شماره ۸۰۰ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۲ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

برقراری امنیت کامل در جاده حلب- خناصر
ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در شمال کشور، امنیت را به جاده راهبردی حلب- خناصر بازگرداند و کنترل منطقه‌ای استراتژیک در حومه شرقی دمشق را نیز در دست گرفت. به گزارش ایسنا، یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح سوریه با کمک نیروهای هم‌پیمان خود پس از نابودی آخرین مرکز و تجمعات داعش امنیت را به مسیر حلب- خناصر بازگرداندند.
این مسیر شریان اصلی کمک‌رسانی به استان حلب محسوب می‌شود. تیم مهندسی ارتش سوریه بیشتر بمب‌ها و مین‌هایی را که داعش پیش از فرار در این مسیر کار گذاشته بود، خنثی کرد. نیروهای ارتش سوریه با نابودی آخرین تجمعات تروریست‌ها در روستای تله الحمام در جنوب شهرک خناصر امنیت بیشتری را در اطراف مسیر حلب- حماه برقرار کردند. ارتش سوریه همچنین کنترل ارتفاعات جبلی را در دست گرفت. پیشتر تروریست‌های داعش به محور اثریا- خناصر در نزدیکی مرزهای اداری بین حماه و حلب نفوذ کرده بودند تا کنترل مسیر بین این دو استان را در دست بگیرند. ازسوی دیگر منابع سوری اعلام کردند که نیروهای دولتی کنترل اراضی استراتژیکی بین محله‌های بیت نایم و حرستا القنطره درحومه دمشق را در دست گرفتند.

فراخوان مجدد مقتدی صدر برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز سراسری در عراق
رهبر جریان صدر عراق بار دیگر مردم این کشور را به تظاهرات در مقابل ورودی‌های «منطقه الخضراء» و استانداری‌ها دعوت کرد. سخنگوی صدر نیز تأکید کرد: تظاهرات روز جمعه با موافقت رسمی و با هماهنگی دستگاه امنیتی برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای خطاب به مردم عراق اظهار داشت: پس از تظاهرات درمیدان «التحریر» بغداد و اثبات حس وطن‌دوستی خود، اکنون از شما به‌ویژه ساکنان مناطق مختلف بغداد دعوت می‌کنم، تظاهراتی گسترده نه درمیدان التحریر بلکه در محلی نزدیک‌تر یعنی ورودی‌های منطقه الخضراء درجمعه آتی برگزار کنید. وی افزود: کمیته نظارت بر تظاهرات ساعت برگزاری این تظاهرات را اعلام خواهد کرد. مقتدی صدر با اشاره به این‌که تظاهرات استان‌ها در مقابل شورای استانداری‌ها و کاملا مسالمت‌آمیز خواهد بود، افزود: اعضای کمیته نظارتی «حازم الاعرجی، صلاح العبیدی، مهند الغراوی، مؤید الاسدی و احمد عبدالحسین» خواهند بود.

«رزمایش بزرگ» روسیه در دریای خزر برگزار می‌شود
وزرات دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای از تصمیم این کشور برای انجام یک مانور نظامی بزرگ در دریای خزر خبر داد. قرار است در این مانور بیش از ۵۰ فروند کشتی نظامی ارتش روسیه شرکت کنند. به گزارش دویچه‌وله آلمان، در بیانیه وزارت دفاع روسیه اعلام شده که مقدمات برگزاری مانور نظامی در دریای خزر به پایان رسیده و کشتی‌های جنگی روسیه مستقر در این دریا برای عملیات نظامی آماده می‌شوند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در رزمایش بزرگ دریای خزر انواع تکنیک‌های نظامی ازجمله پرتاب موشک و تیراندازی به سوی اهداف زمینی، دریایی و هوایی تمرین می‌شود.
برگزاری رزمایش ارتش روسیه در دریای خزر با توجه به عملیات جنگی این کشور در سوریه اهمیت دارد. ارتش روسیه برای نخستین‌بار ۷ اکتبر ۲۰۱۵ از دریای خزر ۲۶ موشک کروز در حمایت از ارتش سوریه شلیک کرد. این موشک‌ها از روی ۴ ناو‌ جنگی روسیه در خزر شلیک شدند. کارشناسان می‌گویند در دریای خزر بیش از ۲۰۰ ناو جنگی مستقر است.

عربستان: آماده بمباران سوریه از پایگاه اینجرلیک هستیم
یکی از مشاوران وزیر دفاع عربستان اعلام کرد، وزیران دفاع ائتلاف ضدداعش تحت امر آمریکا دوهفته پیش درباره احتمال مداخله زمینی در سوریه گفت‌وگو کردند، اما تصمیمی اتخاذ نشد. ژنرال احمد عسیری از مشاوران وزیر دفاع عربستان درمصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز از ریاض گفت: این مسأله دوهفته پیش در بروکسل مطرح شد اما سطح گفت‌وگوها سیاسی بود و درباره آن به‌عنوان یک عملیات نظامی صحبتی به میان نیامد.
وی افزود:  زمانی که این برنامه هماهنگ و مشخص شود که چه میزان نیرو لازم است و آنها باید چه زمانی و به کجا بروند، ما هم مشارکت خواهیم کرد. باید در سطح نظامی به صورت گسترده‌ای در رابطه با این موضوع با کارشناسان نظامی صحبت کنیم تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌ای وجود دارد.
به گفته ژنرال عسیری، پادشاهی سعودی اکنون آماده است تا از پایگاه هوایی اینجرلیک درجنوب ترکیه به داعش حمله کند. چهار جنگنده عربستان هفته پیش وارد این پایگاه شدند. به گفته وی، این جنگنده‌ها هنوز در هیچ حمله‌ای شرکت نکرده‌اند.


تعداد بازدید :  324