شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
واکنش‌ها به «طرح امنیت اخلاقی نامحسوس» ادامه دارد
توضیح رئیس پلیس تهران انتقاد نامحسوس معاون استاندار
معاون امنیتی‌انتظامی استاندار: هماهنگی‌ برای اجرای این طرح با دولت انجام نشده است

شهروند| یک طرح و ‌هزار حرف و حدیث؛ پس از گذشت پنج روز از آغاز به‌کار «طرح امنیت اخلاقی نامحسوس» و هفت‌هزار مامور آن، واکنش‌ها، موافقت‌ها و مخالفت‌ها با آن هنوز ادامه دارد. اگر حرف و نظرهایی را که در چند روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران در این‌باره دادند، کنار بگذاریم، این‌طور که به نظر می‌رسد راه‌اندازی این طرح آن‌قدر بحث‌برانگیز بوده که مقامات رسمی کشور هنوز در این‌باره حرف می‌زنند؛ نمونه‌اش واکنش رئیس‌جمهوری در این‌باره و بعد از آن توضیحات فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره جزییات این طرح پرسر و صدا.
«حسین ساجدی‌نیا»، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پنجشنبه‌ای که گذشت و بعد از تمام سوال‌ها و اما و اگرها درباره طرح نامحسوس امنیت اخلاقی، توضیحاتی در این‌باره داد تا به قسمتی از سوال‌ها درباره این طرح پاسخ دهد. او اول از همه گفت که اجرای «طرح امنیت اخلاقی نامحسوس» به خواست مردم بوده است: «مزاحمت نوامیس و حرکات نامتعارف و خطرآفرین در حوزه راهنمایی و رانندگی از دغدغه‌های مردم بوده است و مردم از پلیس انتظار دارند در این زمینه‌ها دغدغه آنها را برطرف کند.»
رئیس پلیس تهران، دوشنبه ۳۰ فروردین گفته بود که بیش از هفت‌هزار مامور «نامحسوس پلیس امنیت» برای اجرای «طرح امنیت اخلاقی» تنها در پایتخت فعال شده‌اند. به‌ گفته او این مامورهای مخفی برای برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها راهی خیابان‌های تهران شده‌اند.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ حالا با بیان اینكه پلیس در اجرای طرح امنیت اخلاقی نامحسوس، مجاز به برخورد علنی نیست و فقط گزارش می‌كند، «افزایش احساس امنیت روانی در جامعه» را از مهم‌ترین ماموریت‌های گشت‌های نامحسوس در كشور اعلام کرده است: «ایجاد امنیت و آرامش در سطح كشور به‌ویژه در شهر تهران ازجمله انتظارات مردم از پلیس است.»
او با بیان اینكه امنیت اخلاقی فقط در موضوع پوشش خلاصه نمی‌شود بلكه در همه موضوع‌ها و آسیب‌های اجتماعی است، گفت: «پلیس برای این منظور هماهنگی‌های لازم را با قوه قضائیه داشته است. پلیس در بیشتر ماموریت‌های عملیاتی ازجمله مواد مخدر، آگاهی، فتا و پلیس امنیت با لباس شخصی اقدام می‌كند. از اهداف مهم این طرح، مقابله با سارقان، اراذل و اوباش، معتادان و قاچاقچیان است.»
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت كه پلیس در طرح امنیت اجتماعی هم به صورت محسوس و هم نامحسوس عمل می‌كند. او در ادامه گفت که پلیس برای انجام ماموریت‌های متعدد خود براساس قوانین و ضوابط جاری در كشور می‌تواند از ماموران محسوس و نامحسوس خود استفاده كند: «همه سازوكارهای لازم برای استفاده بهینه در این ماموریت در نظر گرفته شده و اقدامات آنان با نظارت سیستم‌های نظارتی پلیس ازجمله بازرسی، حفاظت اطلاعات و ... قابل كنترل است. همه ماموران از كاركنان كادر پلیس تهران و ضابط قضائی هستند و انتخاب این ماموران براساس معیارهای از پیش تعیین شده و تاییدیه مبادی ذیربط انجام شده و از آنجا كه این كاركنان به‌عنوان ضابط قضائی هستند، صحت گزارش آنان مورد تایید مراجع قضائی است. این ماموران علاوه بر انجام وظایف و ماموریت‌های تخصصی خود، در ساعات غیر اداری به‌عنوان ماموران نامحسوس و مورد وثوق، در صورت مشاهده جرایم مشهود، فقط اطلاعات لازم را از طریق سیستم‌های ارتباطی به مركز پلیس اعلام می‌كنند و ماموران به هیچ‌وجه مواجهه حضوری و برخورد با مردم  ندارند.»
او ادامه داد: «هرگونه اقدامی كه نیاز به برقراری ارتباط با مردم باشد فقط توسط ماموران انتظامی با شناسه پلیسی انجام می‌شود. برای رفع دغدغه‌های مردم، این اطمینان به آنها داده می‌شود كه نظارت كامل بر نحوه رفتار و گزارش‌های ماموران نامحسوس انجام می‌شود و این اقدامات برای افزایش احساس امنیت روانی و رفع دغدغه‌های مردم است.»
