شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از ناکامی‌های سریالی ستاره کشتی فرنگی ایران در کسب سهمیه المپیک
سوریان دیگر ترس ندارد
یک کارشناس کشتی اعتقاد دارد سوریان باید مدتی استراحت کند

شهروند|  نام حمید سوریان هنوز هم رعشه برتن هر حریفی می‌اندازد؛ پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ورزش دنیا با 7 مدال طلای جهانی و المپیک اما این روزها در کسب سهمیه المپیک آخر خود ناکام مانده؛ اتفاقی که خیلی‌ها آن را به منزله پایان دوران حرفه‌ای او تلقی می‌کنند. سوریان در رقابت‌های گزینشی المپیک مغولستان هم کنار رفت تا فقط یک شانس در استانبول برایش باقی مانده باشد.
حذف سوریان، سهمیه قاسمی
حمید سوریان در رقابت‌های کشتی فرنگی گزینشی المپیک در مغولستان پس از یک برد مقابل آمویان ارمنستانی که با نتیجه ۷ بر ۴ به دست آمد، در دور دوم به مصاف ایوو آنگلوف بلغار و دارنده مدال طلای جهان و اروپا در‌سال ۲۰۱۳ رفت و درحالی ‌که یک دقیقه مانده به پایان مبارزه ۴ بر ۲ از حریف پیش بود، با تحلیل شدید نیروی جسمانی 7 امتیاز از دست داد تا درنهایت نتیجه این مبارزه ۹ بر ۴ به سود آنگلوف شود. از آن‌جا که نفرات اول تا سوم این رقابت‌ها سهمیه المپیک را به ‌دست می‌آورند، سوریان این شانس را داشت تا با صعود رقیبش به فینال به گروه بازنده‌ها برود و برای رسیدن به مدال برنز و سهمیه المپیک تلاش کند اما این انتظار بیهوده بود، چراکه آنگلوف‌بلغاری در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کیم سیونگ‌هاک از کره‌جنوبی 9 بر صفر شکست خورد تا سوریان ضمن حذف از این رقابت‌ها شانس خود را برای رسیدن به سهمیه المپیک از دست بدهد. دیگر نماینده ایران در مسابقات گزینشی مغولستان، امیر قاسمی منجزی در وزن ۱۳۰کیلوگرم است که موفق شد سهمیه المپیک را به ارمغان بیاورد.
ناکامی پشت ناکامی
ناکامی‌های حمید سوریان برای امروز و دیروز نیست. نتایجی که در مغولستان برای اسطوره کشتی‌فرنگی ایران به ثبت رسید، او را برای سومین‌بار از رسیدن به سهمیه المپیک کنار زد. دارنده ۷ مدال طلای جهان و المپیک شهریورماه ‌سال گذشته درحالی ‌که احد پازاج سرمربیگری تیم‌ملی را برعهده داشت، در مسابقات جهانی لاس‌وگاس این شانس را داشت تا در بین ۶نفر نخست قرار گیرد اما با ارایه یک نمایش دور از انتظار از این رقابت‌ها کنار رفت. مسابقات گزینشی قزاقستان دومین میدانی بود که سوریان این‌بار با سرمربیگری محمد بنا در آن شرکت کرد اما باز هم با ارایه یک نمایش ضعیف درهمان دور نخست مقابل نماینده نه‌چندان مطرح ژاپن شکست خورد و با حذف از این رقابت‌ها برای دومین‌بار از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند. با توجه به این‌که سوریان به تازگی در مسابقات قزاقستان شرکت کرده بود و به علت فشار ناشی از کاهش دوباره وزن، بسیاری از کارشناسان ازجمله اعضای شورای فنی کشتی فرنگی مخالف حضور او در این رقابت‌ها بودند اما محمد بنا در واپسین روزهای مانده به مسابقات، سوریان را انتخاب کرد.
آخرین فرصت
درچنین شرایطی سوریان فقط یک شانس دیگر برای کسب جواز حضور در المپیک ریو دارد. مسابقات استانبول ترکیه که اواخر اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، کار سختی را در انتظار سوریان گذاشته است. در این مسابقات فقط فینالیست‌های هر وزن می‌توانند جواز حضور در المپیک را به‌ دست بیاورند که با توجه به نتایج اخیر سوریان احتمال دارد سامان عبدولی نماینده ایران در این
 وزن باشد.
نگاه کارشناس
علی اشکانی، مربی سابق تیم‌ملی کشتی فرنگی در بررسی دلایل ناکامی حمید سوریان درمسابقات اخیر به «شهروند» می‌گوید:  «مهم‌ترین مشکلی که سوریان با آن برخورد کرده، روش‌های تمرینی اوست. این ورزشکار ارزنده باید روش تمرینی خود را تغییر دهد. بی‌تردید حمید جزو افتخارات کشتی دنیاست و کسی که 7 مدال طلای جهانی و المپیک دارد، به ‌سادگی نمی‌تواند درباره‌اش اظهارنظر کرد. شاید بهتر بود وقتی چند مسابقه با ناکامی برای سوریان به پایان رسید، او خودش از حضور در مسابقات اخیر کناره‌گیری می‌کرد.» این مربی کشتی صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «سوریان می‌تواند پرچمدار ایران در مسابقات المپیک باشد ولی وقتی نمی‌تواند درچند فرصت سهمیه بگیرد، دیگر باید کنار برود. او نیاز به استراحت دارد تا بتواند از نظر روحی به شرایط خوب گذشته برگردد. دراین شرایط سوریان اگر قید المپیک را بزند، می‌تواند در بازگشت قدرتمندانه استارت بزند؛ هرچند که المپیک 2016 می‌تواند برایش مهم باشد.

 


تعداد بازدید :  166