرعامل شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) درحالی یادداشت تفاهم مذكور را نوعی قرارداد خواهرخواندگی بین دو مجموعه شهرفرودگاهی میداند که فرودگاه اینچئون هر سال در بخش خدمات مسافری و كیفیت این خدمات، رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص میدهد. گفتنی است فرودگاه اینچئون كرهجنوبی ظرفیت جابهجایی سالانه 120میلیون مسافر را دارد و یكی از پرترافیكترین فرودگاههای جهان است، بهطوری كه رتبه دومین فرودگاه جهان دربخش پروازهای باری و هشتمین فرودگاه جهان در بخش اعزام و پذیرش مسافر را به خود اختصاص داده است. موافقتنامه حملونقل دریایی و یادداشت تفاهم همكاریهای آموزشی و بندری از دیگر دستاوردهای سفر کرهایها به ایران بود. در این موافقتنامه بر کاهش تشریفات اداری در بندرهای ایران و كرهجنوبی تاكید و مقرر شد شرایط مناسبی برای كاركنان كشتیهای تجاری و بازرگانی در بندرهای دوطرف فراهم شود.
بزرگترین قرارداد زیرساختی نهایی شد
با توجه به اهمیت اتصال ریلی مراکز استانهای بزرگ کشور با یکدیگر و استفاده از توانایی خطوط ریلی در جابهجایی مسافران و محمولههای ترانزیتی، وزارت راهوشهرسازی برنامهریزی گستردهای برای بکارگیری منابع مالی جدید در نهاییکردن طرحهای راهآهن به کار بسته است. یکی از این طرحها که بهعنوان بزرگترین پروژه زیرساختی ارایه شده به سرمایهگذاران درنظر گرفته میشود، راهآهن اصفهان به اهواز است. براساس توضیحات نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل این قرارداد ارزش 4.5میلیارد یورویی خواهد داشت.