شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

روحانی و زوما روز یک‌شنبه در تهران دیدار می کنند
جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی فردا در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای اولین بار به تهران سفر می‌کند.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی عصر روز شنبه به دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان وارد کشور می‌شود و در روز یکشنبه مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار خواهد گرفت.
در جریان دیدار روسای جمهوری ایران و آفریقای جنوبی چندین سند اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید سپس زوما در ضیافت ناهار همتای ایرانی خود حضور خواهد یافت. از دیگر برنامه‌های زوما در سفر به تهران دیدار با مقامات ارشد نظام است. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی روز دوشنبه برای بازدید از شهر اصفهان عازم این شهر خواهد شد.

سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+5 درباره برجام
سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+5 درباره برجام آغاز شد.به گزارش ایسنا، عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و موگرینی، پس از دیدار دو جانبه در روز جمعه،  در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران و معاونان سیاسی کشورهای 1+5 و ایران در هتل کوبورگ وین حاضر شدند. این سومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره برجام است که پس از توافق هسته‌ای برگزار می‌شود.این نشست در حالی برگزار شد که ایران نسبت به اجرا نشدن برخی از تعهدات به ویژه از سوی آمریکا در برداشتن تحریم‌ها انتقادات جدی را به طرف مقابل وارد کرده است.

نگرانی یک سناتور آمریکایی از افزایش فروش تسلیحات به عربستان
یک سناتور آمریکایی به اوباما در مورد افزایش فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی در جهت ممانعت از تلطیف روابط با ایران پس از توافق هسته‌ای هشدار داد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، کریس مورفی، سناتور  دموکرات کنگره آمریکا گفت: یکی از نگرانی‌های مشترک من و برخی دیگر از سناتورها  آن است که توافق هسته‌ای ایران باعث افزایش صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی بدون هرگونه قید و شرط است که می‌تواند به افزایش جنگ نیابتی با ایران در منطقه شود.
این سناتور آمریکایی ادامه داد: نگرانی اصلی من این است که با تلاش برای ایجاد رضایت در سعودی‌ها نسبت به توافق هسته‌ای با ایران، شرط‌ها در حمایت از فعالیت‌های نظامی آنها (سعودی‌ها) در منطقه کاهش یابد.

وال استریت ژورنال: آمریكا از ایران آب سنگین می خرد
یك روزنامه آمریكایی به نقل از مقام های این كشور ادعا كرد كه دولت باراك اوباما با هدف محافظت از توافق هسته ای با ایران، قصد دارد 32 تن آب سنگین از این كشور خریداری كند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال ، سه مقام آمریكایی گفتند آمریكا نگرانی دارد كه ایران توانایی كاهش سریع ذخیره آب سنگین خود مطابق با توافق هسته ای را نداشته باشد و به این دلیل وزارت انرژی آمریكا قصد دارد مقداری از این مواد را از ایران خریداری كند.
بر اساس شروط توافق هسته ای ماه جولای گذشته (تیر 94) ، ایران باید ذخایر آب سنگین خود را در سال های ابتدایی اجرای توافق پایین تر از 130 تن و در مراحل آتی نیز پایین تر از 90 تن نگاه دارد. در این حال ، مقام های آمریكایی می گویند كه ایران به دنبال یافتن خریدارانی در بازار بین المللی است و ممكن است میزان ذخایر ایران بالاتر از سطح تعیین شده برود.
به نوشته وال استریت ژورنال ، آمریكا امیدوار است كه اقدام این كشور در خرید آب سنگین از ایران به سایر كشورها نیز برای خرید این مواد در سالهای آینده ، اطمینان بدهد.
انتظار می رود این قرارداد كه ارزش آن 8.6 میلیون دلار برآورد می شود ، روز جمعه بطور رسمی به امضای مقام های ایران و آمریكا برسد.

سفیر ایران در ورشو با وزیر اقتصاد دریایی لهستان دیدار کرد
سفیر ایران در ورشو با گروبارچیک وزیر اقتصاد دریایی لهستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه کشتیرانی، حمل‌ونقل دریایی، شیلات و ساخت انواع کشتی ها از جمله کشتی های ماهیگیری و صیادی در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معرفی پروژه‌های جدید همکاری با هدف
سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های ایرانی و لهستانی، امور تجاری مربوط به بنادر، جابجایی کالا با استفاده از خطوط کشتیرانی و مزیت‌های حمل و نقل دریایی از جمله مسائلی بود که در این دیدار به آن پرداخته شد.مارک گروبارچیک وزیر اقتصاد دریایی لهستان در این ملاقات از آمادگی وزارت اقتصاد دریایی لهستان برای دعوت از وزیر راه و شهرسازی کشورمان برای سفر به لهستان به منظور آغاز گفت‌وگوها و همکاری‌های دوجانبه خبر داد.

 


تعداد بازدید :  213