شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
قطع سهمیه سوخت 100‌هزار خودرو سنگین از خرداد

شهروند| موضوع قاچاق گازوییل و میزان مصرف آن مدت‌هاست که مورد بحث و بررسی کارشناسان و مسئولان شرکت پالایش و پخش است. این‌که چرا هنوز هم میزان قاچاق حامل‌های سوخت به‌ویژه گازوییل و بنزین با توجه به قیمت آنها همچنان ادامه دارد و تغییر قیمت و هدفمندی یارانه‌ها نیز تغییری در این موضوع نداده است. درمورد بنزین با توجه به مصوبه بودجه 95 و پلکانی‌شدن قیمت بنزین براساس مصرف ممکن است مصرف بنزین کنترل شده و از قاچاق آن جلوگیری شود، اما درمورد گازوییل با توجه به این‌که سوخت بیشتر خودروهای کار (اتوبوس و کامیون) موضوع متفاوت است. عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای گازوییل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می‌شود. او اظهار کرد: هر زمان که وزارت راه‌وشهرسازی همه خودروها را به «جی.پی.سی» (سامانه موقعیت‌یاب جهانی) متصل کند، مبنای محاسبه سهمیه گازوییل خودروهای باری و مسافری از بارنامه به پیمایش تغییر داده خواهد شد و در حجم دریافت سوخت بازنگری می‌شود.
وی همچنین از تخصیص نیافتن سهمیه گازوییل به خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه امسال خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه سوخت خودروهای گازوییل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می‌شود و درصورتی که در زمان تعیین‌شده مالکان خودروها بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: پس از اجرای طرح عرضه گازوییل براساس بارنامه و پیمایش، میانگین مصرف گازوییل در بخش حمل‌ونقل به کمتر از ۵۰‌میلیون لیتر در روز رسیده است.
کاظمی با بیان این‌که درطول چند ماه گذشته تاکنون میانگین مصرف روزانه گازوییل در بخش حمل‌ونقل به حدود ۴۲ تا ۴۳‌میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، تأکید کرد: با اجرای طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش، مصرف گازوییل کشور در این حوزه حدود 7 تا ۷.۵‌میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوییل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث روزانه حدود ٢میلیون لیتر دیگر صرفه‌جویی داشته باشیم، گفت: براین اساس از قابلیت‌های مختلف سامانه هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف گازوییل استفاده می‌کنیم. اوگفت: پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرای این طرح سهمیه گازوییل حدود ۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی سنگین گازوییل‌سوز فاقد بیمه شخص ثالث حذف شود.


تعداد بازدید :  202