شماره ۸۰۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند
صفحه را ببند
لیورپول - منچستریونایتد بزرگترین بازی تاریخ لیگ اروپا
زخم دشمنی باز می‌شود

شهروند| نخستین بازی اروپایی تاریخ بزرگترین رقبای فوتبال انگلیس به میزبانی آنفیلد، دلایل دشمنی شدید لیورپول و منچستریونایتد را برای سایر اهالی قاره سبز بازگو می‌کند؛ نفرتی که از زمان منحرف شدن واردات به انگلیس از بندر لیورپول به شهر منچستر با ساخت یک اسکله مجهز در شهر شیاطین سرخ شروع شد. این اقدام، بیکاری اهالی بندر لیورپول و رونق یافتن شهر صنعتی منچستر را در پی داشت. در ادامه با تاسیس تیم نیوتن هیث در‌ سال 1878، دشمنی ایجاد شده بین 2 شهر، دلایلی اجتماعی یافت و خرده‌فرهنگ «کاکنی» از منچستر خودش را در تقابل با فرهنگ «اسکوسی» و خاص بندر لیورپول دید. هیچ جایگاهی بهتر از فوتبال برای بروز این دشمنی وجود نداشت و با تاسیس لیورپول در ‌سال 1892، عملا دشمنی شهر بین دو منطقه در قالب فوتبال جهت یافت. دو رقیبی که تاکنون روی هم 80 جام مهم فتح کرده‌اند و پرافتخارترین تیم انگلیس هستند، امشب از ساعت 35 و 23 دقیقه به وقت تهران در آنفیلد بندر لیورپول نخستین بازی تاریخ اروپایی خود را در قالب دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا انجام می‌دهند.
تنها دلیل برتری لیورپول
تا ‌سال 2011، لیورپول در بیشتر جام‌ها نسبت به منچستریونایتد پرافتخارتر بود، اما با به‌دست آوردن عنوان پرافتخارترین تیم انگلیس، منچستریونایتد، افتخارات رقیب را مصادره کرد و حالا فقط در عرصه جام‌های اروپایی نسبت به منچستریونایتد پرافتخارتر است؛ 5 قهرمانی لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا در مقایسه با 3 قهرمانی در این جام و 3 فتح جام یوفای سابق (لیگ اروپای فعلی) در قیاس با عدم قهرمانی منچستریونایتد در این جام. شیاطین سرخ تنها در جام در جام اروپا، آن یک قهرمانی خود را به رخ رقیب محروم از این افتخار می‌کشند. شرایط امروز دو تیم به خوبی روزهای عمدتا خوب گذشته‌شان نیست. لیورپول 44 امتیازی در رده هفتم، تنها یک پله و 3 امتیاز کمتر از منچستریونایتد   دارد.
آخرین شانس
با توجه به روند فعلی تیم‌های فن‌خال و کلوپ، به دست آوردن سهمیه لیگ قهرمانان از طریق لیگ برتر کمی دشوار و بعید به نظر می‌رسد. پس از آنجایی که قهرمان لیگ اروپا به شکل مستقیم راهی لیگ قهرمانان فصل بعد می‌شود، درخشش و فتح این جام بهترین شانس 2 تیم برای حضور در فصل آینده مهم‌ترین جام باشگاهی اروپاست. لینگارد، رونی و شواین ‌اشتایگر از منچستریونایتد و لوکاس از لیورپول از لذت حضور در رقابتی به قضاوت ولاسکو کاربایوی اسپانیایی
محروم  هستند.


تعداد بازدید :  135