شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
توصیه اوباما درشورای همکاری خلیج فارس:
هیچ سودی از درگیری با ایران نمی‌برید

شهروند| عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، امارات متحده عربی و عمان، به‌عنوان 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، اواخر هفته گذشته در ریاض گرد هم آمدند تا درباره مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای، تبادل‌نظر و رایزنی کنند. باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز در سفری از پیش تعیین‌شده، به جمع شیوخ 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس آمد و با آنها درباره موضوعات مورد توافق طرفین گفت‌وگو کرد. منابع آمریکایی پیش از سفر اوباما، پیش‌بینی کرده بودند؛ «او احتمالا در سفر به عربستان، درباره ایران، جنگ یمن، مسائل سوریه با ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت‌وگو و تلاشی جدید برای شکست داعش پی‌ریزی کند». اوباما که اواخر هفته گذشته به ریاض سفر کرده بود، گفت که هیچ کشوری هیچ سودی از درگیری با ایران نخواهند برد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این سفر، در نشست خبری با حضور خبرنگاران شرکت کرد و در پاسخ به سوالی درباره رابطه آمریکا و عربستان گفت: این کشور در وقایع مهمی چون لیبی متحد نزدیک آمریکا بوده است. او از برقراری آتش‌بس در یمن، اظهار خوشحالی کرد و افزود: دریمن ما شاهد آتش‌بس هستیم و امیدواریم که این آتش‌بس، دوام داشته باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری، به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت: ما شاهد بودیم که به واسطه این توافق، ایران از سلاح هسته‌ای دور شد.
به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: بدون اعضای شورای همکاری نمی‌توانستیم به توافقنامه هسته‌ای با ایران دست پیدا کنیم، البته دستیابی به توافقنامه هسته‌ای با ایران به معنای نادیده گرفتن اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه نیست. اوباما به این موضوع هم اشاره کرد که ایران به تعهدات خود براساس توافقنامه هسته‌ای عمل می‌کند.
باراک اوباما که برای حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاض آمده بود، درجمع سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس سخنرانی کرد و گفت: از ایران می‌خواهیم با اصلاح رفتار بین‌المللی خود، به جامعه جهانی بپیوندد.
عربستان اما همچنان می‌تازد
نشست شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور باراک اوباما، که یکی از اعضای کشورهای 1+5 در توافق هسته‌ای با ایران است، مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز به همراه داشت. مواضعی که مانند نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول، در بیانیه پایانی و در بندهای ضدایرانی، جای گرفته است.
«العربیه» درباره این موضوع که در رسانه‌های داخلی بازتاب یافت، گزارش داد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی خود در نشست ریاض از برگزاری رزمایش نظامی مشترک با همکاری آمریکا خبر دادند و بر لزوم آمادگی دفاعی در مقابل ایران تأکید کردند. دربیانیه پایانی نشست ریاض، آمده است: رزمایش مشترک در‌سال ۲۰۱۷ به منظور برخورد با تهدیدهای خارجی ازجمله ایران انجام خواهد شد.
کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بار دیگر با تکرار ادعاهای برخی کشورها مانند عربستان، با تروریست نامیدن حزب‌الله لبنان، ایران را به حمایت از این گروه شیعی لبنانی متهم کردند.
شورای همکاری خلیج‌فارس بر لزوم تشکیل یک نیروی دفاعی در مقابل خطر مشترکی تأکید کردند که به‌طور ضمنی ایران را محور آن خطاب کردند. شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس اعتقاد دارند ایران در امور داخلی آنها دخالت می‌کند.
سازمان همکاری‌های خلیج‌فارس اعلام کرد: باید درمقابل تهدیدهای خارجی قدرت نظامی خود را افزایش دهند. این سازمان دربیانیه خود آورد: درصورتی که ایران دست از دخالت‌های خود در منطقه بکشد، شورای همکاری با ایران روابط دیپلماتیک برقرار می‌کند.
به هر روی، خط و نشان‌های عربستان‌سعودی و برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌‌فارس درحالی ادامه دارد که این کشورها با خریدهای تسلیحات، رقابتی را برای تبدیل‌کردن منطقه به انبار مهمات آغاز کرده‌اند. حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از تروریست های  سوری، حمایت از دولت ساقط شده یمن و حمله هوایی به این کشور، کم‌کاری عربستان درمقابله با داعش و انتشار گزارش 28 صفحه‌ای درباره احتمال دخالت داشتن برخی مقامات سعودی در عملیات 11 سپتامبر، همه و همه دلایلی است که عربستان و دیگر کشورهای عرب منطقه را در مظان اتهام قرار می‌دهد اما به نظر می‌رسد آنها با اتخاذ مواضع تند علیه ایران، سیاست فرار به جلو را انتخاب کرده‌اند!  
آمریکا و عربستان‌سعودی متحدان دیرین هستند؛ اما اخیرا موارد مختلفی ازجمله توافق هسته‌ای با ایران در روابط دوکشور تنش‌هایی به وجود آورده است. باراک اوباما از عربستان به خاطر این‌که برای شکست داعش اقدام کافی نکرده، انتقاد کرده است. همچنین لغو تحریم‌ها علیه ایران باعث نگرانی عربستان
شده است.
مذاکرات روز چهارشنبه مقامات آمریکایی درعربستان، با گفت‌وگوها در نشست 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ادامه می‌یابد. سفر باراک اوباما به ریاض درحالی صورت می‌گیرد که شماری از قانونگذاران آمریکایی خواستار علنی‌شدن گزارش ۲۸ صفحه‌ای شده‌اند که احتمالا در آن از نقش عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر ۲۰۰۱ سخن گفته شده است.


تعداد بازدید :  206