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از شهروندان خواست در صورت هرگونه ابهام و شكایت، مراتب را به پلیس 197  یا 110 اطلاع دهند و مطمئن باشند در كمترین زمان ممكن به آن رسیدگی خواهد شد.
این توضیحات باعث نشده که مقامات دولتی به واکنش‌شان نسبت به طرح جدید ادامه ندهند؛ بعد از واکنش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری درباره این طرح، دیروز «محسن نسج همدانی»، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران به «ایسنا» گفت که هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح با دولت انجام نشده است:  «امنیت اجتماعی و اخلاقی در کشور ما یک ضرورت است و قبل از هر اقدامی باید از تمام کسانی که هنجارها و ارزش‌های اخلاقی و دینی را رعایت می‌کنند، تشکر کنم. طرحی که درحال حاضر توسط نیروی انتظامی تهران بزرگ اجرا می‌شود ازجمله اقدامات ضروری است که به‌هرحال جامعه ما به آن نیاز دارد اما چون هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح با دولت انجام نشده است، استانداری تهران نسبت به آن ملاحظاتی دارد که بهتر است ابتدا آنها روشن شود و اجازه ندهیم از این طرح سوءبرداشت یا سوءاستفاده شود.»
او ادامه داد: «استاندار تهران در رأس استانداری تهران به‌عنوان متولی امور اجتماعی و امنیتی که مسئول امنیت در استان است، از ابعاد و اجزای این طرح اطلاع ندارد و چند روزی است به نمایندگی از مردم تلاش می‌شود هماهنگی‌های لازم انجام و گزارش مربوطه اخذ شود. نباید انتظار داشت اجرای برخی طرح‌ها بدون همراهی و هماهنگی با سایر ارگان‌های امنیتی دولت، منجر به موفقیت شود. لذا خوب است همکاران ما در ناجا قبلا هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا سایر دستگاه‌های ذیربط در ساماندهی امور اجتماعی نیز همکاری و تمامی عزیزان در امر به معروف و نهی از منکر مشارکت کنند.»
همدانی گفت: «لازم است هرگونه طرحی که جنبه‌های اجتماعی و عمومی دارد و در ارتباط با مردم است، در دستگاه‌های مربوطه بررسی شود تا از نگرانی بیهوده بین مردم شریف جلوگیری شود و ملت محترم بدانند استانداری تهران در راستای سیاست‌های کلی نظام و دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد اجتماعی پاک و امن و آرام برای همه مردم است و در همین‌جا از هموطنان و هم‌استانی‌های عزیز تقاضا می‌کنم مانند همیشه هنجارهای جامعه اسلامی را مراعات کنند و اجازه ندهند که عده معدودی فضای عمومی جامعه را ناپاک و آلوده کنند. مجددا یادآور می‌شود استانداری تهران ضمن احترام به اصل این‌گونه طرح‌ها، حسب نظر وزیر محترم کشور و معاون محترم امنیتی - انتظامی وزارت کشور، لازم می‌داند چگونگی این طرح را بررسی کند و پاسخگوی بعضی نگرانی‌ها باشد.»
اما علاوه بر مسئولان دولتی، تعدادی از نمایندگان مجلس هم در چند روز گذشته درباره طرح جدید پلیس واکنش نشان داده‌اند؛ نمونه‌اش «محمد اسماعیل سعیدی»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که به «ایلنا» گفته است نیروی انتظامی و مسولان ناجا باید برای افکار عمومی توضیح بدهند و این مسأله را برای مردم روشن کنند تا مردم بدانند منظور از نامحسوس چه چیزی است و گزارش‌دهی و عملکرد این نیروها به چه نحو خواهد بود: «باید از نیروی انتظامی پرسید که چرا این میزان فرد در شهر وارد کرده‌اند. ما در ارتباط با بحث امنیت اخلاقی، روحی و روانی مردم در جامعه مسئولیت داریم و اینها موضوعاتی به هم پیوسته است و باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شود که بتوانیم این امنیت را تامین و تضمین کنیم. در ارتباط با امنیت اخلاقی در جامعه باید علاوه بر این‌که اقدامات بازدارنده انجام می‌دهیم، کارهای فرهنگی و آموزشی هم انجام دهیم، چرا که مشکل اصلی ما در این حوزه است.»
به گفته این نماینده مجلس؛ «در کلانشهر‌هایی مثل تهران وقتی ما در سطح جامعه نگاه می‌کنیم و اتفاقاتی را می‌بینیم نهایتا از هر 10 مورد با دو مورد می‌توان برخورد کرد، بنابراین با این اقدامات مشکلات از بین نمی‌رود و این برخورد‌ها علاج این مسائل نیست و نیاز است اقدامات دیگری انجام شود که ما بتوانیم امنیت اخلاقی و روانی جامعه را به صورت پایدار تضمین کنیم.»


تعداد بازدید :  110