شماره ۸۳۰ | ۱۳۹۵ شنبه ۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
پرسه در بازار

هشدار برای مصرف برنج‌های خارجی
عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به حجم قابل توجه برنج قاچاق هشدار داد: مردم برای خرید برنج حساسیت بیشتری به خرج دهند و حتما به واحدهای صنفی معتبر و مجاز مراجعه کنند و در خرید و مصرف برنج خارجی دقت لازم را داشته باشند زیرا حجم قاچاق برنج بیشتر از سایر کالاهای زراعی است. او ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در برنج‌های قاچاق، مشخص نبودن استفاده از سموم، کود شیمیایی و آفت‌کش‌هاست. برنج‌های قاچاق به احتمال بسیار زیادی درمعرض آفات گوناگون ازجمله فلزات سنگین قرار دارند؛ بنابراین باید کنترل و نظارت بیشتری در واردات آن صورت گیرد. نخعی با بیان این‌که نظر سازمان استاندارد و وزارت بهداشت برای قابلیت مصرف بودن برنج باید وجود داشته باشد، تأکید کرد: برنجی که توسط مرزنشینان وارد می‌شود، تحت شرایط خاصی حق ورود به کشور را دارد و برای مصرف درهمان استان‌ مرزی است و مازاد آن برای ورود به سایر شهرها باید تشریفات گمرکی خاص خود را سپری کند.

جولان قطعات تقلبی در بازار موبایل
افشار فروتن رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، موبایل و تجهیزات جانبی اعلام کرد: تعمیر گوشی‌های تلفن‌همراه در بازار ایران هزینه زیادی برای کاربران به همراه دارد زیرا قطعات تقلبی در بازار جولان می‌دهد. او ادامه داد: زمانی که تعرفه‌های واردات تلفن همراه بالا رفت، واردات کالاهای قاچاق به شدت بالا گرفت. حال درچنین شرایطی طبیعتا نمی‌توان کنترلی روی کیفیت قطعات موجود در بازار داشت. درچنین شرایطی واقعا تعرفه‌های گمرکی نیازمند تجدیدنظر است. در زمان افزایش تعرفه واردات این‌گونه اعلام شد که این اقدام در راستای حمایت از تولید‌کنندگان داخل کشور صورت می‌گیرد، اما درنهایت این موضوع به تولیدات بومی کمک چندانی نکرد و تنها باعث شد عده‌ای با کارشکنی از فضای غیرقانونی استفاده کرده، شرایطی ایجاد کنند که همگان متضرر شویم. فروتن تأکید کرد: حجم قطعات جانبی قاچاق نسبت به گوشی‌های قاچاق به مراتب بیشتر است و راهی برای تشخیص این‌که این محصولات قاچاق بوده یا خیر وجود ندارد، به همین دلیل توصیه ما آن است که کاربران درصورت تصمیم به تغییر قطعاتی مانند باتری یا شارژر و غیره به نمایندگی‌های برند مربوطه مراجعه کنند تا احتمال مواجهه با مشکل کمتر شود.

هزینه واردات پوشاک ترک به ایران بیشتر شد
هزینه واردات پوشاک ترک به ایران بیشتر شد. براساس تازه‌ترین تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت و به دنبال اعتراض فعالان صنعت نساجی، تعرفه ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک، در کتاب مقررات صادرات و واردات ‌سال 95 حذف شده است. به گفته احمد کیمیایی اسدی- نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی- ترکیه بیشترین قاچاق صنایع نساجی را به ایران دارد و بعد از برقراری تجارت ترجیحی با این کشور روند قاچاق پوشاک ترک با سهولت بیشتر و در سطح وسیع‌تری انجام می‌شود. به گفته این فعال صنعت نساجی، آمارها نشان می‌دهد که هزاران برابر بین آنچه ترکیه از صادرات پوشاک خود به ایران می‌گوید، با آنچه در بازار ما از واردات پوشاک ترکیه وجود دارد، اختلاف است. اما مهدی رئیس‌زاده- دبیرکل انجمن نساجی- خبر حذف تعرفه ترجیحی پوشاک با ترکیه را تأیید کرده و معتقد است که حذف تعرفه پوشاک با ترکیه می‌تواند آثار خوبی برای صنایع نساجی در داخل به همراه داشته باشد و شرایط بهتری را برای بازار داخل نسبت به گذشته رقم خواهد زد.


تعداد بازدید :  199