شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
دو وزیر در یک پیاده‌روی خانوادگی
وزیر بهداشت: در 40 سال اخیر دیابت 4 برابر افزایش یافت

شهروند| وزیر بهداشت صبح دیروز، بلوز آستین کوتاه آبی‌رنگش را با شلوار کتان کرم‌رنگی هماهنگ کرد و با کفش‌های ورزشی سفیدی، به پیاده‌روی خانوادگی هفته سلامت رفت. پیاده‌رویی که وزیر آموزش‌وپرورش و معاون اجتماعی شهرداری تهران با لباس رسمی او را همراهی کردند. وعده آنها ساعت 7 صبح در باغ ملی بود. قرار بود همزمان با سومین روز از هفته سلامت، همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی برگزار شود. همین هم شد تا مسئولانی از وزارت بهداشت، آموزش‌وپرورش و شهرداری برای شرکت در این راهپیمایی به میدان مشق تهران بروند؛ راهپیمایی با شعار فرهنگ‌سازی برای افزایش تحرک و ورزش برای غلبه بر دیابت بود. همین شعار هم سبب شد تا حسن‌هاشمی، وزیر بهداشت درحاشیه این مراسم، نسبت به 4برابرشدن شیوع دیابت در 4دهه اخیر، اعلام نگرانی کند: «درکشور پنج‌میلیون بیمار مبتلا به دیابت زندگی می‌کنند که 90‌درصد این افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هستند که علت آن هم زندگی آپارتمان‌نشینی، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب و پرخوری است. افزایش تعداد مبتلایان به دیابت تهدیدی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود.» به گفته او، اگر در 5روز هفته، هر فرد 30دقیقه ورزش سبکی انجام دهد، از 20‌درصد موارد ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند و سن مرگ‌ومیر را 11‌درصد کاهش می‌دهد: «درکشورهایی که وضع بهتری از نظر ورزش نسبت به ما دارند، از رئیس‌جمهوری گرفته تا سایر مسئولان به این موضوع اهمیت می‌دهند.
درکشور ما ظاهرا اگر مسئولی، ورزش کند یا یک هفته در خانه استراحت کند، می‌گویند، پس کی کارش را انجام می‌دهد؟» او چاقی را به‌عنوان یکی از معضل‌های جامعه عنوان کرد: «یکی از بزرگترین مصیبت‌های ما چاقی است که در زنان بیشتر دیده می‌شود و علت اصلی آن نیز زندگی آپارتمانی، کم‌تحرکی و غذای نامناسب است.» وزیر بهداشت آمارهای دیگری را هم اعلام کرد: «50‌درصد مرگ‌ومیر درکشور به دلیل سکته رخ می‌دهد که 35‌درصد این سکته‌ها، قلبی و 15‌درصد مغزی است.»
در این مراسم، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش هم درباره نقش این وزارتخانه در ترویج ورزش درجامعه گفت: «یکی از وظایف آموزش‌وپرورش توجه به موضوع تربیت بدنی است که با برگزاری المپیاد ورزشی در مدارس در سال93 حدود 3‌میلیون نفر و در‌سال 94 حدود 4‌میلیون دانش‌آموز را درگیر این موضوع کرده‌ایم.» او ادامه داد: «برای افزایش ساعت تربیت بدنی در مدارس برنامه‌هایی را در دست اقدام داریم که از مهر 95 به ساعت تربیت بدنی دوره متوسطه 3ساعت افزوده می‌شود تا دانش‌آموزانی با نشاط داشته باشیم، البته درکنار این هم حدود 500‌هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه در طرح سفیران سلامت مشارکت داشته‌اند که از طریق آنها خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.» حجت‌الاسلام امرودی معاون اجتماعی شهرداری تهران هم درحاشیه این مراسم به مجهزشدن دبیرستان‌های دخترانه از نظر تجهیزات ورزشی اشاره کرد: «امسال هیچ مدرسه‌ای با مشکل کمبود تجهیزات ورزشی مواجه نیست.» او ادامه داد: «شهرداری تهران در 354 محله، یک خانه سلامت و در هر خانه سلامت 10 کانون و در هر کانون 10‌هزار عضو دارد که با کمک آنها برای ارتقای سلامت جامعه گام برمی‌دارد.»


تعداد بازدید :  473