شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
رویداد

بازگشت پتروشیمی ایران به بازار اروپا و آمریكا با اجرایی شدن برجام
شهروند| روند بازگشت ایران به بازارهای جهانی و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، آسیا، آمریكا و آفریقا با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها شتاب گرفته، به‌گونه‌ای كه پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات این محصولات امسال حدود 30‌درصد افزایش یابد. ایران پیش از تشدید تحریم‌ها، بخشی از محصولات پتروشیمی تولیدی را به اروپا و آمریكا صادر می‌كرد اما با آغاز روند تحریم‌ها، بازار صادراتی ایران در این مناطق در اختیار كشورهای رقیب قرار گرفت. با اجرایی شدن برجام، موانع همكاری با شركت‌های بین‌المللی برطرف و شرایط برای احیای بازارهای صادراتی ایران در آسیا، اروپا، آمریكا و آفریقا فراهم شده است. در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست كه هفته گذشته در ایران برگزار شد، 500 شركت از 25 كشور به ایران آمدند و با استقبال از رفع تحریم‌ها، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری مالی و انتقال فناوری به ایران و خرید محصولات كشورمان اعلام كردند.درهمین راستا مدیرعامل مجتمع پتروشیمی آبادان به ایرنا گفت: یك شركت معتبر آمریكایی از طریق شعبه اروپایی خود، خواستار خرید محصولات پتروشیمی ایران شده است. مسعود جبراییلی با بیان این‌كه تا پایان به نتیجه رسیدن مذاكره‌ها نمی‌توان نام این شركت آمریكایی را اعلام كرد، افزود: این شركت آمریكایی فعال در زمینه تامین مواد پتروشیمی، از طریق شعبه اروپایی خود خواستار خرید محصولات ایران شده و مذاكراتی را انجام داده است.علاوه بر كشور آمریكا، شماری از كشورهای آمریكای‌ جنوبی و لاتین نیز در پی خرید محصولات پتروشیمی از ایران هستند. نمایندگان یك شركت مكزیكی به منظور خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری، به‌طور رسمی مذاكراتی برای خرید محصولات پلی اتیلن و پلی پروپیلن را از ایران آغاز كردند. بر این اساس، مدیران ارشد شركت «رودلوف سانچز» مكزیك، خواستار امضای قرارداد خرید محصولات پلی اتیلن و پلی پروپیلن با شركت‌های پتروشیمی ایران شده‌اند.
سهم 30‌درصدی اروپا از صادرات ایران
پیش از تشدید تحریم‌ها، 30‌درصد محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می‌شد، اما این روند در سال‌های اخیر متوقف شده بود. در ماه‌های اخیر و پس از اجرایی شدن برجام، مقدمات صادرات گسترده محصولات پتروشیمی ایران به این قاره فراهم شده است. بر این اساس، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام كرد كه با شماری از شركت‌های آلمانی و ایتالیایی برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این كشورها مذاكره شده است. مجید باطن به انجام مذاكرات جدید بین برخی از شركت‌های پتروشیمی ایران و دو شركت لینده و زیمنس آلمان اشاره كرد. همچنین «دیاكو عباسی» مدیر یك مجتمع پتروشیمی نیز از راه‌اندازی دفترهای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران در شمال، غرب و شرق قاره آفریقا خبر داده است.

عضو ناظر شورای رقابت: نامه وزیر صنعت برای توقف قیمت‌گذاری خودرو همه را شوکه کرد
شهروند| عضو ناظر شورای رقابت با بیان این‌که نامه نعمت‌زاده برای کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بی‌محتوا بود، گفت: وزیر صنعت فراتر از حد خود عمل کرده و ظاهرا مراجعه به قانون را از یاد برده است. عیسی امامی در گفت‌‌وگو با فارس با اشاره به نامه اخیر وزیر صنعت به شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو اظهار داشت: به نظر می‌رسد ایشان مراجعه به قانون را از یاد برده و تلاش می‌کند اختیارات قانونی را که شورای رقابت دارد با استفاده از افرادی که پشت رانت یا درگیر صنعت خودرو هستند، نفی کند.وی ادامه داد: وزیر صنعت هرچند وقت یک‌بار وارد فضایی می‌شود که در صلاحیت وی نیست و بهتر است به قانون مراجعه کند و با ابزار قانونی این کار را انجام دهد یا اگر نیازی به تغییر قانونی باشد، باید پیشنهادش را به دولت ارایه دهد تا در مجلس مطرح شود. وی در مورد مسائل مطرح شده در نامه وزیر صنعت، تاکید کرد: دیگر کوپن این حرف‌ها تمام شده است، وزیر صنعت عنوان می‌کند که ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت خودرو شده است.امامی تاکید کرد: نامه‌ای که از سوی نعمت‌زاده به اعضای شورای رقابت زده شد، یک اقدام عجیب بود و همه اعضا را شوکه کرد.


تعداد بازدید :  204