شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
جواد ظریف در گفت‌وگو با نیویورک تایمز:
اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا کافی نیست

اخبار رسانه‌ها در مورد مذاکرات روزهای اخیر میان جواد ظریف و جان کری، وزرای امورخارجه ایران و آمریکا درباره نحوه اجرای برجام حاکی از آن است که پیشرفت‌هایی در این مذاکرات صورت گرفته است. البته جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران می‌گوید وزارت خزانه‌داری آمریکا در راستای اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای گام‌هایی برداشته «اما فکر نمی‌کنم این اقدامات کافی بوده باشد.»
ایران بر این عقیده است که آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات خود برطبق برجام آنگونه باید عمل نمی‌کنند و هیچ تلاشی در مسیر تسهیل مسیرهای دسترسی ایران به اموال خود صورت نمی‌دهند. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد مقامات آمریکایی در اطمینان دادن به دیگر کشورها دراین‌باره که آنها می‌توانند بدون مواجه‌شدن با خطر مجازات، با ایران مراودات تجاری داشته باشند، باید «بسیار فعالانه‌تر» عمل کنند.
ظریف در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت: ما هرگز خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نشدیم. آنچه ما خواستار آنیم، اجرای توافق هسته‌ای است که مستلزم آن است که آمریکا به موسسه‌های مالی اروپایی درباره مراوده با ایران اطمینان خاطر دهد.
درهمین حال، منتقدان ایران در آمریکا می‌گویند، اتهامات ایران بهانه‌ای برای گرفتن امتیازات بیشتر است که مهم‌ترین آنها دسترسی به نظام مالی آمریکاست که این اقدام سبب خواهد شد ایرانی‌ها بتوانند با دلار معامله کنند. برخی منتقدان می‌گویند آمریکا در نتیجه همه اهرم‌های اقتصادی خود را در قبال ایران از دست خواهد داد. کری پس از گفت‌وگو با ظریف در گفت‌وگو با خبرنگاران در سازمان ملل متحد اعلام کرد، دوطرف در تلاش برای ابراز اطمینان از این موضوع هستند که «توافق هسته‌ای دقیقا اجرا خواهد شد و همه طرف‌ها می‌توانند از منافع توافق بهره‌مند شوند.»
کری اعلام کرد، دوطرف قرار است روز جمعه بار دیگر دیدار کنند. ظریف اذعان کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا که بر قوانین پیچیده مرتبط با تحریم‌های مالی آمریکا نظارت دارد، در راستای اجرایی‌‌شدن توافق هسته‌ای گام‌هایی برداشته است؛ «اما فکر نمی‌کنم این اقدامات کافی بوده باشد». ظریف گفت: «آنها باید رویکردی بسیار فعالانه‌تر اتخاذ کنند و سبب شوند افراد بدانند معامله با ایران سبب مجازات آنها نخواهد شد.»
درعین حال خبرگزاری ایرنا به نقل از رسانه‌های خبری ژاپن نوشت: پیشرفت‌های قابل توجهی میان ایران و آمریکا در مذاکرات مربوط به اجرای برجام حاصل شده است. «ژاپن تودی» می‌نویسد كه درهمین ارتباط دوكشور گفت‌وگوهایی را در سطوح مختلف داشته‌اند و وزیر خارجه آمریكا می‌گوید، در مذاكراتش با همتای ایرانی خود درخصوص چند مسأله بسیار مهم بحث و تبادل‌نظر شده و پیشرفت‌های خوبی هم به دست آمده است. رسانه‌های ژاپنی همچنین درگزارش‌های خود آورده‌اند: ایران به آمریكا تاكید كرده است، به تعهداتش به‌طور كامل عمل نكرده و این موضوع در رفتار برخی از بانك‌های غربی جهت عادی‌سازی تجارت با ایران خود را نشان می‌دهد.
ازسوی دیگر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید حتی موجب افزایش سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی شده است. روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم توماس اردبرینگ نوشت: اروپایی‌ها از این‌که مقررات آمریکا آنها را از دادوستد با ایران بازداشته است، ناراحت هستند و سه‌ماه بعد از لغو بسیاری از تحریم‌ها، سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی به این علت که نمی‌توانند ده‌ها قرارداد درحوزه‌های نفت،‌ هوانوردی و ساخت‌وساز خود با ایران را نهایی کنند، افزایش یافته است.
مقاله‌نویس نیویورک تایمز در ادامه افزود: با نهایی‌شدن توافق هسته‌ای ایران و بازشدن بازارهای این کشور، تاجران اروپایی انتظار یک ثروت باد آورده را داشتند اما سه‌ماه بعد از لغو بسیاری از تحریم‌ها، سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی را فراهم کرده . اروپایی‌ها می‌گویند، مانع اصلی در این مسیر، متحد آنها یعنی آمریکا عامل اصلی پشت توافق تاریخی
 هسته‌ای است.
بانک‌های اروپایی که نگران تحریم‌های جدید واشنگتن ضدایران به علت برنامه موشکی و اتهامات واهی مربوط به حمایت این کشور از تروریسم هستند، از پشتیبانی مالی این قراردادها خودداری می‌کنند. ماریت ساکی رئیس هیأت پارلمان اروپا در روابط با آمریکا گفت: اروپا گروگان سیاست آمریکاست. ما با هم توافق را به نتیجه رساندیم اما حالا آمریکا مانع اجرای آن می‌شود. شرکت‌های نفتی اروپا تا وقتی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز استفاده از دلار را در خریدوفروش‌های نفت ایران صادر نکند، هیچ قراردادی امضا نمی‌کنند. فدریکا موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در سفر به تهران تلاش کرد، این موانع را رفع کند اما بانک‌های اروپایی مجبورند مقررات آمریکا را رعایت کنند.
درحالی که ایران به‌ شدت از عمل‌نکردن و کاخ سفید به تعهداتش انتقاد می‌کند، در آن‌سو جمهوریخواهان اعلام کرده‌اند جان کری نباید تغییراتی را در تحریم‌های آمریکا ضدایران اعلام کند. نشست جان کری و ظریف در نیویورک باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی میان جمهوریخواهان آمریکا شد. جمهوریخواهان دراین‌باره اعلام کردند کری نباید تغییراتی را در تحریم‌های آمریکا اعلام کند. مقامات آمریکایی دراین‌باره اعلام کردند، نگرانی‌های جمهوریخواهان، بی‌مورد است. آنها همچنین از گمانه‌زنی دراین ‌خصوص خودداری کردند. علت به وجود آمدن این نگرانی‌ها، تا حدی اظهارات کری است که اوایل هفته کنونی مطرح شد.


تعداد بازدید :  185